mindtrek2003 Lehdistötiedote 14.11.2003

Tampere MindTrek Kilpailun voittajat on kruunattu

Museokeskus Vapriikissa juhlittiin Sankareita

Juhlallisessa MindTrek Kilpailun Gaalassa Museokeskus Vapriikissa Tampereella 13.11. julkistettiin ja juhlittiin pääpalkinnon ja kuuden alasarjan voittajia. 20 000 euron pääpalkinnon, voitti Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratorion ”Sankari” -työ. Sankari on uudenlainen tv-show, jossa yleisön joukosta tulleet pelaajat pääsevät kokeilemaan improvisointitaitojaan uudenlaisessa draamapelissä. Osallistujat antavat puheäänensä tarinan päähenkilölle ja selvittävät edukseen hankalat sosiaaliset tilanteet, joihin päähenkilö joutuu. Tarina etenee pelissä sen mukaan, mitä pelaaja sanoo esittäessään päähenkilöä. Sankari on Petri Kolan ja Minna Nurmisen lopputyö Taideteolliseen korkeakouluun.

Alasarjojen voittajat palkittiin 2000 eurolla

Erittäin kovassa kilpailussa pääpalkinnosta toiseksi sijoittui Kaupallisen sarjan voittaja PHS\INTERACTIVE työllään ”Snowflake” ja kolmanneksi sekä Pikku kakkonen että Ei-kaupallinen –sarjat voittanut työryhmä Mikko Lindholm, Perttu Hämäläinen ja Ari Nykänen työllään ”Animaatiokone”. Arjen paras innovaatio –sarjassa parhaana palkittiin Elma Oyj Electronic Tradingin ”Lomake.fi”, Mobiilipelit –sarjan voittajaksi valittiin Rocket Science Oy:n ”Rockit Pinball” ja Vuorovaikutteinen tv –sarjassa palkinnon kumarsi Sofia Digitalin ja Juha Jalkasen ”Sofia Access 2.0”. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 117 kovatasoista kilpailutyötä. Kilpailun finalistit olivat erittäin tyytyväisiä tuomariston työskentelyyn.

Gaalassa vapautunut tunnelma

Kilpailun Gaala järjestettiin ensimmäistä kertaa Museokeskus Vapriikissa ja paikalle saapui lähes 500 digimedian ammattilaista ja alasta kiinnostunutta. Jani Halmeen juontama Gaala huipentui finalistien esittelyyn ja palkitsemiseen Morning Digital Designin tekemän vaikuttavan animaation avulla. Gaala oli koko MindTrek Mediaviikon huipentuma ja Mediaviikon tuotantopäällikkö Katariina Terävän johtaman työryhmän taidonnäyte.

Kilpailun kehittämistä jatketaan

Kahdeksi vuodeksi MindTrek Kilpailun tuomarison puheenjohtajaksi nimetty Alex Nieminen on aloittanut työnsä vauhdikkaasti ja kilpailu on muuttunut aikaisempiin vuosiin nähden merkittävästi. Muutos on ollut positiivinen, mistä on osoituksena kilpailutöiden määrän selkeä kasvu edellisiin vuosiin verrattuna. Tänä vuonna myös alan johtavat yritykset osallistuivat selvästi aikaisempaa aktiivisemmin kilpailuun. Nieminen lupaa lisää muutoksia, joilla tähdätään kilpailun tunnettuuden ja arvostuksen parantamiseen. Tähän päästään korostamalla laatua kilpailutöiden arvioinnissa ja läpinäkyvyyttä tuomaristotyöskentelyssä. MindTrek Kilpailun pääpalkinto on suurin digitaalisen median alalla jaettava palkinto Skandinaviassa ja tuomariston tehtävänä on varmistaa se, että sen voittaa laadullisesti paras kuluneen vuoden aikana valmistunut tuotanto.

Lisätiedot

Kilpailun tuomariston puheenjohtaja Alex Nieminen (0400-633 110, alex@nieminen.com)

MindTrek Mediaviikon tuotantopäällikkö Katariina Terävä (050-464 2771, katariina.terava@mindtrek.org). www.mindtrek.org/kilpailu

- - - - - - - - - - -

Here is what the Jury said about Sankari:

“Kilpailutyössä on mietitty television ominaisuuksia ja onnistuttu keksimään toimiva ja hauska oikea tv-ohjelma. Innovatiivinen, omalaatuinen idea. Dvd-esittelyn perusteella vaikutti erittäin toimivalta konseptilta. Vuorovaikutteinen sekä studioyleisölle että tv-katsojille. Takuuviihdettä. Hauska.”

And here is what the Jury said about Animaatiokone:

PIKKU KAKKONEN
Festivaalikäytössä toimivaksi todettu jokamiehen animaatiotyökalu. Työ oli muihin verrattuna ylivoimaisesti innovatiivisin ja käyttökokemusten perusteella myös kilpailun kohderyhmälle helposti hallittavissa. Kone edistää lisäksi lasten luovuutta terveellä tavalla ja auttaa heitä ilmaisemaan itseään rohkeammin. Kone toimii hyvin esimerkiksi messutapahtumissa. Animaatiokone tekee animaation tekemisen katsojille itselleen tutuksi. Kunniaa toiminnalle, jolla ei (vielä) ole taloudellista merkitystä tekijöilleen.

EI-KAUPALLINEN
Animaatiokone on luova ja sosiaalinen "käyttöliittymä", joka tekee sinänsä vaativaa animaatiotekniikkaa ja videotekniikkaa tutuksi tavallisille kaduntallaajille. Innovaationa ylivoimainen sarjan muiden töiden joukosta. Erityisesti helppokäyttöisyys ja luomisen elementti tekevät animaatiokoneesta parhaan työn sarjassaan. Hauska yhdistelmä vanhaa ja uutta. Korostaa käyttäjän luovuutta. Tehty lapsille ja lapsille meissä kaikissa. Kekseliäs, positiivinen, hauska idea. Toteutus samoin, perusajatukseltaan yksinkertainen, mutta ideaa oli hyvin venytetty eri suuntiin.