(Kolumni konekuvasta,
animismista, tietoyhteiskunnan maailmankuvista)
Tämän kirjoituksen
lähtökohtana on kysymys: Onko tietokoneella tunteita?
Periaatteessa kysymykseen on helppo
vastata maalaisjärkeen vedoten: Tietokone on kone ja ihminen on ihminen.
Mitä siitä voidaan päätellä?
Mutta teknologia ja ihmisen
älykkyys ovat kehittyneet viime vuosina niin paljon, että päättelyketjut
eivät aina ole näin yksinkertaisia.
Tämän kirjoiteman
vaikuttimena on enemmänkin kysymys siitä, mistä itse kysymys
kertoo?
Ensin
itse kysymykseen hieman toisesta näkökulmasta kaartaen: Miksei
tietokoneella voisi olla tunteita, jos omaksumme animistisen maailmankuvan? Ja
toisaalta miksemme voisi sanoa myös, että tietokoneella on tunteita
jos pidämme myös ihmisen tunteita pelkkinä fysiologisina
mekaanisina tapahtumaketjuina?
Meillä on näin ollen
ainakin kaksi mahdollisuutta: voimme tarkastella kysymystä
ilmentymänä jonkinlaisesta uus-animismista, jossa kulutuselektroniikka
mielletään elolliseksi olennoksi tai sitten täydellisenä
anti-animismismina, jossa
myös ihminen nähdään viimekädessä
sieluttomana mekaanisena koneena. Tai sitten kolmas vaihtoehto -
paradoksaalisesti ehkä kaikkein todennäköisin - kyse on
näiden kahden sekoituksesta: animistisesta todellisuuden tukinnasta sekä anti-animistisesta
ihmiskuvasta.
Periaatteessa
nämä kaksi näkökulmaa ovat täysin ristiriidassa
keskenään. Silti saattaa hyvinkin olla, että kummatkin
näkökulmat "operoivat" nykyihmisessä. Tämä
yhdistelmä on siten epäilemättä jakomielinen, mutta
toisaalta kulttuurin vallitseva maailmankuvaa kutsutaan myös
jakomieliseksi. (ks. Luoma 1999)
Animismi
on nykyisen tieteellisen maailmankuvan vastainen käsityskanta. Toisaalta
tieteellinen maailmakuva on jo jonkun aikaa ollut vähintäänkin
"epävirallisessa" kriisissä. On herännyt kysymys, onko
vallitseva tieteellinen maailmankuva sittenkään kaikkein paras
maailmankuva? Eikö tämä teknistieteellinen maailmankuva ole
aiheuttanut nykyisen tilanteen, jossa ihmisen kulttuuri on ekokatastrofin
partaalla, puhumattakaan ego-katastrofista. (masennuslääkkeiden
kulutus on …. kasvanut rajusti) ks. http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20020604KO14
Meillä
lienee siis oikeus epäillä länsimaisen maailmankuvan perusteissa
olevan parantamisen varaa. Näin sikäli kun uskomme, että
maailmankuva aina heijastuu myös kulttuurin henkisessä hyvinvoinnissa
konkreettisesti. Tämä kytkentä on uskoakseni selvä
sillä maailmankuvan perusteet viimekädessä muokkaavat
meidän toimintaamme: motiiveja ja päämääriämme.
Onko
siis tietokoneella tunteita?
Kuten
voi huomata, yritän enemmänkin vastata kysymykseen siitä,
mistä tämä kysymys itse kertoo kuin vastata itse kysymykseen.
Henkilökohtaisena ja yksilön esittämänä voimme
kuitenkin rekonstruoida kysymyksen hahmottumisen esimerkiksi seuraavanlaisen
ajatteluketjun pohjalta:
"Onko minun ja koneen
välillä lopulta mitään erityistä eroa? Kone menee
tilttiin ja minäkin menen burnouttiin. Koneessa on muisti ja minussakin on
muisti. Koneella on tekoälyä - kaipa sitä niin voidaan kutsua -
ja sekin ylittää laskennallisella tehollaan ihmisen kyvyt. Koneen
toimintaa ei voi aina käsittää ja ihmisen
käyttäytyminenkin on usein aika kummallista." Ja tämän
tyylistä päättelyä voidaan jatkaa hyvinkin pitkälle,
jolloin viimein johtopäätöksenä on, että ihmisen on
parasta tuikata mikropiiri päähänsä, jotta hän voisi
kehittyä eteenpäin.
Vastausta kysymyksiin: keitä olemme? mistä olemme
tulleet? ja minne menossa? ei ole aina helppoa antaa. Teknologiasta on tullut
yhä enemmän määräävä tekijä
tässä tulemisen, olemisen ja menemisen prosessissa. Ihminen on tullut
siitä menneisyydestä, jossa teknologia oli alkeellista ja nyt
hän on tietoyhteikunnassa tai "tulevaisuusshokissa" ja menossa
kohti tulevaisuutta, jossa teknologia on oletettavasti yhä
kehittyneempää ja hyvinvointia enemmän edistävää.
Perussävyltään
nykyisten tulevaisuuden visioiden luonne on varsin teknologiavetoinen.
Komissaari Erkki Liikasen kirjoituksessa (HS 6.3.02) otsikolla "EU:n
lisättävä panostustaan tietoyhteiskuntaan" kiteytyy heti
ensimmäisessä lauseessa EU:n teknologinen funktio:
päämääränä on tehdä "unionista
kilpailukykyinen tietotalous". Toki EU-visioissa mainitaan myös
"sosiaalinen yhteenkuuluuden vahvistaminen" ja Liikasen
tekstissä on myös tästä esimerkki: vanhusten ja vammaisten
sosiaalinen integraatio - teknologian avulla. Tekstissä on myös
sellaisia tulevaisuuden "visioita", kuten: "tietoyhteiskunnassa
mukanaolo on yhteiskunnallinen välttämättömyys ja
talouskasvun ehto" "Kaikkien tulisi henkilökohtaisesta
tilanteesta ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta voida
hyötyä osaamisyhteiskunnan tarjoamista mahdollisuuksista."
Mikä
on tämä osaamisyhteiskunta?
Sellainen, jossa kaikki osaavat käyttää tietokonetta?
Tietokoneen perustaidot: sähköposti, netissä surffailu,
tekstinkäsittely jne. eivät liene edes yhtä vaativia kuin auton
ajokortin hankkiminen eikä kulttuurin autoistuminen ole vielä
synnyttänyt tulevaisuuden visiona iskusanoja tyyliin:
"autoyhteiskunta" - vaan pikemminkin "autoton keskusta".
Tarkoittaako tämä osaamisyhteiskunta siis vielä pidemmälle
vietyjä tietokonetaitoja, joista tulee "kansalaisvelvollisuus"
oli ammatti sitten mitä tahansa: maanviljelijä, tanssija, tms.
Onko
tietokoneella tunteita? Mitä ilmeisimmin on, sillä tietokoneen
soveltaminen kaikkeen mahdolliseen ihmiselämän osa-alueeseen
näyttää olevan kulttuuriin sisäänkirjoitettu vaatimus.
Emme voi loukata tietokoneen tunteita jättämällä
tietokonetta elämämme ulkopuolelle.
Näin
lienee myös esim. terveydenpalveluiden
kehittämisessä jos
painotetaan tietotekniikan kehittämistä ja
samalla voimavaroja
vähennetään ihmisten palkkaamisessa. Ehkäpä taustalla
on animistinen usko, että tarpeeksi hienolla
käyttöliittymällä varustettu kone kykenee luomaan
mielikuvan empaattisesta osapuolesta.
Mitä
on tämä osin tiedostamaton animismi, joka operoi ihmisen
suhteutumisessa teknologiaan ja sen
lupauksiin? Voidaan ehkä sanoa, että jo HCI (Human - computer
-interface) käsitteeseenkin itseensäkin liittyy potentiaalinen
animismi. Tämän käsitteen puitteissa ihmisen vuorovaikutuksen
ensisijaisena kumppanina nähdään kone.
"Affektiivinen
tietotekniikka" (affektive computing) perustuu nähdäkseni
tunteiden behavioristiseen teoriaan. Kärjistetysti voi sanoa, että
tämän amerikkalaisen psykologian koulukunnan (behaviorismi tulee sanasta behave:
käyttäytyä) mukaan ajatus ihmisen mielestä ja
tietoisuudesta voidaan unohtaa metafyysisenä myyttinä ja tieteen teon
pohjana voidaan pitää vain sitä mikä voidaan empiirisesti
havaita (ihmisen käyttäytyminen). Näin ihmisen tunnetilojakin
voidaan ymmärtää ja tutkia vain ihmisen käyttäytymisen
perusteella. Jos siis ihmisen tunteet ja tietoisuus ovat vain
käyttäytymisen pohjalta luotu hypoteesi voi tietokonekin simuloida
tällaisia "hypoteesejä".
Mutta
animismi menee vielä pidemmälle avatessaan mahdollisia vastauksia
kysymykseen onko tietokoneella tunteita. Animismi tulee sanasta anima (sielu).
Sanakirja selityksen mukaan se on "sielun todellisuuden oppi".
Yleensä
ehkä ajatellaan, että animismi on oppi, jonka mukaan
kaikella olevaisella on tietoisuus.
Mutta jos animismi otetaan
kirjaimellisesti se tarkoittasi
sitä, että kaikella olevaisella on "sielu". Ja sielu on
toki eri asia kuin tietoisuus vaikka tämän eron tekemiseen ei aina
ole yksiselitteisiä käsitteellisiä keinoja. Jotta ei
mentäisi tähän kysymykseen sielun ja tietoisuuden eroista,
mikä johtaisi koko länsimaisen teologian seikkailuntäyteisen
oikeaoppisuuden ja kerettiläisyyden välisiin historiallisten
episodien läpikäyntiin, niin tässä voidaan vain todeta,
että animismi kirjaimellisesti otettuna itse asiassa ei anna vastausta
sille onko tietokoneella tunteita. Sillä edelleen on kysyttävä:
onko sielulla tunteita?
Tässä kohtaa törmätään ongelmiin:
tieteellinen maailmankuvaan sielu ei tahdo mahtua.
Tarkoitukseni
on tuoda esille se seikka, että kaikki tällaiset viattomat kysymykset
(kuten onko tietokoneella tunteita?) ovat "verkottuneita" ihmisen
maailmankäsityksen ja ihmiskuvan perusoletuksiin. Jotta voimme tarkastella
kysymystä animismin tai anti-animismin näkökulmasta on
meidän selvitettävä itsellemme sielun käsitteen
sisältö.
Onko
tietokoneella tunteita? Jos otamme kysymyksen vakavasti meidän tulisi
samalla myös kysyä onko tietokoneella oma psykologia?
Sana
psykologia tulee sanasta psyche ja logos. Psyche tarkoittaa sielua ja logos
sanalla on monia merkityksiä, joista tässä yhteydessä
ehkä olennaisin käännös olisi "laki". Psykologia
olisi siis oppi sielun lainalaisuuksista. Mutta nykyään puhutaan
psyykestä eikä enää sielullisista tiloista. Jos uskomme
animismiin ja kysymme onko tietokoneella sielua me voisimme yhtähyvin
kysyä onko tietokoneella oma psykologiansa?
Voimme toki luoda dialogisen
interaktion, jossa syntyy illuusio traumaattisesta, uhmaikäisestä,
masentuneesta, iloisesta, virtuaalisesta hahmosta ja voimme paikantaa
tämän "hahmon" siten että miellämme sen
"koneeksi". Käyttöjärjestelmäkin voidaan
periaatteessa rakentaa tällä tavalla “draamalliseksi”.
Mutta tässä on tietysti kyse eri asiasta kuin siitä animismista,
jossa nähdään kaikki olevainen sielullisena.
Eli
onko tietokoneella tunteita?
Loppupäätelmät:
Voisi
summata, että "konekuva" ja ihmiskuva ovat toisiinsa
kietoutuneita. Me projisoimme koneeseen asioita sen perusteella mikä on
meidän ihmiskuvamme ja maailmankäsityksemme. Voisi ehkä väittää,
että teknologiausko perustuu tietoyhteiskunnan tiedostamattomaan
animismiin, jossa operoi jokinlainen tiedostamaton usko teknologian
sisäisestä inhimillisyydestä ehkä jopa emotionaalisuudesta.
Mutta samalla tämän animismia täydentää anti-animismi,
jossa ihminen itsekin nähdään sieluttomana, pelkkänä
evoluution tuotteena, nisäkkäänä, jolla sattuu vain olemaan
hieman apinaa isommat aivot. Tästä puuttuu vain alemmuuskompleksi
tietokoneen laskentatehon edessä niin ihmisen suhde koneeseen voisi
muodostua trenditietoisen traumaattiseksi.
Tämä
animismin ja anti-animismin paradoksaalinen salaliitto operoi ilmeisesti
myös tietotekniikkaan panostavassa politiikassa ja arvomaailmoissa
sekä sitä kautta myös sosiaali- ja terveyspolitiikassa.
Lienevätkö ministerit tietoisia kaikista näistä
kytköksistä?
Näiden
kytkösten selvittäminen ei ole helppoa sillä ei ole täysin
selvää edes se mitä anismismi on. Onko animismi vallitsevan
anti-animismin vastareaktio?
Nykyihmiselle sana sielu on kuin jonkinlainen käsitteellinen
menneisyyden jäänne tai ehkä metafora taiteelliselle
kokemukselle silloin kun puhutaan esimerkiksi sielukkuudesta.
Onko
tietokoneella tunteita? Voisimme varmaankin kysyä yhtähyvin onko
tietokoneella alitajuntaa?
Kirjallisuus:
Luoma, Matti 1999: Länsimaiden
kaksi uskontoa: kristinusko ja rationalismi - filosofinen tarkastelu.