Polku: Designtoiminta prosessina / Esimerkki: Sykeharjoituksia

Esimerkki: Sykeharjoituksia graafisen suunnittelun opiskelijoille

Opiskelijat tekivät jokaisen graafisen suunnittelun tunnin aluksi ideointiharjoituksia, jotta toistuvien harjoitusten avulla jumppautettaisiin suunnittelulihaksia. Työstöaika oli n. 30-45 minuuttia ja harjoitus toistui samankaltaisena joka kerran alussa. Tavoitteena oli poistaa luutumia ja madaltaa kynnystä isomman tehtävän tekemiseen.

Taustaa

Ideointiharjoitusten tarkoituksena oli myös verrytellä aivoja ja kättä toimintaan. Ajankohta oli maanantaiaamu klo 8.30, eli verryttelyä todella tarvittiin. Yhteistä kaikille harjoituksille oli:

Seuraavan kerran alussa muutama nimettömäksi jäänyt esimerkkiluonnos esiteltiin dioina ja analysoitiin yhdessä keskustellen.

Valmistelu

Tunti alkoi edellisen kerran parhaimmiston katselulla. Parhaat luonnokset oli reprottu dioiksi, jolloin luonnosten rosoinen jälki isossa koossa näytti hienolta. Viikon takainen tehtävä oli visualisoida sana ’aarre’. Näiden herkkupalojen katsominen oli kaikista aina niin nautinnollista, että opiskelijat saapuivat täsmällisesti paikalle vaikka ajankohta oli varhainen. Tällä kertaa esitettäväksi oli valittu 10 luonnosta.Harjoituksiin tarvittavat välineet olivat todella vähäiset: A4-arkkeja ja kynä.

Opiskelijoiden luonnosmaisia visualisointeja aiheesta 'Aarre'.

Suunnitteluongelman määrittely

Esimerkkikerran ajankohtainen aihe oli HKL:n joukkoliikenteen kuljettajien lakko. Tehtävä annettiin sanallisesti, mutta jokaiselle oli kopioitu aamuinen sanomalehden artikkeli. Mahdollista julisteen kohderyhmää kehoitettiin miettimään myös. Sanoja sai tällä kertaa käyttää.

Ideointivaihe

Opiskelijat olivat jo tottuneet tähän jokakertaiseen ideointiin, joten työskentely alkoi vauhdikkaasti. Luonnokset piirrettin jälleen noin tulitikkuaskin kokoisiksi. Osa käytti värejä tai muita itselleen mieluisia välineitä luonnosten tekoon. Osa piti selkeästi työskentelystä tekstin kanssa, toiset taas lähestyivät aihetta kuvallisesti. Tarpeen mukaan opiskelijoita ohjattiin prosessin aikana. Osa halusi selvästi mielipiteen eri vaihtoehdoista joista jatkaa eteenpäin, joillekinitsenäinen eteneminen oli luontevinta. Välillä joku halusi tarkennusta ajankohtaiseen aiheeseen.

Lopputulos

Kun kyseessä on lyhyt sykeharjoitus, tunnin aikaa ei kuluteta tuotosten katseluun tässä vaiheessa, vaan siirrytään opetuskerran varsinaiseen aiheeseen.

Sykeharjoitustehtävän parhaimmistoa esimerkkikerralta:

Arviointi

Alussa ideoiden tuottaminen kangerteli. Tämä näkyi selvästi tuotettujen luonnosten tasossa. Osalla opiskelijoista oli selvästi sana paremmin hallussaan, toisilla taas visualisointi. Tämän vuoksi on tärkeää rajata ideointi välillä vain sanoihin, välillä taas pelkkään kuvalliseen ilmaisuun. Näin jokainen joutuu harjoittelemaan myös sitä puolta joka oli itselle se heikompi.

Kun opiskelijat olivat tottuneet jokakertaiseen ideointiin, he pitivät tapaa erittäin tarpeellisena ja mukavana tunnin aloituksena. Osalla vauhtiin pääseminen kesti pidempään kuin toisilla, mutta noin viiden kerran jälkeen kaikki olivat jo tottuneet toistuvaan rytmiin. Kokemuksen mukaan juuri säännöllinen toistuvuus ja samankaltaisuus vauhditti aloitusta ja sai harjoituksen tuntumaan nautinnolliselta aivojumpalta.

Luonnosten esittäminen dioina vaatii valmisteluja (reprotyö), mutta maksaa vaivan. Oman luonnoksen näkyminen suurena ja värillisenä on hyvin palkitsevaa ja kannustaa opiskelijoita yrittämään tosissaan. Luonnos muuttuu diassa jopa valmiin oloiseksi taideteokseksi. Luonnosten esittäminen nimettöminä oli hyvä ratkaisu, näin kukaan ei korostunut liikaa tai jäänyt paitsioon. Hyvin hedelmällistä oli nimenomaan erilaisten lähestymis- ja esitystapojen tapojen ruotiminen.