
Käsitekartta
Käsitekartta on tiedon visualisoinnin muoto, jonka avulla voi
ideoida, jäsentää ymmärtämystä tietystä aihealueesta, jakaa tietoa
muiden kanssa ja oppia ymmärtämään puutteita ajattelussaan. Käsitekartta
soveltuu niin suunnittelun selvitys-, ideointi-, toteutus- kuin
jatkokehitysvaiheisiinkin.
Kuvaus
Yksinkertaisin käsitekartta on joukko käsiteltävään aiheeseen
liittyviä sanoja sekä näiden sanojen välisiä suhteita kuvaavia viivoja.
Käsitekarttan voi tehdä yksin tai yhdessä etenemällä vaiheittain
yksinkertaisemmasta mallista aina monimutkaisempaan seuraavaan tapaan:
- Päättäkää aihealue, josta käsitekarttaa piirretään.
- Listatkaa kaikki mieleenne nyt tulevat sanat ja käsitteet aiheen
ympäriltä.
- Sijoittakaa käsitteet pinnalle, siten että aihealue sijaitsee
keskellä (tai ylimpänä), keskeisimmät käsitteet tämän välittömässä
läheisyydessä.
- Yhdistäkää ne käsitteet viivoilla, joilla on on luontainen suhde.
- Kirjoittakaa jokaisen suhdetta kuvaavan viivan päälle sana, joka
kuvaa käsitteiden välistä suhdetta.
- Mikäli suhde on yksi- tai kaksisuuntainen, merkitkää viivan
päihin nuolet kuvaamaan suhteen suuntaa.
Usein tässä vaiheessa on järkevää pysähtyä ja katsoa käsitekarttaa
kokonaisuutena ja kysyä itseltään seuraavia kysymyksiä:
- Onko kartassa kaikki tärkeimmät käsitteet?
- Onko tärkeimpien käsitteiden väliset suhteet piirretty ja
nimetty?
- Onko kartan rakenne selkeä, eli hahmottuvatko tärkeimmät
käsitteet ja niiden suhteet helposti?
- Mitä asioita kartta ei selitä? Mistä asioista täytyy oppia lisää?
Käsitekartan yksinkertaisin muoto on niin sanottu
seinälapputekniikka (linkki), jota voi tarpeen tullen kehittää
pidemmälle käsitekarttana siirtämällä se tietokoneelle sopivaan
käsitekarttojen muokkausta tukevaan ohjelmaan (esimerkiksi Mind Manager
tai Inspiration).
Vinkkejä
Käsitekarttaa voi käyttää useaan eri tarkoitukseen:
- Ideointi. Käsitteitä
listataan mahdollisimman paljon ja koetetaan löytää muita jo
listattuihin käsitteisiin liittyviä asioita.
- Asian jäsentäminen.
Luodaan mahdollisimman paljon mielekkäitä linkkejä käsitteiden välille,
jotta erilaiset ajalliset tai kausaaliset suhteet niiden välillä
selkenevät.
- Oppiminen. Oppimisen
tukena käsitekartan piirtämiseen on hyödyllistä käyttää
tietokoneohjelmaa, koska useat muutokset ja uudelleenjäsentäminen on
koneella nopeampaa ja siistimpää. Myös vanhat versiot kannattaa
tallentaa muuttamattomina aina tasaisin väliajoin osaksi
oppimispäiväkirjaa (linkki).
- Opitun arviointi.
Käsitekarttaa voi käyttää kuvaamaan ymmärtämystä aiheesta, jota on
opiskeltu. Käsitekartta auttaa asiantuntijaa arvioimaan oppijan
mahdolliset käsitteelliset puutteet ja virhekäsitykset nopeasti.
Aikaisempiin käsitekarttoihin vertaamalla voidaan myös oppimista
havainnollistaa.
Muista, että tärkeintä ei ole, kuinka hieno käsitekartta on
visuaalisesti, vaan yleensä niiden tekeminen. Käsitekartta ei ole
oppimisteorioiden (linkki?) mukaan ole vain opitun esittämistä, vaan
jatkuvasti uuden asian oppimista.
Esimerkki: Käsitekartta
Lähteet ja lisätietoa
Lanzig, Jan (1997) The Concept
Mapping Homepage. Julkaistu verkossa:
http://users.edte.utwente.nl/lanzing/cm_home.htm.
Novak, Joseph D. (1998). Learning,
Creating, and Using Knowledge: Concept Maps as Facilitative Tools
inSchools and Corporations. Lawrence Erlbaum Associates.
Plotnick, Eric (1997). Concept
Mapping: A Graphical System for Understanding the Relationship between
Concepts. Julkaistu verkossa:
http://ericit.org/digests/EDO-IR-1997-05.shtml.