Sykeharjoituksia ideointiin

Visualistin on osattava visualisoida – paitsi omiaan myös toisten ajatuksia. Konseptisuunnittelijan on osattava konseptoida, eri tavoin ja erilaisia kokonaisuuksia. Samoin ideointia pitää harjoitella, ja opiskelijan tulee tutustua omaan tapaansa toimia ja kehittää tarvitsemiaan kykyjä. Näiden kykyjen kehittämiseksi voi käyttää sykeharjoituksia.

Suunnittelun intervalliharjoituksia voisi verrata vaikkapa pianonsoittajan asteikkojen harjoitteluun; kyse ei ole pelkästään sorminäppäryydestä vaan ajattelun ja kehon toiminnan yhteistyöstä. Niitä voisi verrata myös urheilijan lenkki- ja kuntosaliharjoitteluun riittävän lihaskunnon saavuttamiseksi. Tässä tapauksessa kyse on näkymättömistä suunnittelulihaksista, joita todellakin voi jumppauttaa!

Opettajan rooli on sama kuin valmentajan: Hän voi esimerkiksi keskittyä yksilölliseen valmennukseen tai painottaa yhteisöllisen suunnittelun taitojen hiomista. Painopiste voi olla tietyn suunnittelun osa-alueen systemaattisella kehittämisellä tai suurten linjojen hallitsemisella. Suunniteltaessa harjoituskokonaisuutta tulee sisällöt ja menetelmät suunnitella tavoitteita palveleviksi.

Esimerkkiharjoitus

Ideoinnin harjoittaminen monialaisessa ryhmässä. Sisällöt liittyvät ruutusuunnittelun osa-alueisiin.

Valmistelut:

Käytännön eteneminen

Jokaisen kerran rakenne on sama: tunti asiantuntijan alustusta, tunti ideointia ryhmissä ja tunti yhteistä arvointia

1. Alustus (n. 1 tunti)

Esimerkki:

Alustaja on puhunut visuaalisesta dramaturgiasta käyttöliittymissä. Opiskelijoille on valmistettu 3 erilaista digitaalista kuvatiedostoa, joita voi käyttää harjoituksessa. Harjoitus tehdään tietokoneella.

Harjoitus:

Valitkaa yksi oheisista kuvista, ja rakentakaa siitä 10 kuvaruudun mittainen kertomus. Kertomuksessa tulee olla alku, keskikohta ja loppu. Kokonaisuudessa ei saa käyttää yhtä lausetta pidempää tekstiä. Kuvaa voi rajata, pilkkoa, muokata ja toistaa.

Arviointiperusteet: Ideointikyky, visuaalinen dramaturgia, sanoman välittäminen.

2. Ideointi (n. 1 tunti)

3. Arviointi (n. 1 tunti)

Opiskelijapalaute

Opiskelijat pitivät myönteisenä erityisesti ryhmätyöskentelyä, jossa ajatukset pääsivät risteämään ja kehittymään. Vaihtelevat asiantuntijat kiinnostavat, joskin mielipiteet hajaantuvat monesti eri luennoitsijoiden kesken. Se että ideointi tehdään tuntien aikana ilman aikaavieviä kotitöitä (lukuunottamatta oheismateriaaliin tutustumista), saa yleensä kiitosta ja vaikuttaa myös siihen että kaikki jaksolle osallistujat saavat merkinnän.

Yhteenveto ja huomioitavaa