Kognitiiviset ja luovat prosessit
Pirita Seitamaa-Hakkarainen
Tavoitteet
- Kurssilla tarkastellaan luovuutta psykologisesta ja
sosiokulttuurisesta kontekstista.
- Perehdytään luovan toiminnan edellytyksiin ja sen psykologiseen
tutkimukseen.
- Perehdytään ihmisen tiedonkäsittelyn rajoihin kognitiotieteen
näkökulmasta.
- Perehdytään asiantuntemustutkimukseen ja hajautetun kognition ja
sosiaalisesti jakautuneen asiantuntemuksen käsitteisiin.
Mitä on luovuus?
- Mistä luovuus tulee?
- Luovuus on ”tuottamista jotain tyhjästä”
- Luova idea on ”uusi yhdistelmä vanhoja ideoita”
- Kuinka uusi idea syntyy?
Perinteisiä käsityksiä luovuudesta
Luovuus = taide
- Mystistä ja romanttista
- Spontaania ja ainutkertaista
- Subjektiivista ja ei tietoisesti hankittua
Asiantuntemus = käsityö
- Pätevyyttä ja taitavuutta
- Opittua ja opeteltavissa olevaa
- Kokemusta ja tietoisesti harjoiteltua
Käsityöhön liittyviä virhekäsityksiä
(Dormer 1994)
- Käsityötaito on pelkästään mekaanista suoritusta
- Käsityötaito voidaan oppia koska tahansa
- Käsityötaito ei edellytä ideoimista tai luovaa tuottamista
- Käsityötaito perustuu sääntöjen mukaan toimimiseen ja on siten
ristiriidassa luovuuden kanssa
- Käsityö on tavanomaista muodonantoa ja siten ristiriidassa
luovuuden kanssa
Luovuuden käsitteestä
- Luovuus on arvolatautunut ja suhteellinen käsite
- Luovuuden käsitteeseen on liittynyt vahvasti mystisyys ja
romanttisuus
- Perinteisesti luovuuden käsitettä on tarkasteltu kolmesta
näkökulmasta:
- tekijän luovuus ( = yksilön erityinen ominaisuus)
- luova prosessi ( = spontaani, intuitiivinen, odottamaton)
- luova tuote ( = uusi, ainutkertainen)
- Luovuus on paljon puhuttu mutta vähän tutkittu alue
- Käsitteenä edelleenkin hämärä ja moniselitteinen
Luovuus (Sternberg & Lubart, 1999)
- ... kyky tuottaa työ joka on sekä uusi (omaperäinen, odottamaton)
että soveltuva (käytännöllinen, toimiva)
- ... tärkeää sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla hyvin
erilaisilla tehtäväalueilla
- yksilön tasolla työhön liittyvä ongelmanratkaisu
- yhteiskunnan tasolla luovuus voi johtaa uuteen tieteelliseen
keksintöön tai uuteen taide suuntaukseen
- taloudellisesti merkittävää sillä uudet tuotteet ja palvelut
tuovat uusia työpaikkoja
Luovuuden psykologinen tutkimus (Sternberg & Lubart, 1999)
- Luovuuden psykologinen tutkimus alkanut vasta 1950-luvulta
- Mystinen näkökulma luovuuden tutkimiseen
- Luovuuden lähteenä mystinen/hengellinen inspiraatio tai
ulkopuolisen voiman (muusa) vaikutus
- Pragmaattinen näkökulma luovuuden tutkimiseen
- Ei teoreettinen vaan käytännöllinen lähtökohta
- Luovuuden kehittämisen menetelmät mm. De Bono (1971)
lateraalinen ajattelu, kaupallinen tarkoitus esim. + - ja
mielenkiintoinen (PMI); ajatteluhattu -menetelmä, Osborn (1953)
aivoriihitekniikka; Oech (1986) roolileikit (tutkija, taiteilija,
soturi, tuomari)
Psykodynaaminen näkökulma luovuuden tutkimiseen
- Tietoisen ja alitajunnan jännite (Freud, 1908)
- Taiteilija työstää alitajuntaisia toiveita julkisesti
hyväksyttyyn muotoon
- Psykoanalyyttiset selitykset luovasta prosessista perustuivat
tapauskuvauksiin mm. päiväunet
Psykometrinen näkökulma luovuuden tutkimiseen = Luovan ihmisen
persoonallisuuspiirteet
- Luovuustestit (Guilford, 1950) Epätavallisen käytön testi,
divergentti-ajattelu
- Torrance (1974) TTCT –luovuusmittari
- Ideavuolaus (fluency) tuotettujen ideoiden kokonaismäärä
- Joustavuus (flexibility) tuotettujen ideoiden eri kategorioiden
määrä
- Omaperäisyys (originality) tuotettujen ideoiden tilastollinen
harvinaisuus
- Kompleksisuus (elaboration) tuotettujen ideoiden
yksityiskohtaisuus
Kognitiivinen näkökulma luovuuden tutkimiseen
- Keksimisen prosessien tieteellinen tutkimus = kognitiivisten
(mentaalisten) prosessien tutkimus
- Ongelmanratkaisuteoria ja heuristiikat (Newell & Simon, 1972)
- Tieteellisten keksintöjen ja taiteellisen toiminnan prosessit
vastaavat toisiaan
- Luovan ongelmanratkaisun keskeiset elementit
- Ongelma-avaruus (problem-space)
- Ongelman sisäinen esitysmuoto (task-environment)
- Heuristisen etsinnän menetelmät
- Sisäiset ja ulkoiset rajoitteet (constraints)
- Luovan prosessin tietokone simulaatiot (Boden, 1992;
Johnson-Laird, 1988)
Psykososiaalinen näkökulma luovuuden tutkimiseen
- Sosiaalis-yksilöllinen tutkimus kohdentuu yksilömuuttujien
(piirteet), motivaatiomuuttujat ja sosiokulttuurinen ympäristöön
luovuuden lähteenä
- Luovilla ihmisillä tiettyjä luonteenpiirteitä (Amabile, 1983) ja
sisäinen motivaatio. Itseluottamus, viehtymys monimutkaisten tilanteiden
ratkaisemiseen, esteettinen orientaatio ja riskinotto (Barron &
Harrington, 1981). Sosiaalisen ympäristön merkitys (Simonton, 1984;
1994); roolimallit, resurssit, alalla olevat kilpailijat
Monidimenssioinen näkökulma luovuuden tutkimiseen (Sternberg &
Lubart, 1999)
- Monitieteinen lähestyminen tärkeää: tarvitaan teoria, joka
yhdistää luovan toiminnan kognitiiviset prosessit, yksilön ominaisuudet
ja ympäristön merkityksen
- Tekijä, toimiala, kenttä (Csikszentmihályi, 1988, 1996)
Luovuusnäkökulmien ristiriitaisuus
- Ei vallitsevaa yksimielisyyttä:
- luovuuden määrittelystä
- testaus- ja mittausmenetelmistä
- luovuuden ja älykkyyden suhteesta
- luovuutta edellyttämistä persoonallisuuspiirteistä
- Eri tutkimusmenetelmät:
- kokeellinen
- psykologiset testit
- haastattelut
- elämänkerta tutkimukset
Luovuutta ei saa mystifioida
- Uudet ideat eivät synny sattumalta ja satunnaisesti ja luova
prosessi ei perustu spontaaniin, ainutkertaiseen, subjektiiviseen
prosessiin, jota ei voi analysoida
- uusi idea voi nousta yhtäkkisenä välähdyksenä, mutta sitä edeltää
suhteellisen pitkä työskentely ongelman kanssa
- Opittaessa tuntemaan ne prosessit joita luova toiminta
edellyttää, me voimme oppia auttamaan ihmisiä tulemaan luovemmiksi.
Luovuustutkimuksesta asiantuntemustutkimukseen
Boden (1992) tarkastelee luovuutta kahdella tasolla :
- yksilötasolla (psychological creativity)
- yksilölle uusi idea (vaikka toiset ovat voineet sen huomata
aiemmin)
- yhteiskunnallisella tasolla (historical creativity)
- Yksilöllinen uusi idea, jota kukaan muukaan ei ole keksinyt
- Yhtäkkiset historialliset syyt voivat nimetä keksinnön ”tekijän”
Csikszentmihályi (1990) korostaa luovuuteen liittyvää kolmea
tekijää:
- yksilö (person) motivaatio, persoonallisuuden piirteet
- toiminnan ala (domain) alan asiantuntemus
- toimintakenttä (field) alan kriitikot, jotka arvioitsevat ja
valitsevat uudet ideat
- Sosiaalinen konteksti ja vuorovaikutus keskeinen
Asiantuntijuuden lajit
Rutiiniasiantuntijuus
- Kerran hankittuun tietämykseen ja taitoon perustuva osaaminen
- Perustana opittuihin ratkaisumalleihin nojautuva kiteytynyt
tietämys
Dynaaminen asiantuntijuus
- Uusien ja haasteellisten ongelmien ratkaisemisessa tarvittavien
taitojen kehittäminen
- Perustana uusien ongelmien ratkaisussa tarvittavien taitojen
johtamista tukeva joustava tietämys
Asiantuntemuksen yhteisöllinen luonne
- Asiantuntemuksen kehittyminen edellyttää tietoista harjoittelua
(deliberate practice)
- Asiantuntemuksen kehitys tapahtuu parhaiten eri tasoisten
asiantuntijoiden muodostamassa yhteisössä
- Asiantuntijuuteen kasvaminen on usein osa kognitiivisen
kisälli-oppimisen prosessia
- Oppiva organisaatio, joka asettaa jäsenilleen asteittain kasvavia
vaatimuksia luo hyvän perustan asiantuntemuksen kehittymiselle
Haudontavaikutus (Incubation effect)
- Ongelmanratkaisun keskeyttäminen joksikin aikaa johtaa siihen,
että ratkaisu löytyy nopeasti aloitettaessa ongelmanratkaisu uudestaan.
- Mikäli tietorakenteet joiden varassa ongelmaa on yritetty
ratkaista eivät ole tarkoituksenmukaisia, ongelmanratkaisu ei etene
- Palattaessa uudelleen ongelmanratkaisun pariin nämä
tietorakenteet eivät enää ole aktivoituneita, ja ratkaisua voidaan
yrittää aktivoimalla uusia lupaavampia rakenteita.
Progressiivinen ongelmanratkaisu
- Jatkuva oppimiseen investoiminen
- Vaikeampien ja haasteellisempien ongelmien etsiminen ja niiden
ratkaisuun sitoutuminen
- Pyrkimys hahmottaa oman alan ongelmia monimutkaisemmalla ja
syvemmällä tasolla
- Toiminta oman suorituskyvyn ylärajalla
Virtauskokemus (flow) (Csikszentmihalyi, 1993)
- Huippuelämys, jossa ihminen ikään kuin tempautuu jonkin toiminnan
suorittamiseen täydellisesti keskittyneenä niin, että hän hetkeksi
unohtaa ympäristöön, itseensä ja muihin asioihin liittyvät huolensa ja
epävarmuutensa.
- Puhdasta työhön tai toimintaan liittyvää iloa ja nautintoa, joka
johtaa yksilön kehitykseen ja toiminnan monimutkaisuuden kasvamiseen.
- Virtaus esiintyy silloin kuin yksilö toimii oman suorituskykynsä
äärirajalla, ja sen tavoitteleminen ohjaa hänet jatkuvasti ylittämään
itseään.
- Virtauksen kokeminen pikemmin kuin kykytestien tulokset
ennustavat yksilön taitojen myöhempää kehitystä
- Luovat ihmiset työskentelevät siksi, että se on tuottaa heissä
iloa (virtausta) pikemmin kuin ulkoisten palkkioiden takia
- Löytäessämme uusia haasteita, käyttäessämme uusia taito-ja koemme
hyvin syvää tyydytystä ja etenemme kohti monimutkaisempaa tilaa
- Aito virtaus johtaa toiminnan monimutkaistumiseen ja
asiantuntijuuden syvenemiseen
- Lapset elävät jatkuvassa virtauksessa
Virtauskokemuksen piirteitä (Csikszentmihalyi, 1993; 1996)
- Selkeät tavoitteet (tietää mitä tehdä)
- Välitön palaute (tietää toiminnan onnistuneisuus)
- Tasapaino haasteiden ja koettujen taitojen välillä
- Toiminnan ja tietoisuuden yhdentyminen (ajatellaan vain kohteena
olevaa toimintaa)
- Täydellinen tehtävään keskittyminen (tässä ja nyt, huolten ja
epävarmuuden siirtäminen sivuun)
- Kontrollin kokeminen (ei epäonnistumisen pelkoa)
- Itsetietoisuuden menettäminen (minän rajojen ylittäminen)
- Ajantajun muuttuminen (kiihtyminen tai hidastuminen)
- Toiminnan muuttuminen itsetarkoitukseksi
Kaavamaisuus vai laajentuminen
- Tehtävän harjoitteleminen muuntelemalla sitä hyvin monella
tavalla ja käymällä läpi hyvin rikas ja moninainen joukko tapauksia
- Omaksua tietokäsitys, joka tunnistaa epäsäännöllisyydeyt ja
poikkeukset
- Ohjata aloittelijoita tiedon ja oppimisen monimutkaisuuden
ymmärtämisessä
- Kehittää laaja joukko kognitiivisia prosesseja ja menetelmiä,
joiden avulla voi kohdata monimutkaisuuden yksin tai yhdessä muiden
kanssa
- Toimia kaavamaisuutta vastaan näkemällä asiat monella tavalla,
selittämällä niitä eri tavoin, käyttämällä tietoa monella tavalla,
yhdistelemällä sitä eri tavoin
Älyllisen toiminnan moninaisuus (Dunbar, 1995)
- Osaamisyhteisön jäsenten erilainen tietopohja ja kokemustausta
tukee innovaatioiden syntymistä
- Yhteisön jäsenten jaettava kuitenkin riittävästi tietämystä,
jotta he ymmärtäisivät toisiaan
- Monialaisten ja osittain päällekkäisten tiimien muodostaminen,
joissa työskentelee eri alojen - sekä nuoria että kokeneita -
asiantuntijoita
Hajautunut kognitio (Distributed cognition)
Tiedonkäsittelykyvyn rajoitusten kiertäminen nojautumalla
hajautettuihin kognitiivisiin resursseihin
Fysikaalisesti hajautunut kognitio
- Kognitiivisen prosessin ja prosessointikuormituksen hajautuminen
yksilön ja kognitiivisen artefaktan välille
- Kognitiivisen kuormituksen vähentäminen (off-loading) älykkään
teknologian avulla
- Tiedon ulkoinen esittäminen
Sosiaalisesti hajautunut kognitio
- Kognitiivisen prosessin ja prosessointikuormituksen hajautuminen
usean yksilön kesken
- Kognitiivinen työnjako
Fysikaalisesti hajautunut kognitio
- Ihmisen älykkyys on tulosta mielen rakenteiden ja älykkään
teknologian yhteisvaikutuksesta
- Ihmisen älykäs toiminta perustuu kognitiivisten
kulttuuriesineiden (cognitive artefacts) käyttöön ajattelun apuvälineinä
- Kognitiivisia artefaktija ovat:
- Mentaaliset artefaktit (käsitteet, mallit, teoriat)
- Fysikaaliset artefaktit (työvälineet, koneet, mittalaitteet,
tietojärjestelmät
- Fysikaalisesti hajautuneelle kognitiolle on keskeistä ulkoisen
representaation käyttö ajattelun apuvälineenä
Sosiaalisesti hajautunut kognitio
- Monien kognitiiviset saavutusten edellytyksenä on useiden
ihmisten organisoitu ja tavoitteellinen yhteistoiminta
- Ihmisen tiedonkäsittelykyvyn rajoitukset voidaan kiertää
jakamalla kognitiivinen kuormitus usean yksilön kesken.
- Sosiaalisesti hajautunut kognitio viittaa prosessiin, joka aikana
useat ihmiset jakavat tietoon, suunnitelmiin ja tavoitteisiin liittyviä
kognitiivisia resursseja saavuttaakseen jotakin, joka yksittäinen
ihminen ei pystyisi toteuttamaan
- Sosiaalisesti hajautuneen kognition episteeminen arvo nojautuu
siihen, että epätäydellisellä tiedolla varustetut yksilöt pystyvät
sosiaalisessa vuorovaikutuksessa saavuttamaan uuden yksilön
mahdollisuudet ylittävän ymmärryksen
Jaettu asiantuntijuus
- Yksilön älyllisen kehityksen tärkein voimavara on toiminta osana
asiantuntijoiden verkostoa
- Asiantuntijoiden yhteisö tai verkko voi toimia
- tiedonlähteenä
- uusien näkökulmien välittäjänä
- ideoiden testaamisen välineenä
- ongelmanratkaisuun haastajana
- innovaatioiden herättäjänä
- yleisesti yksilön oman ajattelu- ja päättelyjärjestelmän
laajennuksena
Tiedonrakenteluorganisaatio
- Modernien organisaatioiden päätavoitteena ei ole oppiminen, vaan
yhteisen tiedon kehittäminen ja uuden tiedon luominen
- Tieto voidaan ymmärtää ’asiaksi’ tai objektiksi (esim.
tuote-suunnitelma, liiketoimintastrategia, markkinointisuunnitelma) jota
voidaan järjestelmällisesti tuottaa, kehittää tai ostaa ja myydä.
- Järjestelmällistä työskentelyä tiedon kehittämiseksi kutsutaan
tiedonrakenteluksi (knowledge building). Tiedonrakentelu on tuottavaa
työtä, joka lisää tiedon arvoa.
- Virtauksen kasvattaminen
- Kuinka voimme oppia nauttimaan kompleksisuudesta pikemmin kuin
vain turruttamaan tietoisuuttamme vapaa-ajan toiminnoissa
- Kuinka muuttaa jokapäiväisiä tapahtumia mielekkäiksi kokemuksiksi?
- Kuinka luoda virtausta tukevia yhteisöjä ja toimintaympäristöjä?