Sata viivaa

Sata viivaa on yksinkertainen, mutta erittäin haastava ideoinnin ja luovuuden harjoitus, joka pakottaa opiskelijan miettimään omaa ideointiprosessiaan ja etsimään ratkaisuja vielä silloinkin, kun niiden löytäminen tuntuu mahdottomalta. Se on erinomainen henkinen ja taidollinen harjoitus, joka kehittää ideoinnin perustaitoja.

Taustaa

Muotoilijoiden on tärkeää tutustua omaan ideointiprosessiinsa. Harjoitus, jossa on tarkoituksena piirtää sata erilaista viivaa, auttaa tutustumaan oman ideointiprosessin luonteeseen. Harjoituksen kuluessa näkee konkreettisesti, miten omat ideat syntyvät tai miten päästä niin sanotun kuolemanlaakson, jolloin tuntuu että ideat loppuvat.

Arvioinnissa tarkastellaan paitsi itse viivoja myös niiden syntyyn vaikuttaneita tekijöitä sekä saadaan eväitä oman ideointiprosessin tutkimiseen jatkossa. Aikaa harjoitukseen kuluu noin kolmesta neljään tuntia.

Kohderyhmä

Harjoitus sopii miltei minkä tahansa alan ihmisille. Sitä on kokelitu taideopiskelijoilla, akateemisilla opiskelijoilla, lapsilla ja työelämässä toimivilla eri alojen ihmisillä. Harjoitus on osoittanut toimivuutensa eri ihmisryhmien parissa, joskin tehtävänannossa ja arvioinnissa hieman eri alueet ovat painottuneet. Tässä kuvattua harjoitus toteutettiinn taidekorkeakoulun opiskelijoilla.

Kuvaus

Alussa opiskelijoille selitetään harjoituksen kulun rakenne, ja että tarkoituksena on tutustua omaan ideointiprosessiin piirtämällä ja nimeämällä 100 erilaista viivaa. Tässä vaiheessa ei kannata puhua vielä viivojen syntaktisista ja semanttisista yhteyksistä. On tarkoitus, että opiskelijat piirtävät viivoja papereille eri työvälineillä kuten eri vahvuisilla ja –värisillä kynillä, siveltimillä, liiduilla jne.

Viiva voi olla 4H-kynällä piirretty täsmällisen suora ja ohut viiva, nimeltään ’kuiva arkkitehti’. Tai sitten se voi olla runsas ja elävä kuin elämä itse. Viiva ei kuitenkaan saa olla kuva. On tärkeää, että jokainen viiva numeroidaan ja nimetään.

Opiskelijoita kehoitetaan kokeilemaan vapaasti: vaihtamaan työvälinettä ja viivan luonnetta. Papereiden on syytä olla A4 kokoa suurempia. Arvioinnin helpottamiseksi viivat pyydetään piirtämään väljästi niin etteivät ne mene toistensa päälle.

Harjoitus on mahdollista toteuttaa myös vaikkapa pelkkää lyijykynää käyttäen, mutta silloin opiskelijoiden on syytä olla tottuneita viivan käyttäjiä, sillä välineiden rajaaminen tekee harjoituksesta entistä haastavamman.

Harjoituksen eteneminen

Tehtävän aikana opiskelijoilta voi kysellä edistymistä, ja jos joku on juuttunut paikalleen, voi kehottaa häntä etsimään uutta näkökulmaa, miettimään elämän eri ilmiöitä vaikkapa ruoanlaitosta politiikkaan.

Toinen usein auttava näkökulma niin sanotun kuolemanlaakson ylittämiseen on järjestelmällinen eteneminen, jota voi myös ehdottaa opiskelijoille. Visuaalisesti viivalla on ainakin seuraavia perusominaisuuksia, kuten: suunta, paksuus, pituus, väri, tekstuuri, mikro- ja makromuoto.

Tehtävää voi myös vaikeuttaa lisäämällä viivojen määrää, antamalla vähemmän aikaa, vähemmän välineitä tai rajaamalla sellaiset viivan ominaisuudet pois, jotka oikeastaan kuuluvat pinnalle (kuten tekstuuri).

Arviointi

Ennen evaluoinnin alkua keskustellaan prosessista:

Opiskelijat analysoivat omia viivojaan keskustelun jälkeen, merkitsevät papereihinsa omat suosikkinsa ja vaihtavat papereita naapurin kanssa. Naapuri tutustuu viivojen piirtämisen logiikkaan ja niiden välisiin yhteyksiin, merkitsee myös omat suosikkinsa ja esittelee lopputulokset piirtoheitinkalvoille kopioituina. Jos ryhmä on hyvin pieni, voidaan viivat katsoa suoraan piirroksista.

Jokainen analysoi omat viivansa keskustelun kuluessa. Lopuksi paperit kerätään, ja opettaja esittelee parhaimmat seuraavalla kerralla dioina tai projektorin avulla kopioina.

Opiskelijapalaute

Opiskelijat ovat poikkeuksetta pitäneet harjoituksesta. Osasta tuntuu aina että aikaa olisi voinut olla enemmän.

Yhteenveto

Sata viivaa on niin suuri määrä, että opiskelijalle tulee väistämättä hetkiä jolloin ideat loppuvat. Vaikka harjoitus on hyvin yksipuolinen ja suppea tapa tutustua ideointiprosessiin, se antaa aineksia oman ideoinnin analysointiin jatkossa. Tulokset ovat kannustavia – ja hauskaa katseltavaa!