Case: Keskosvaatesuunnittelu


Tiivistelmä

Käsityönopettajaopiskelijat saivat tehtäväkseen suunnitella keskosille sopivia, toimivia ja kauniita vaatteita. Vaatteiden tuli edesauttaa keskosina syntyneiden lasten elämän laatua ja soveltua käytettäväksi hyvin vaativassa laiteympäristössä. Projekti tehtiin yhteistyössä Lasteklinikan henkilökunnan kanssa. Opiskelijoiden ohjaukseen ja palautteenantoon osallistui lääkäreitä, hoitajia sekä vanhempia.

Taustaa

Käsityönopettajaksi opiskelevien perusopintoihin (approbatur) kuuluu 2 opintoviikon mittainen käsityötieteen perusopintojen syventävä projekti Käsityön suunnittelun ja valmistuksen kokoava projekti (L 6h, R 40h ja OT 34h). Kurssilla suunnitellaan ja toteutetaan käsityötuote ja prosessin aikana opiskelijat tarkastelevat käsityöllistä suunnittelu-ja valmistusprosessia aiemmin opiskeltujen teorioiden kautta. Kyseisellä kurssilla on ollut hyvin erilaisia suunnitteluprojekteja muun muassa konferenssilaukku, sisustussuunnittelua jne. Tällä kertaa haluttiin aito, yhteiskunnallinen vaikea ongelma ja kurssista vastaava opettaja otti yhteyttä Lastenklinikoiden kummeihin, jotka tilasivat ”keskoslapsen vaatetusprojektin”. Kurssin sisältö on kuvattu opinto-oppaassa seuraavasti ”Projektissa sovelletaan käsityötieteen perusopinnoissa saavutettuja tietoja ja taitoja. Suunnitellaan ja valmistetaan ajankohtainen tekstiilituote. Projektiin liittyy kirjallinen loppuraportti, jossa työprosessia analysoidaan projektin luonteeseen sopivan teoreettisen mallin avulla hyödyntäen opintojakson KSa 1.1 käsityötieteen perusteita. Arviointi: 1-3”

Kurssi suunniteltiin yhteisöllistä suunnittelua tukevaksi ja opiskelija perehdytettiin FLE:n eli Future Learning Environmentin käyttöön. Ideana oli perehdyttää opiskelijat virtuaaliseen suunnitteluun ja tiedonrakenteluun tietokonevälitteisessä suunnittelussa. Opiskelijoita ohjattiin käyttämään skanneria ja kuvankäsittelyohjelmia. Kurssi kesti 17 viikkoa ja lopussa töistä pidettiin näyttely, johon kutsuttiin Lastenkliniikan kummien edustajat sekä lehdistöä.

Kurssin tehtävä annettiin opiskelijoille seuraavasti:
Suunnittele ja valmista keskoslapselle sopiva toimva ja esteetisesti kaunis asu; ensin prototyyppi henkilökohtaisesti (yhteistyössä ryhmäläisten kanssa) ja valitun prototyypin pohjalta ryhmässä koko sarja (15 kpl).

Lisäksi esiteltiin kurssin tavoitteet:

Valmistelu

Kurssi valmisteltiin yhteistyössä kurssista vastaavan opettajan, kuvallisesta suunnittelusta vastaavan opettajan, atk-opetusta antavan opettajan sekä atk-henkilöstön sekä tutkijoiden yhteistyönä. Kurssin aikataulutus laadittiin yhdessä sekä keskusteltiin perusperiaatteista kurssin toteuttamiseksi FLE-ympäristössä. Kurssin vastaava opettaja otti yhteyttä Lastenklinikoiden kummeihin, Lastenklinkoiden keskososaston henkilökuntaan sekä yrityksiin, jotka lahjoittivat kankaat. Hän sopi myös vierailuaikataulut ja kaikki käytännön järjestelyt. Kurssi alkoi yhteisluennolla, jolla selvitettiin kurssin tavoitteet ja sen jälkeen Lastenklinikoiden kummi esitteli toimintaa kummitoimintaa ja sen tavoitteita. Tehävänanto ja ja ryhmät muodostettiin samalla luennolla. Seuraavilla kerroilla tutkijat perehdyttivät opiskelijat FLE-ympäristöön ja yhteisöllisen suunnittelun ideaan. FLE-ympäristöön oli tallennettu kurssin informaatio, tehtävänanto sekä keskoslasten hoitajan kirjoittama kirje, jossa kuvattiin keskoslapsia, heidän nykyistä vaatetilannetta ja hänen omaan kokemukseen perustuvia ratkaisuja keskosvaatteiden kehittämiseksi. Opiskelijoille annettiin artikkeli keskosvaatetukseen liittyvästä tutkimuksesta. Opiskelijat ohjattiin esittämään kysymyksiä ja hankkimaan uutta tietoa keskosuudesta sekä kaupallisista vaatemarkkinoista internettiä käyttäen.

Suunnitteluongelman määrittely


Opiskelijat joutuivat käymään läpi hyvin suuren määrän taustatietoja, ennen kuin he pystyivät onnistuneesti ratkaisemaan tulevien käyttäjiensä tarpeet. Opiskelijoiden kysymykset paljastavat osan tehtävän haastavuudesta.

Vauvaan liittyviä kysymyksiä

Hoitoon liittyviä kysymyksiä:

Puettavuuteen liittyviä kysymyksiä:

Laiteympäristöön liittyviä kysymyksiä:

Materiaalin ominaisuuksiin liittyviä kysymyksiä:

Ideointivaihe

Opiskelijat ideoivat innokkaasti, ja aihe koettiin haastavaksi ja mielenkiintoiseksi. Keskosvaatteen suunnittelu koettiin hyvin tärkeäksi tehäväksi, josta opiskelijat olivat ylpeitä. FLE:n käyttö tuki erityisesti suunnitteluongelman hahmottamista ja uuden syventävän tiedon hankintaa. Opettaja kiteytti:
”FLE oli erittäin hyvä tiedonhankintavaiheessa, pystyin seuraamaan, että opiskelijat todella tekevät töitä ja hankkivat tietoa, vaikka ryhmäkertoja ei ollutkaan. Lisäksi FLE:n kautta pystyin antamaan kaikille yhteistä informaatiota näppärästi. ”
”Uskon, että hyötyä oli myös siinä mielessä, että kurssin lopussa aivan konkreettisesti näki, miltä oli tuntunut kurssin alussa ja kuinka "yksinkertaisia" olivat ensimmäiset ongelmat.”


Monia yksityiskohtia jouduttiin pohtimaan ja hiomaan useaan kertaan. Esimerkiksi: ’Kaikki paksut kohdat, kuten päärmeet ja muut tulisi tehdä mahdollisimman ohuiksi, kuten lastenvaatteissa yleensäkin tehdään. Tarranauhat puolestaan eivät sovellu käyttöön, vaikka niitä suositeltiin jossakin tutkimuksessa. Ne eivät kestä sairaalan pesua.’
Ryhmien työskentelyssä oli paljon eroa: toiset lähtivät selkeästi yhteissuunnittelusta (loivat yhteiset periaatteet) kun toisissa ryhmissä jäsenet työskentelivät kukin oman suunnitelman kanssa ja vasta prototyypin testauksen jälkeen valitsivat tuotettavan vaatetuksen.

Lopputulos

Tuotokseksi saatiin 31 upeaa prototyyppiä, joita testattiin viikon ajan sairaalassa ja joista sairaanhoitajat antoivat arvionsa arviointilomakkeella. Tämän perusteella ryhmät valitsivat kukin toteutettavan vaatetuksen ja tuottivat siten 13 erilaista asua. Asut valmistettiin pienenä sarjatyöna ja Lastenkliniikalle lahjoitettiin noin 200 vaatetta. Vaatteet ovat vieläkin sairaalassa käytössä. Tämän lisäksi opiskelijat ovat kirjoittaneet ja tuottaneet kaavat ja työohjeet käsityölehtiin, jotta keskoslasten vanhemmilla on mahdollisuus itse valmistaa vaatteita annettujen työohjeiden mukaan.
 

Arviointi

Keskosvaatetusprojekti onnistui kokonaisuutena varsin hyvin, tehtävä oli motivoiva, tunteita herättävä ja haastava. Opiskelijat suhtautuivat annettuun tehtävään innostuneesti. Toisaalta kaikki kurssiin liittyvä järjestelyt eivät toimineet, ryhmiin jako ei ollut riittävän toimiva, suunnittelutuokioita pidettiin kahviloissa, materiaalihankinnat aiheuttivat hankaluuksia. Kurssi oli työläs, mutta toisaalta julkisesti saatu positiivinen palaute oli opiskelijoille palkitsevaa. Keskosvaatteet tulivat todelliseen tarpeeseen mikä varmasti lisäsi motivaatiota. Asiantuntijoiden palaute oli myös hyvin arvostavaa. FLE–työskentely ei kuitenkaan toiminut ihan suunnitelmien mukaisesti, ja teknologian käyttö hankaloitti ja harmitti opiskelijoiden suunnitteluprosessia. Kasvokkain tapahtunutta suunnittelua ei kirjattu FLE:hen eivätkä kaikki alun jälkeen verkkoryhmätyöhön paljoa osallistuneet.

Seuraavana vuonna samalla kurssilla suunniteltiin sairaalan eri julkisia tiloja (ryhmähuone, lepohuone vanhemmille).