Tyypilliset designtehtävätyypit

Tehtävätyyppi Tehtävän kuvaus
Määritellyt suunnittelun osatekijät
Hyvin määritelty rutiiniongelma:
Tehtävän annossa on varsin tarkkaan rajattu mitä halutaan. Suunnittelijalla ei ole paljon vapausasteita (kuviovaihtoehdot)
Vuorelma ry toivoo sinun suunnittelevan tuotantoon kuvikassidokseen perustuvan pöytäliinakankaan perustuen heidän traditionaaliseen malliin (malli mukana). Kankaassa tulisi olla samat värit mutta erilaisia kuviomalleja kuin alkuperäisessä mallissa. Loimi on puuvilla Tex 28 x 2, kude on pellava 25 x 2 loimen tiheys on 9. Pöytäliinan leveys on 150 cm ja pituus 2,50 cm Asiakas toivoo sinun esittävän mahdollisimman monta kuviovaihtoehtoa perustuen edellä oleviin teknisiin reunaehtoihin.
asiakas
sidos
tekstiilityyppi
malli
värit
materiaalit
tiheys
koko
Avoimesti määritelty tehtävä: Kilpailukutsu, jossa tehtävänanto on vapaa, lähtökohtana ryijy ja Suomen itsenäisyysjuhla. Suunnittelijalla on runsaasti vapausasteita
Suomen Käsityön ystävät (perustettu 1879) on julistanut kaikille avoimen suunnittelukilpailun: suunnittele suomalainen ryijy, joka esittää Suomen 80 -vuotista itsenäisyyttä.
kilpailunjärjestäjä
tuote
kilpailutilanne
Avoimesti määritelty tehtävä: Kaupallinen asiakastilaus, jossa on tarkemmin määritellyt lähtökohdat (asiakkaat, yhteistyökumppanit, materiaalit) mutta suunnittelijalla on kuitenkin vielä varsin paljon vapautta (futurismi, eksotiikka)
Tulevaisuuden kylpyhuone ja Louhi kylpyhuonetekstiilit :
Sinut on kutsuttu osallistumaan suunnittelupalaveriin kehittämään kylpyhuonetekstiilejä Tulevaisuuden kylpyhuone: Smart Bath- projektiin. Työpalaveriin tulee osallistumaan Muotoilutoimisto Betagonin edustajat ja Seita pk-yrityksen edustajat. Seita on erikoistunut korkealaatuisiin pellavatekstiilien valmistamiseen. Yhteistyöprojektin tavoitteena on suunnitella ja kehittää Keski-Euroopan markkinoille suunnattu korkeatasoinen vientimallisto: Louhi-kylpyhuonetekstiilit, jotka edustavat suomalaista kulttuuria ja mytologiaa sekä ovat ekologisia ja kotimaisista materiaaleista valmistettavia korkealaatuisia tuotteita. Kylpyhuonetekstiilien tulee siten edustaa samanaikaisesti suomalaista eksotiikkaa mutta myös niiden tulee edustaa tulevaisuuteen orientoitunutta futurismia. Smart Bath on Muotoilutoimisto Bentagoning Future Home projektiin suunniteltu tulevaisuuden kylpyhuone. Tavoitteena on siten yhdistää nämä kaksi tuotetta siten että kylpyhuonetekstiilit sopivat tulevaisuuden Smart-Bath kylpyhuoneisiin. Louhi-tuotemerkki perustuu Suomen kansalliseepoksen Kalevalan Louhi-pohjanakkaan, joka nähdään särmikkäänä ja voimakkaana futuristisena henkilönä ja joka edustaa ekologista ja kotimaisista materiaaleista valmistettuja tuotteita.
Asiakkaat
tekstiilityyppi
pellava
vientimallisto
suomalainen kulttuuri
ekologisuus
suomalainen eksotiikka
futurismi
Kalevala
tuoteperhe
Aito yhteiskunnallinen suunnitteluprojekti: Opiskelutehtävä.
Suunnittelijoilla on vapausasteita mutta keskosuus luo suunnitteluun liittyviä rajoitteita. Tehtävässä on erilaisia näkökulmia ja suunnittelua lähestytäänkin kysymysten kautta
Tehtävänä on suunnitella ja valmistaa keskoslapselle sopiva toimiva ja esteettisesti kaunis asu, ensin prototyyppi henkilökohtaisesti (yhteistyössä ryhmäläisten kanssa) ja valitun prototyypin pohjalta ryhmässä koko sarja(15 kpl). LäHTÖKOHTAINFORMAATIO:
  • Bergen, M.,Capjack, L.,McConnan, L., Richards, E. 1996. Design and Evaluation of Clothing for the Neonate. Clothing and Textiles Research Journal 4/14 1996.

  • Laivamaa, S. 1998. Keskosvaatteiden valmistus. Käsityötieteen proseminaariesitelmä. Helsingin yliopisto.
  • Kuopion Keskussairaalan vastasyntyneiden teho-osaston sairaanhoitaja Eija Martiskaisen kirje. Käytännön vihjeitä keskoslasten vaatetukseen.

keskosuus
vaate
Aito yhteiskunnallinen suunnitteluntehtävä:
Ammatillinen tehtävä, ajankohtainen aito ongelma joka sisältää erilaisia näkökulmia.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton toimeksianto
Koulukiusaaminen
Viime vuosina koulukiusaaminen on noussut yhä keskeisemmäksi puheenaiheeksi sekä kouluissa että lehdistössä.. On arvioitu että noin joka kymmenes koululainen joutuu kiusatuksi. Koulukiusaamisen muodot ovat hyvin moninaiset ja siihen puuttuminen on havaittu hyvin vaikeaksi. Aikaisemmin koulukiusaaminen nähtiin pelkästään uhrin ja kiusaajan välisenä ongelmana, mutta nykyisin myönnetään että koulukiusaaminen on ryhmäilmiö koko luokkayhteisössä. Kiusaamiseen osallistuu koko luokka eri rooleissa. ”Apurit ja vahvistajat” ovat kiusaajan tarvitsema yleisö, jotka palkitsevat kiusaajaa osallistumalla aktiivisesti kiusaamiseen tai nauramalla uhrille. Sen sijaan ulkopuoliset pysyvät poissa kiusaamistilanteista, mutta ovat kiusaamisen hiljaisia hyväksyjiä. Kiusattu usein eristetään koko luokkayhteisöstä. Opettajalle selvä hälytysmerkki onkin se, että joku lapsi jätetään toistuvasti yksin. Yleistä keskustelua on paikoin sävyttänyt toisaalta kiusaamisen esiintymisen vähättely ja toisaalta sekä opettajia että koulua on syytelty kiusaamisen tahattomasta sallimisesta tai välinpitämättömyydestä. Kuitenkin myönnetään että kiusaamiseen puuttuminen on vaikeaa ja tarvitaan erityisesti ennalta ehkäisevää valistusta. Kiusaamisen vastaisia kampanjoita on järjestetty jonkun verran sekä yritetty etsiä erilaisia työskentelytapoja koulukiusaamisen lopettamiseksi. Kuitenkin kun Englannissa toteutettiin kiusaamisen vastainen kampanja sen osana näytettiin järkyttävä koulukiusaamisvideo, todettiin että sen vaikutus kesti vain hetken ja kiusaaminen alkoi uudelleen. Vaikka asenteet muuttuvat hitaasti eikä muuttunut asenne näy heti käytöksessä, silti asiantuntijat uskovat että esimerkiksi kirjallisuuden, videoiden sekä roolileikkien avulla voidaan muokata asenteita. On kuitenkin etsittävä ja kehitettävä uusia vaikuttamistapoja koulukisaamisen estämiseksi.

Mannerheimin lastensuojeluliitto järjestää valtakunnallisen koulukisaamisen vastaisen kampanjan ja sinut (oman alasi asiantuntijana) on kutsuttu ideoimaan ja suunnittelemaan kyseistä kampanjaa. Ennen sovittua tapaamista MLL:n edustajien kanssa sinun on toivottu esittävän ensimmäisiä ajatuksiasi kampanjan suunnasta sekä välineistä sen toteuttamiseksi.
tilaaja
kohderyhmä
koulukiusaaminen
yhteistyöprojekti
kamppanja