Media Design Essentials-harjoitustyö #1 | |
---|---|
Petri Kuittinen | MA'98 |
Jan Lepistö | MA'98 |
Tärkein tavoite Hannun suunnittelutyössä on tuottaa yleisölle elämys. Elämyksen kannalta tärkeitä tekijöitä ovat mm. musiikki ja äänet (esim. Anssi Kukkosen ääni), sosiaalinen vuorovaikutus yleisön kanssa, fysiinen kokemus (juokseminen juoksumatolla), intensiivisyys, tila jne.
Ensimmäisessä suunnittelutyössä (Savonlinnan historia CD-romppu) ideoita oli toista sataa, joista jatkokehiteltiin muutamaa eteenpäin. Epätoimivat ideat hylättiin ja lopulta päädyttiin yhteen, joka oli käyttää metaforana taskulamppua.
Toisessa suunnittelytyössä (Urheilumuseo), ideoita oli vähemmän, joista päädyttiin aika pian ideaan tehdä simulaattori, jossa voisi juosta kilpaa Lasse Virenin kanssa legendaarisen 5000:n kilpailun viimeiset 200 metriä.
Projektien aikana ilmenneet ideat, joita ei otettu käyttöön eivät valu hukkaan, vaan ne ikäänkuin säilötään idea-työkalupakkiin, josta niitä voi hyödyntää tulevaisuuden projekteissa.
Kumpikin projekti eteni suurinpiirtein samalla tavalla. Tosin juoksusimulaattorin aikataulu oli tiukka, joten testausvaihe jäi melko vähäiseksi.
Projektin alussa asiakas kuvailee visionsa ja kertoo joitain reunaehtoja. Simulaattori-projektissa asiakas antoi jo alussa melko tiukat ehdot etenemiselle. Aikataulu ja käyttöympäristö olivat lukkoon lyötyjä. Kohderyhmänä oli Urheilumuseon asiakkaat, mutta tarkennusta tehtiin pitkin projektia.
Projektit sisälsivät runsaasti ideointia, josta poimittiin kehittämisen arvoiset ideat jatkoon. Simulaattorin teknisten toteutustapojen rajaaminen alkoi melko nopeasti. Joitain vaihtoehtoja jouduttiin karsimaan, kunnes löydettiin toimiva ratkaisutapa. Toteutus oli kiireistä ja intensiivistä. Aikataulussa pysyttiin juuri ja juuri. Simulaattoriin tehtiin muutamia päivitystä nopeasti luovutuksen jälkeen. Projektit saatiin onnelliseen päätökseen eikä päivitystarpeita ole ollut.