Katselemme maitosuklaa mainosta. Vaaleanpunaiseen
mekkoon pukeutunut kaunis nainen saa vieraita ja on juuri avannut oven
vierailleen. Vieraat ovat myös kauniita ja nuorekkaita. Keltaiseen mekkoon
sonnustautunut nainen on ojentamassa kukkia oven avanneelle naiselle. Ehkä
kyseessä on syntymäpäivät tai jokin muu juhlapäivä, jolloin kukkasten tuominen
kuuluu asiaan. Kaikki kolme henkilöä ovat hyvin pukeutuneita. Portaita nousevat
henkilöt hymyilevät. Vieraat vastaan ottava ei hymyile: hänen ilmeensä on
miltei poissaoleva. Hän ei katso portaita nousevia vieraita vaan hänen
huomionsa on kohdistunut jonnekin toisaalle. Hän katsoo kuvasta ulos. Emme
tiedä mihin hän katsoo. (skannatussa kuvassa tämä katseen suunta ei ole niin selkeä kuin printtiversiossa)
Etualalla
näemme kuitenkin kaksi kättä ja maitosuklaapakkauksen. Emme näe henkilöitä vaan
vain heidän kädet. Nämä kädet suorittavat samankaltaisen toimenpiteen.
Vieraaksi tuleva ihminen antaa lahjan. Ymmärrämme, että vaaleanpunaiseen
mekkoon sonnustautuneen naisen “poissaoleva” ja kuin jonkin epämääräisen
aavistuksen hetkeksi valtaama katse sekä etualalla oleva maitosuklaa pakkaus
liittyvät toisiinsa. Kuvan katsoja voi
päätellä, että on syntynyt jonkinlainen telepaattinen yhteys
maitosuklaan ja vaaleanpunaiseen sonnustautuneen naisen välille. Myös
suklaapakkauksen väri on saman sävyinen kuin naisen mekko. Tästä voimme
päätellä, että tämä maitosuklaan täytyy olla jotain kovin erikoista kun se
aiheuttaa vaistomaisen mitä ilmeisimmin miltei telepaattisen aistimuksen.
Naisen
“poissaoleva” katse on myös itsevarma. Siitä välittyy itsevarmuus sen suhteen
mitä nainen haluaa. Hän haluaa ja tarvitsee joitain mitä vieraat eivät tuoneet
ja mitä hänellä ei vielä ole vaikka hän selvästi onkin ulkoisesti menestynyt.
Hän ei ehkä tiedä, että se mitä hän tarvitsee on tämä mainoksen maitosuklaa
mutta jos he olisivat tuoneet sen hän olisi mitä todennäköisimmin tunnistanut
juuri sen maitosuklaapakkausen juuri siksi mitä hän haluaa. Nainen on myös
mahdollisesti naimaton sillä hän esiintyy kuvassa pariskunnan kanssa. Koska
etualalla maitosuklaan saa nainen mieheltä, maitosuklaa merkitsee myös
mahdollista parisuhdetta, romanssia tai avioliittoa, mikä naiselta ilmeisesti
puuttuu.
Tässä luennassa olen lukenut kuvasta
sekä denotatiivisia merkityksiä kuin myös konnotatiivisia merkityksiä. Tässä
mainoksessa operoi monijakoinen markkinoinnin retoriikka. Maitosuklaa-makeisen
myymiseksi on luotu äärimmäisen harkittu kuva, joka sisältää draamallisuutta,
kerronnallisuutta ja monia teemoja, joista ehkä miltei “telepaattinen“ ja
vaistomainen ”sielujen yhteys” maitosuklaan tai suklaan antajan sekä naisen
välille, on kuvan keskeisin “juju” ja “koukku”.
Kuvan
kolme henkilöä edustavat “ideaalityyppejä”, vaatteet, vihertävän urbaani miljöö
viittaavat kaikki taloudelliseen sekä sosiaaliseen menestymiseen: Klassinen
kauneus ja mallivartalot viittaavat terveyteen ja henkiseen tasapainoon (ei
oletettavasti ainakaan tarvitse stressata ulkonäöstään). Henkilöt ovat siis
sosiaalisesti ja taloudellisesti
menestyneitä. Mutta jotain puuttuu: ja se on mainoksen mukaan kyseinen
maitosuklaa.
Jokainen
tietysti voi järkeillä, että se, että tuo maitosuklaa “puuttuu” on mainoksen
konstruoima fiktio, jonka se pyrkii projisoimaan kuvan katsojaan. Jopa menestyneet ihmiset ovat onnettomia,
jos eivät saa tätä maitosuklaata: miten siis käy tavallisen pulliaisen jos hän
ei osta kyseistä maitosuklaata? Maitosuklaan antajasta sen sijaan ei tiedetä
niin paljon. Kuvan reunassa oleva käsi näyttäisi olevan pukutakkiin
sonnustautunut. Voimme olettaa, että kyse on taloudellisesti menestyneiden
ihmisen naapurustosta, joten tuskin nämäkään ovat “köyhiä”. Kolmikko edustaa
menestystä: menestyksen indeksit ovat tässä tyylikkäät vaatteet, kauneus,
malliksi kelpaavat vartalot, ryhdikkyys, hyväosaisten kaupunginosa ja ehkäpä
myös siistihköt viherkasvit portaiden ympärillä. Mutta menestys ei ole
täydellistä. Vaaleanpunaiseen sonnustautunut ei ilmennä ystäviensä
näkemisen onnellisuutta ja sitä
ilahtuneisuutta mitä voisi odottaa. Ja syy on selvä: maitosuklaa puuttuu.
On
tietysti selvää, ettei vaadi suurta mielikuvista hypoteesi, jonka mukaan
maitosuklaan onnelliseksi tekevä vaikutus on varsin marginaalinen suhteessa
niihin muihin tekijöihin, joita tarvitaan onnellisuuden, menestyksen tai
inhimillisen täyttymyksen saavuttamiseksi. Ei ole vaikea spekuloida, että
vaaleanpunaiseen sonnustautunut nainen voisi todellisuudessa olla iloinen jo
sen takia, että hänellä on kaksi ihastuttavaa ystävää ja että hän asuu
mukavassa talossa hienossa kaupungin osassa.
Voisimme
myös lukea kuvaa “vastakarvaan”. Eikö
naisen katseessa ole pieni frustraation häivähdys? Kuin hän sanoisi mielessään:
“taasko sitä on liikkeellä?” Ehkä nainen onkin ”ortoreksikko” tai veganisti
eikä syö maitotuotteita, ei sokeria saati suklaata. Hän on kovin herkkä ja aina
kun hän aistii, että joku vastuuton tyyppi antaa lahjaksi maitosuklaata hänen
sisimmässä kiehahtaa ja hän ajattelee: koska tämä ohimenevän näennäisen
makunautinnon varjolla tapahtuva tuhlaus ja kehon myrkyttäminen loppuu!? Itse
asiassa hän on valmis syöksymään kohti maitosuklaan antajaa kohti ja pitämään
läksytystä siitä, mikä on todella terveellistä ravintoa, unohtamatta mainita
mitä riskiä hampaiden terveydelle moiset mässäilyt aiheuttavat.
Mutta
tämä ei liene ensisijainen kuvan tulkinta. Jotta voisimme tulkita kuvan
ravintopoliittista ideologiaa korrektisti meillä tulisi olla objektiivista
tietoa siitä mikä on terveellistä ruokaa. Mutta mainos ei mainosta ruokaa vaan
makeistuotetta, joka on enemmänkin makunautintoa varten valmistettu elintarvike
kuin ravitsemus tarkoituksiin. Kyse on eräänlaisesta nautintoaineesta, jota
tässä myydään romanttisella kuvalla
naisen ja miehen välisen ”maitosuklaisen” kohtaamisen puuttumisen
luomalla hienovaraisella jännitteellä.