Interaktiivinen mediataide workshop (Imatra) 13.9. - 1.10. 04
Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu
Jukka Ylitalo
kurssikuvaus:
workshopin päämäärä: oppia MAX-Jitter ohjelmoinnin perusteet ja toteuttaa MAX-Jitter ohjelmalla ja i-cube käyttöliittymällä interaktiivinen mediataideinstallaatio
kurssin sisältö:
*fragmentteja interaktiivisen mediataiteen historiasta ja teoriasta & esimerkkejä
*MAX-MSP-Jitter ohjelmointi tutorialeja (interaktiivineen video & video efektit)
*käyttöliittymätekniikat (sensorit, digitointi i-cubella)
*pienimuotoisen mediataide projektin toteutus
Opiskelijoiden projektit:
Ohjelma:
1. viikko
13.9. ma: video esimerkkejä interaktiivisesta mediataiteesta, interaktiivisen median lyhyt teoria & max-mas-jitter ohjelmointi-intro
14.9. ti: lisäesimerkkejä videolta
-max-msp-jitter alkeiden harjoituksia
-intro i-Cube digitoijaan & sensoreihin vaihtoehtoisena käyttöliittymänä
15.9. ke:
- i-Cube digitoija & sensorit vaihtoehtoisena käyttöliittymänä
-ohjelmointiharjoitukset
-Jitter demonstraatio (jitter tutorialit)
16.9. to:
-livevideo videokameralla Jitteriin (livekuvan prosessointi)
-äänen ohjaus
-Jitter OpenGl 3D perusteet
2. viikko 20.9.-23.9. ma-to
workshop viikko
opiskelijan oma projekti:
-tehtävä ideoida ja toteuttaa interaktio käyttäen max-msp-jitter ohjelmointia ja i-cube tai kamerakäyttöliittymää
-tehtävän eri osa-alueet:
1) osallistujan toiminta: mitä osallistuja tekee?
2) käyttöliittymä: minkälainen käyttöliittymä? (sen toteutus)
3) mitä tapahtuu? (palaute & ohjelmointi)
-intro interaktiiviseen elokuvaan ("kivi kädessä", "hiiriallerginen mies" esimerkit)
- kuvan tarkkailu Jitterissä: info matrixista: getcell viestillä, liikkeen seuraaminen findbounds objektilla
3. VIIKKO 27.9.-1.10. ma-pe
2. viikolla aloitetun projektin työstö ja viimeistely
max-jitter ohjelmointi esimerkkejä:
-interaktiivisen videon ohjelmointi
-alfakanava efekti
-interaktiivisen alueen korostus videossa lcd objektilla (vektorigrafiikalla & alfakanava efektillä)
-max-standalone ohjelman teko
-projektien dokumentointi |