Leena Saarinen : curriculm vitae
- Digimedian pääosaamisalueet: konseptisuunnittelu, käsikirjoittaminen, vuorovaikutussuunnittelu, verkkoyhteisöt.
- Erikoisasiantuntijuus: vuorovaikutteinen kerronta, tietokonevälitteinen kommunikaatio, keskustelubotit
- Lisäksi hallinnassa: käytettävyystestaus, käyttöliittymäsuunnittelu, ohjelmistomäärittely ,tutkimusraportointi ja dokumentointi. Auttavasti myös graafinen sunnittelu.
- Päätyökalut tällä hetkellä: MS word, PowerPoint, Photoshop, GoLive, Excel, Flash ja lisäksi olen käyttänyt ja jopa itse suunnitellut lukemattomia muita. Minulla on loistavat valmiudet oppia uusia työkaluja erittäin nopeasti.
- Kielitaito: Suomi äidinkieli, Englanti sujuva, Ruotsi auttava
- Ohjelmointikielet: nykyään lähinnä skriptausta; html, css, php, mutta taustalla mm. PLM86, Pascal, Javascript ja c++ eli omaan hyvät valmiudet oppia uusia ohjelmointikieliä nopeasti.
KOULUTUS
- Jatko-opintoja Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu. Vuodesta 2002. Tutkimukseni aiheena on metadatan käyttö vuorovaikutteisessa kerronnassa.
- Taiteen maisteri, Uusi media. Taideteollinen korkeakoulu. 2001. Lopputyössäni tutkin ja kehitin keskustelubotteja verkkoyhteisöille.
- Tietotekniikan insinööri. Helsingin teknillinen oppilaitos. 1994. Lopputöni käsitteli R2-merkinantojärjestelmää.
- Ylioppilas, Meilahden lukio, Helsinki. 1989.
Muita opintoja ·
- Draaman käsikirjoittaminen, Helsingin työväenopisto. 1998.
- Luova kirjoittaminen, Helsingin työväenopisto. 1997.
- Useita Mobiiliteknologiaan liittyviä kursseja, lähinnä Nokian, Siemensin ja eräiden muiden ICT-yritysten toimesta. 1991-1998.
- Vuodesta 1998 alkaen olen osallistunut lukuisiin kansainvälisiin työpajoihin ja konferensseihin jotka ovat edistäannet ammatillista osaamistani digitaalisen designin ja kulttuurin alueella.
TYÖKOKEMUS
- 9/2008 -> Tietojärjestelmäasiantuntija, Kansalliskirjasto.
- 1-3/2008: Suunnittelija (EC-projekti Salero), Medialab, Taideteollinen korkeakoulu.Turing Enigma keskustelubotin suunnittelu, käsikirjoitus ja tutkimusraportointi.
- 1-2/2007: Tutkija, Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
- 1/2004 12/2006: Tutkija "Interactive narratives in cross-media systems (INiCS)" projektissa, Taideteollinen korkeakoulu. Rahoittajina Suomen Akatemia (104768) & EC-projekti NM2. Tänä aikana päätuotanto oli vuorovaikutteinen TV-sarja Sydän kierroksella jota esitettiin YLE TV1 kanavalla joulukaudella 2006-2007. Olen toinen konseptin keksijöistä ja käsikirjoittaja. Lisäksi toimin tuotannossa vuorovaikutussuunnitelijana ja laadin ohjelmistomäärittelyjä sekä EU:n tutkimusraportteja.
- 2001-2002: Käytettävyystutkija, Suomen Oujee Oy. (nyk. Idean).
- 1994-1998: R&D Engineer, Nokia Telecommunications, NMT Switching osasto. Ohjemoin ja testasin ISUP-signalointia matkapuhelinkeskukseen.
- 1993: Harjoittelija, Helsingin teknillinen oppilaitos.1992: Avustaja, CSCE Helsinki huippukokous.
- 1991: Harjoittelija, Helsingin puhelinyhdistys (nyk. Elisa). Ristikytkennän työnohjaus & ristikytkentä.
- 1989-1990: Virkailija, Vakuutusosakeyhtiö Pohjola, Lainaosasto.
2001-2007: Avatar Body Collision. Olen kansainvälisen verkkoperformanssiryhmä Avatar Body Collisionin perustajajäsen. Osana työryryhmää olen kirjoittanut useita verkkonäytelmiä, ohjelmoinut ja osallistunut niiden visuaaliseen suunnitteluun, sekä verkon välityksellä näytellyt lähes kahdellakymmenellä eri festivaalilla Euroopassa, Uudessa-Seelannissa ja Pohjois-Amerikassa. Olemme myös yhdessä kehittäneet yhteisöllistä openSource työkalua UPStage verkkossa tapahtuville näytelmille ja performansseille. http://www.avatarbodycollision.org/
www: 90-luvun loppupuolelta alkaen olen ollut mukana useiden erityppiseten verkkosivustojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Näissä roolini on vaihdellut konseptisuunnittelusta ja käsikirjoittamisesta graafiseen suunnitteluun ja ohjelmointiin (html, css, Lingo, php, javascript):
- Turing Enigma chatterbot konsepti, käsikirjoitus ja skriptaus. 2008. http://www.taik.fi/turingenigma
- Sydän kierroksella (Accidental Lovers) TV-sarjan kotisivut. Käsikirjoittaja. 2006. http://www.yle.fi/sydan
- Minna Rimpilä näyttelijän kotisivut. Suunnittelu & ohjelmointi 2006. http://www.saunalahti.fi/riminna/
- kuutio. Rakenne ja ohjelmointi. 2005. http://www.kuutio.info/
- "Election Star" vaalikone, Crucible Studio & Almamedia production. Käsikirjoittaja. 2004.
- UpStage kotisivut. Suunnittelija ja ohjelmointi. 2003 and 2007 versiot. http://www.upstage.org.nz/.
- Avatar Body Collision. suunnittelu & ohjemointi. 2003. http://www.avatarbodycollision.org/
- Crucible Studio kotisivut. Suunnittelu ja toteutus. 2003. http://crucible.lume.fi/
- Vallattomat vaalisivut, eduskuntavaaliehdokkaan kampanjasivut. Suunnittelu ja ohjelmointi. 2003.
- A&ONET, yrityksen kotisivut. Ohjemointi & suunnittelu. 2003.
- Keskusvirasto demo, luovan kirjoittamisen oppimisympäristö. Käsikirjoitus ja suunnittelu osana työryhmää. 2001.
- 10th City - Share Life. Katastro.fi-tuotanto. 10th city oli osa café9 projektia vuoden 2000 kulltturipääkaupunkien välillä. Olin tuotannossa mukana konspetisuunnitelijana. 2000.
- Villa Mirdia keskusteluymäristö Käsikirjoitus ja suunnittelu osana työryhmää. 2000.
- Watch it! kuvanlukutaidon oppmisympäristö. Vuorovaikutussunnittelija. 2000.
Luentoja ja esitelmiä
- Accidental Lovers (etänä). Interactive Futures. Vancouver, Can. 11/2007.
- Panelisti. "Internet et téléphones portables: nouveaux supports, nouveaux concepts" session in Scénaristes en Séries. Aix-Les-Bains, France, 10/2007.
- Panelisti. "The 411 on Mobile Content" session in nextMEDIA, Banff, Can. 6/2007.
- Mobile Text Messages as Part of an Interactive Television Drama, (etänä). Mobile Nation Conference, Toronto. 3/2007.
- Scripting for Participatory Television Drama at Bodies in Play summit Banff New media institute, Can. 5/2005.
- Metadata synteettisen henkilön muistina?, I Kulttuurintutkimuksen päivät. Helsinki 2003.
- Virtual Theatre, Panelisti. New Spaces, New Narratives, ITI-conference at Mindtrek, Tampere 11/2003
- Opettaja, vuorovaikutteisten henkilöiden kehittäminen, MUMMI työpaja, Medialab UIAH, syksyllä 2003.
- Opettaja, Digi Media writing työpaja at KUTU10 seminaari, Oulu 10/2003.
- Interactive television drama and virtual communities, Luennoitsija. SAGAS Writing Interactive Fiction, Future TV Workshop, Oct.2003
- Accidental Lovers, esitelmä lukuvuoden avaijaisissa, TAIK, Sept.2003.
- Tämän lisäksi vuosina 2000-2003 olen pitänyt useita luentoja vuorovaikutteisista henkilöistä ja verkkoyhteisöistä Medialaboratoriossa ja Helsingin yliopistolla.
JULKAISUT
-
Peer-reviewed article, Comedy Machine: Interactive Comedy as Rule Based Genre. Journal of Digital Creativity. 2007, vol. 18, No. 3, pp. 143150.
- Häikiö P. Saarinen L. and Tuomola M. 2005. Production-Description Part 7: Accidental Lovers. EC Report NM2 D2.3 Deliverable. www.ist-nm2.org/.
- Saarinen L. 2005. Yllätä mut! Varaatiota Vahinkolaukauksista. Lume 5-vuotta juhlajulkaisu. Mediakeskus Lume: Helsinki.
- Häikiö P. Saarinen L. Accidental Lovers and the new genre for television. Lume 5-vuotta juhlajulkaisu. Mediakeskus Lume: Helsinki.
- Peer-reviewed article, Imagined Community and Death. Journal of Digital Creativity, Volume 13 No 1, Swets & Zeitlinger, 2002.
Konferenssipaperit
- Saarinen L. (2007). Accidental Lovers' Text Messages. Mobile Nation. Toronto, March 2007.
- Saarinen L. (2006). Developing New Genre for iTV, Case Accidental Lovers. CHI2006. Montreal, Canada, April 2006.
- Saarinen L. (2006). Scripting for Computational Drama. Peer reviewed extended abstract and poster proceedings to EuroITV Doctoral Consortium, May 2006.
- Saarinen L. Interactive Comedy as Rule Based Genre. Abstract to Computational Narrativity proceedings. Feb 2006.
Digitaaliset julkaisut
- Häikiö P. Saarinen L. and Tuomola M. 2005. Production-Description Part 7: Accidental Lovers. EC Report NM2 D2.3 Public Deliverable. www.ist-nm2.org/.
- Luokkajakoa Koulukaverit.comissa - Vanhaan kouluyhteisöön voi nyt palata internetissä, review, Mediumi 2.2. 2003.
- Näyttöruudut huurussa - Onko internetistä iloa erotiikannälkään?, review, Mediumi 1.2. 2002.Vekkulitamagotchi pussaa limat irti - Pumpui on virtuaalilemmikki tekstiviestin päässä, review, Mediumi 1.1. 2002.
- Leikkisää kommunikointia Hotelli Kultakalassa - visuaalisesta chatista kasvoi toimiva sosiaalinen ympäristö", review, Mediumi 1.0. 2001.
- Facing the unexpected - field notes from the limits of net discourse. Cultural Usability webiste. 2001.
YHTEISNÄYTTELYT
- Lovers Loop installaatio. Ars Electronica Campus Exhibition, Linz, Austria. 2006.
- Chatterbots: Crash Test Dummies of Communication, taiteenmaisterin lopputyö ja demo Nordic Interactive Expossa. Kööpenhamina, Tanska. 2001.
TUNNUSTUKSIA
- Avatar Body Collisionin ja kumppaneiden suunnittelema ja toteuttama UpStage verkkoperformanssityökalu oli finalistina: Creativity category of the New Zealand Open Source Awards. 2007.
- Accidental Lovers (Sydän kierroksella) oli finalisti: 2007 Banff World Television Awards, category: Interactive Program Enhancement. 2007.
- Voittaja, Accidental Lovers (Sydän kierroksella) konsepti, Leena Saarinen ja Mika Tuomola. Telefilm Canada presents The Banff Centre New Media CyberPitch competition. Banff World Televison Festival. 2003.
- Finalisti pohjoismaiden parhaissa opinnäytetöissä Future Visionary Challenge of Nordic Interactive taiteenmaisterin loppytölläni: Chatterbots: Crash Test Dummies for Communication. 2001.
- Tiin@ tulee, tietoyhteiskunnan innovaatiot naisille. Villa Mirdia keskusteluympäristön konsepti. 2. palkinto työryhmälle Jaana Kokko, Riikka Pelo and Leena Saarinen. 2000.
APURAHAT
- AVEK, matka-apuraha, 2007
- AVEK, kohdeapuraha, for Accidental Lovers' live moderation to Saarinen, Tuomola, Nurminen. 2006
- The Banff Centre for the Arts, Summit Scholarship. 2005.AVEK, matka-apuraha, 2004.
- AVEK, käsikirjoitusapuraha, Accidental Lovers (Vahinkolaukauksia) by Leena Saarinen & Mika Tuomola. 2003.
- The Banff Centre for the Arts, Summit Scholarship. 2003.
- AVEK, Kansainvälistymistuki, for Accidental Lovers by Saarinen & Tuomola. 2003.
- Taiteen keskustoimikunta, Travel grant for 10th city Share Life work group. 2000.
- AVEK, käsikirjoitusapuraha Villa Mirdia’s työryhmälle. 2000.
HARRASTUKSET
Konerunous ja muu taiteellissävytteinen nörtteily verkossa, bloggaminen, pyöräily, lukeminen.