Labyrintti

 

Labyrintti voi olla fyysinen tai se voi kuvata mielentilaa.

Tehtävässä opiskelijat tekevät labyrintin, jossa käyttäjän työkalu selviytyä on kuin lanka,

jonka avulla voi keriä itsensä labyrintista ulos.

Useinhan vuorovaikutteisuus ja epälineaarisuus tekevät tarinasta sekavan ja vaikeasti hahmotettavan, usein käyttäjä jää loukkuun, törmää umpikujiin tai jää vaille palautetta. Kun vuorovaikutteisista teoksista halutaan tehdä vähemmän puumaisen hierarkian mukaisia, enemmän orgaanisia saattaa tuloksena olla sekavuus. Labyrintti-tehtävässä umpikujat käännetään voitoksi, sekavuuskin voi olla motivoivaa.

Labyrintti-tehtävässä on syytä miettiä mikä polte vie käyttäjää eteenpäin, miksi hän jaksaisi etsiä labyrintista ulospääsyä (tai jotain, palkintoa, aarretta, katharsista). Missä käyttäjä on perillä, haluaako hän perille?

Lähtökohtana kullakin on edelleen studiossa käytetyt ja jalostetut henkilöhahmot. Joko niin, että käyttäjä asettuu henkilön nahkoihin ja yrittää selviytyä labyrintista tai labyrintti on henkilön kuje/juoni tms. ansa tai lupaus, joka on asetettu käyttäjälle.

Labyrintin toteutus:

Tehtävän materiaalina käytetään yhdenlaista mediaelementtiä, siis vain still-kuvaa tai vain teikstiä tai vain video-kuvaa, vain ääntä tai muuta materiaalia. Ainoa poikkeus: ei-informatiivista ääntä saa käyttää tekstin tai visuaalisen toteutuksen päällä. Työn koostamisessa voi käyttää directoria, html:ää tai jotain itselleen sopivaa työkalua.

Aikataulu:

Labyrintin suunnittelu aloitetaan heti, aivoilla on aikaa työskennelllä 1 viikko

22.3. Opiskelijat esittelevät suunnitelmiaan ja työstävät tehtävää

29.3. Labyrintin työstäminen ja tutorointi

5.4. siirretty workshopin alta - labyrintin työstämistä

12.4. Kiirastorstai - ei koulua

19.4. Labyrintin ehdoton deadline, katsellaan kaikki työt yhteen syssyyn.

[narrative studio] [alkuun]