Harjoitusten satoa:
|
Prosessissa voidaan erottaa Valmistautuminen
Aiheen valinta (tehtävä kahdelle) I vaihe:
II vaihe:
III vaihe:
Aiheen rajaus Aloittamisen tyyleistä (Ojanen) Listaus Silmukointi Letitys Sisällön ideointi Aivoriihi Mind map Kuutiopeli näkökulman valintaan
Klassinen kehittely Airstoteleen retoriikka: Viisi perusasetelmaa:
Luonnostelu (tehtävä kahdelle) Noin liuskan mittainen luonnostelu tutkimuksen aiheesta. Luonnostelun avulla pyritään hahmottelemaan aineistoa, rajaamaan aihetta, löytämään ydinkohtia jne.
Tästä on hyvä antaa asioiden muhia ja jatkaa myöhemmin. TAVOITE s. 2 Mihin kirjoituksella pyritään? Kuka tekstin lukee? Tehtävä 1: Missio ja kohderyhmä s. 2 Tehtävä 2: Oman työsi tavoitteet s. 3 TIEDON HALLINTA s.4 Luotettava, tieteellinen teksti Referaatti mind-map - essee Tehtävä 3: Mind-map harjoitus s. 5
SISÄLLÖN MUOKKAUS s. 6 Kappaleen rakentaminen Tekstin jäsentäminen Tehtävä 4: Ydinvirkeharjoitus s. 6 Tehtävä 5: Kuutiointiharjoitus s. 7 Tehtävä 6: Luurankojäsennys s. 8
TAVOITE
Mihin pyrit kirjoituksellasi? Haluatko huvittaa? Haluatko jakaa tietoa? Haluatko todistaa jotain? Haluatko löytää ratkaisun johonkin ongelmaan? Kenelle kirjoitat tekstiä? Tuleeko teksti digitaaliseen muotoon? Luetaanko sitä paperilta vai ruudulta? Minkä ikäisille, minkälaisella koulutustasolla, lukutaidolla varustetuille? Ei ole olemassa tekstiä, joka on tarkoitetty "yleensä kaikille".
Tehtävä 1 Lue erikseen jaettu artikkeli ja kerro mikä sen tavoite on. Onko kirjoituksella joku tehtävä, missio? Kenelle kirjoitus on suunnattu? Kuvaile tekstin kohderyhmä. Kirjoita ja keskustellaan asiasta ryhmässä.
Tehtävä 2 Kirjoita oman kirjallisen työsi tavoitteista lista esimerkiksi: "Mikä on asiakokonaisuus, jonka haluan selvittää?" "Kirjoitan, jotta antaisin lukijoille tietoa " "Kirjoitan, jotta valmistuisin maisteriksi ." "Kirjoitan, jotta lukijat viihtyisivät "
Näytä tavoitteesi parillesi, keskustelkaa niistä. Tuntuvatko tavoitteet yleispäteviltä. Voiko joku toinenkin olla niistä kiinnostunut?
LÄHDEAINEISTON VALINTA
Miten pitäisi lukea ja kirjoittaa, jotta olisi uskottava eikä lainkaan pintapuolinen?
Mind-map: "Miellekartan" voi tehdä omasta aiheestaan, lukemastaan tekstistä, elämäkerrastaan, jne.; kartan tarkoituksena on organisoida tietoa uudenlaisen muotoon, jotta se olisi helpompi omaksua ja ymmärtää. Referaatti: Referoinnilla tarkoitetaan kuullun tai luetun tekstin ymmärtämistä niin, että olennainen sisältö painotuksineen välittyy kuulijalle tai lukijalle. Hyvä referaattia varten on osattava kirjoittaa sekä lukea niin, että pystyy havaitsemaan referoitavasta tekstistä keskeiset kohdat ja pääideat. Referaatti on tiivis teksti, josta välittyy referoitavan tekstin asiat virheettömästi. Referaatin kirjoittaminen parantaa lukutaitoa. Essee: Essee on itsenäinen kirjoitelma, jossa pohdiskellaan ja kehitellään esimerkiksi kirjasta luettua ongelmaa. Näkemyksiä verrataan muden näkemyksiin. Essee on tiedon käytön ja siihen liittyvän itsenäisen ajattelun ja pohdiskelun kannalta referaattia vaativampi kirjallinen tuotos. Tiivistelmä: Tiivistelmä on tekstin lyhennelmä, se eroaa selvästi referaatista; se on lyhyempi ja tiiviimpi, joskus pelkkä luettelo. Tiivistelmän kirjoittaa usein pohjatekstin kirjoittaja itse. Tehtävä 3 Lue erikseen jaettu artikkeli ja tee siitä joko mind-map, referaatti, essee tai tiivistelmä.
SISÄLLÖN MUOKKAUS KAPPALEEN RAKENTAMINEN Ydinvirkekappale
Etsi oheisista artikkeleista ydinvirkekappaleita. Lue ääneen. Kerro mikä oli ydinvirke, miksi. Perustele. Hyvä muistaa:
Tehtävä 4 Kirjoita kolme kappaletta tekstiä (esim. omasta aiheestasi) ja käytä ainakin yhdessä kappaleessa ydinvirkettä. Printtaa teksti ulos, anna se parillesi luettavaksi. Lue parisi kirjoitus. Merkitse mitkä kohdat ovat hyviä, perustele väitteesi. Lue teksti uudelleen ja laadi siitä jäsennys. Mieti sopiiko jäsennys sisältöön, onko se looginen, kronologinen, tehokas. Alleviivaa ydin virkkeet Kirjoituksen rakennetta voi muokata monella tavalla. Usein aloittamisessa auttaa valmis "kaava", järjsetys, jonka mukaan aiheesta aikoo kirjoittaa. Se on myös hyvä muistikeino, jolla kirjoitukseen saa eri näkökulmat esiin. Sisällön rakentamistapoja: Aikajärjestys Esimerkiksi johdattelun jälkeen asiat esitetäänmenneisyydestä nykyisyyteen. Paikan mukainen järjestys Pohjoisesta etelään, idästä länteen, ylhäältä alas, vasemmalta oikealla - johdonmukaisesti Looginen järjestys Asiat siinä järjestyksessä kun kirjoittaja on ne keksinyt Yleisestä yksityiskohtiin (deduktio) Vätteestä, joka todistetaan oikeaksi esimerkeillä, tilastoilla, yms. tosiseikoilla. Lopussa saatetaan esittää usein toimintaohje. Yksityiskohdista yleistykseen (deduktio) Esitetään lukuisia ja tarkkoja ykstyiskohtia, esimerkkejä, joiden avulla edetään yleistykseen, laajemman teorian esittämiseen.
Tehtävä 5 Kuutiointiharjoitus "Kuutioi" oma aiheesi eli mieti aiheellesi yksi otsikko, jota tarkastelet kuudesta näkökulmasta.
Perustele väitteesi. Kirjoita kustakin kuution tahosta yksi kappale. JÄSENTÄMINEN Luurankojäsennys toimii suuremmassa ja pienmmässä mittakaavassa, sen voi tehdä kokonaisesta artikkelista tai tutkimuskesta tai yksittäisesät kappaleesta.
Tehtävä 6: Lue joku kurssin aikana kirjoittamasi teksti (käytä vaikka leikkaa/liimaa eli copy/paste tekniikkaa, ja liitä se tähän kohtaan). Listaa kirjoituksen yksityiskohdat peräkkäin otsikoiksi mallin mukaisesti. Esimerkki: Neuvotelu on //1// kahden kauppa. Neuvottelu ei ole sitä, että saan läpi sen mitä halauan ja toinen jää lehdellä soittamaan. Minulla on tietysti omat //2// tavoitteeni, mutta minun on muistettava, että neuvottelu on onnistunut , mutta minun on muistettava, että neuvottelu on onnistunut vasta silloin, kun //3// molemmat voittavat
|