Harjoitusten satoa:

Ellen

Merja

Petri

Sami

Katriina

Markus

Mari

Tommi

 

 

[alkuun]

Prosessikirjoittaminen

  1. Päivä 23.11.2000 klo 14-17

Prosessissa voidaan erottaa

Valmistautuminen
Luonnostelu
Muokkaus
Viimeistely
Oikoluku
Julkistaminen

    • Ajatusten luova ilmaisu on tärkeintä - ei ensisijaisesti kielioppi ja pilkkusäännöt
    • Kirjoittaminen avaa mielen salaisimmatkin portit
    • Kirjoittamisprosessi sekä ajattelutoimintojen, sosiaalisen vuorovaikutuksen että kirjoitustyön vaiheiden kannalta
    • Valmistelu - luonnostelu - kirjoittaminen

Aiheen valinta (tehtävä kahdelle)

I vaihe:

  • kirjoita alakkain aiheet, joista ajattelit kirjoittaa lopputyösi kirjalliseen osioon
  • kirjoita kaikki mitä mieleen tulee
  • unohda harkinta

 

II vaihe:

  • kopioi lista
  • tutki listaa
  • yliviivaa ne aiheet, jotka eivät sittenkään kiinnosta sinua
  • yliviivaa ne aiheet, jotka eivät kuulu asiaan
  • merkite ne, joista tarvitse lisää tietoa
  • merkitse ne aiheet, joita haluaisit syventää

 III vaihe:

  • keskustele listasta parisi kanssa
  • kirjoita kommentit ylös

Aiheen rajaus

Aloittamisen tyyleistä (Ojanen)

Listaus

Silmukointi

Letitys

Sisällön ideointi

Aivoriihi

Mind map

Kuutiopeli — näkökulman valintaan

    1. kuvaile
    2. vertaile
    3. yhdistele
    4. erittele
    5. sovella
    6. puolesta, vastaan

Klassinen kehittely

Airstoteleen retoriikka:

Viisi perusasetelmaa:

    1. määritelmä — miten sanankirja määrittelee sen, mitä minä tarkoitan sillä…
    2. vertailu — mikä on samanlainen kuin se, erilainen, parempi, huonompi..
    3. suhteet — mikä aiheuttaa sen, mikä on sen vaikutus, mikä on sen seurausta…
    4. olosuhteet — onko se mahdollinen, mahdoton, mikä on sen tulevaisuus
    5. todistusaineisto — mitä olen lukenut siitä, tosiasiat ja tilastot siitä

Luonnostelu (tehtävä kahdelle)

Noin liuskan mittainen luonnostelu tutkimuksen aiheesta. Luonnostelun avulla pyritään hahmottelemaan aineistoa, rajaamaan aihetta, löytämään ydinkohtia jne.

    1. Kirjoittaja kirjoittaa 30 minuuttia taukoamatta
    2. Jos et tiedä mitä kirjoittaisit älä kuitenkaan laske sormiasi pois näppäimiltä, kirjoita vaikka: "en tiedä mitä kirjoittaa…" Käytä hyväksesi listauksiasi, ideakarttojasin jne. Kirjoita mitä mieleesi juolahtaa, asioiden järjestys ei ole olennaista tässä vaiheessa.
    3. Kirjoita koko ajan äläkä jöää lukamaan kirjoittamaasi.
    4. Älä välitä kirjoitusvirheistä. Korjaamisen aika on myöhemmin
    5. Printaa kirjoituksesi määräajan kuluttua.
    6. Lue kirjoituksesi ääneen parillesi hitaasti ja rauhallisesti.
    7. Pari merkitsee muistiin avainsanojen avulla mielestään tärkeitä kohtia, merkittäviä havaintoja ja muita huomion arvoisia asioita.
    8. Pari esittää mielipiteensä kirjoituksesta. Mieti, mistä haluaisit tietää lisää, mitä pisit tärkeänä ja mitä epäolennaisena. Perustele väitteesi. HUOM: kirjoituksesta ei saa sanoa tässä vaiheessa mitään kielteistä!
    9. Kirjoittaja kirjoittaa kysymykset ja kommentit ylös. Niihin ei vastata suullisesti. Niistä ei keskustella

 

Tästä on hyvä antaa asioiden muhia ja jatkaa myöhemmin.

 TAVOITE s. 2

Mihin kirjoituksella pyritään?

Kuka tekstin lukee?

Tehtävä 1: Missio ja kohderyhmä s. 2

Tehtävä 2: Oman työsi tavoitteet s. 3

TIEDON HALLINTA s.4

Luotettava, tieteellinen teksti

Referaatti – mind-map - essee

Tehtävä 3: Mind-map –harjoitus s. 5

 

SISÄLLÖN MUOKKAUS s. 6

Kappaleen rakentaminen

Tekstin jäsentäminen

Tehtävä 4: Ydinvirkeharjoitus s. 6

Tehtävä 5: Kuutiointiharjoitus s. 7

Tehtävä 6: Luurankojäsennys s. 8

 

TAVOITE

 

Mihin pyrit kirjoituksellasi?

Haluatko huvittaa?

Haluatko jakaa tietoa?

Haluatko todistaa jotain?

Haluatko löytää ratkaisun johonkin ongelmaan?

Kenelle kirjoitat tekstiä?

Tuleeko teksti digitaaliseen muotoon?

Luetaanko sitä paperilta vai ruudulta?

Minkä ikäisille, minkälaisella koulutustasolla, lukutaidolla varustetuille?

Ei ole olemassa tekstiä, joka on tarkoitetty "yleensä kaikille".

 

Tehtävä 1

Lue erikseen jaettu artikkeli ja kerro mikä sen tavoite on. Onko kirjoituksella joku tehtävä, missio? Kenelle kirjoitus on suunnattu? Kuvaile tekstin kohderyhmä.

Kirjoita ja keskustellaan asiasta ryhmässä.

 

Tehtävä 2

Kirjoita oman kirjallisen työsi tavoitteista lista esimerkiksi:

"Mikä on asiakokonaisuus, jonka haluan selvittää?"

"Kirjoitan, jotta antaisin lukijoille tietoa…"

"Kirjoitan, jotta valmistuisin maisteriksi…."

"Kirjoitan, jotta lukijat viihtyisivät…"

 

 Näytä tavoitteesi parillesi, keskustelkaa niistä. Tuntuvatko tavoitteet yleispäteviltä. Voiko joku toinenkin olla niistä kiinnostunut?

 

LÄHDEAINEISTON VALINTA

Miten pitäisi lukea ja kirjoittaa, jotta olisi uskottava eikä lainkaan pintapuolinen?

TIETOA TOISTAVA STRATEGIA

Mekaaninen kertaus

Alleviivaus

Kopiointi

Valmiin materiaalin lukeminen

Ulkoluku

TIETOA TUOTTAVA STRATEGIA

Tiivistelmän kirjoittaminen

Asioiden kertominen omin sanoin

Keskustelu muiden opiskelijoiden kanssa

Toisten opettaminen

Graafisten esitysten (mind-map) piirtäminen

Analogioiden ja johtopäätösten kehittely

Alleviivaus tiedon jäsentämiseen ja järjestämiseen

 

Mind-map:

"Miellekartan" voi tehdä omasta aiheestaan, lukemastaan tekstistä, elämäkerrastaan, jne.; kartan tarkoituksena on organisoida tietoa uudenlaisen muotoon, jotta se olisi helpompi omaksua ja ymmärtää.

Referaatti:

Referoinnilla tarkoitetaan kuullun tai luetun tekstin ymmärtämistä niin, että olennainen sisältö painotuksineen välittyy kuulijalle tai lukijalle. Hyvä referaattia varten on osattava kirjoittaa sekä lukea niin, että pystyy havaitsemaan referoitavasta tekstistä keskeiset kohdat ja pääideat. Referaatti on tiivis teksti, josta välittyy referoitavan tekstin asiat virheettömästi. Referaatin kirjoittaminen parantaa lukutaitoa.

Essee:

Essee on itsenäinen kirjoitelma, jossa pohdiskellaan ja kehitellään esimerkiksi kirjasta luettua ongelmaa. Näkemyksiä verrataan muden näkemyksiin. Essee on tiedon käytön ja siihen liittyvän itsenäisen ajattelun ja pohdiskelun kannalta referaattia vaativampi kirjallinen tuotos.

Tiivistelmä:

Tiivistelmä on tekstin lyhennelmä, se eroaa selvästi referaatista; se on lyhyempi ja tiiviimpi, joskus pelkkä luettelo. Tiivistelmän kirjoittaa usein pohjatekstin kirjoittaja itse.

Tehtävä 3

Lue erikseen jaettu artikkeli ja tee siitä joko mind-map, referaatti, essee tai tiivistelmä.

 

SISÄLLÖN MUOKKAUS

 KAPPALEEN RAKENTAMINEN

Ydinvirkekappale

  • Yleensä ensimmäinen virke
  • Esittää kappaleen pääidean
  • Muut virkkeet havainnollistaa ydinvirkettä, todistaa sen puolesta
  • Ilman ydinvirkekappaletta ei ole kunnollista asiatekstiä
  • Ydinvirkkeenä voi olla väite, joka todistetaan oikeaksi ykstyiskohdilla
  • Ydinvirkeenä voi olla vertailu tai vastakohta.
  • Syyn ja vaikutuksen esittäminen kappaleen alussa voi olla ydinvirkkeenä. Loppuosa kappaleesta selvittää vaikutusta.
  • Ydinvirkkeenä voi olla kysymys ja vastaus esitetään loppuosassa kappaletta.

Etsi oheisista artikkeleista ydinvirkekappaleita. Lue ääneen. Kerro mikä oli ydinvirke, miksi. Perustele.

Hyvä muistaa:

  1. Kappale on osa kirjoitustasi. Käytä kirjoituksesi kokonaissuunnitelmaa apunasi, kun suunnittelet kappaleita (tiedät mitä ajattelit mihinkin kohtaan kirjoittaa).
  2. Kun olet laatinut ydinvirkkeen, listaa kaikki asiaan liittyvät tosiseikat (voit tehdä esim. mind-mapin).
  3. Kirjoita kappale
  4. Lue kappaleesi, onko rakentamasi rakenne johdonmukainen, tehokas – liittyvätkö asiat toisiinsa.
  5. Varo huohottamista (älä kirjoita useita yhden virkkeen kappaleita peräkkäin)
  6. Hävitä asiaankuulumattomat väitteet (voit käyttää niitä toisissa kappaleissa, jos haluat).

Tehtävä 4

Kirjoita kolme kappaletta tekstiä (esim. omasta aiheestasi) ja käytä ainakin yhdessä kappaleessa ydinvirkettä.

Printtaa teksti ulos, anna se parillesi luettavaksi.

Lue parisi kirjoitus.

Merkitse mitkä kohdat ovat hyviä, perustele väitteesi.

Lue teksti uudelleen ja laadi siitä jäsennys.

Mieti sopiiko jäsennys sisältöön, onko se looginen, kronologinen, tehokas.

Alleviivaa ydin virkkeet

Kirjoituksen rakennetta voi muokata monella tavalla. Usein aloittamisessa auttaa valmis "kaava", järjsetys, jonka mukaan aiheesta aikoo kirjoittaa. Se on myös hyvä muistikeino, jolla kirjoitukseen saa eri näkökulmat esiin.

Sisällön rakentamistapoja:

Aikajärjestys

Esimerkiksi johdattelun jälkeen asiat esitetäänmenneisyydestä nykyisyyteen.

Paikan mukainen järjestys

Pohjoisesta etelään, idästä länteen, ylhäältä alas, vasemmalta oikealla - johdonmukaisesti

Looginen järjestys

Asiat siinä järjestyksessä kun kirjoittaja on ne keksinyt

Yleisestä yksityiskohtiin (deduktio)

Vätteestä, joka todistetaan oikeaksi esimerkeillä, tilastoilla, yms. tosiseikoilla. Lopussa saatetaan esittää usein toimintaohje.

Yksityiskohdista yleistykseen (deduktio)

Esitetään lukuisia ja tarkkoja ykstyiskohtia, esimerkkejä, joiden avulla edetään yleistykseen, laajemman teorian esittämiseen.

 

Tehtävä 5

Kuutiointiharjoitus

"Kuutioi" oma aiheesi eli mieti aiheellesi yksi otsikko, jota tarkastelet kuudesta näkökulmasta.

  1. Kuvaile
  2. Vertaile:
  3. Yhdistele:
  4. Sovella:
  5. Analysoi
  6. Valitse hyviä/huonoja puolia

 

Perustele väitteesi. Kirjoita kustakin kuution tahosta yksi kappale.

 JÄSENTÄMINEN

Luurankojäsennys toimii suuremmassa ja pienmmässä mittakaavassa, sen voi tehdä kokonaisesta artikkelista tai tutkimuskesta tai yksittäisesät kappaleesta.

  • Jäsennyksen voi tehdä kappaleesta, jonka jo on kirjoittanut
  • Kirjoituksen sisällysluettelo
  • Havainnollistaa mitä olet kirjoitanut ja mitä löydät mistäkin kohdasta
  • Totuudenmukainen selvitys jo kirjoitetun tekstin sisällöstä
  • Jäsennyksestä voi tehdä myös mind-mapin

Tehtävä 6:

Lue joku kurssin aikana kirjoittamasi teksti (käytä vaikka leikkaa/liimaa eli copy/paste –tekniikkaa, ja liitä se tähän kohtaan). Listaa kirjoituksen yksityiskohdat peräkkäin otsikoiksi mallin mukaisesti.

Esimerkki:

Neuvotelu on //1// kahden kauppa. Neuvottelu ei ole sitä, että saan läpi sen mitä halauan ja toinen jää lehdellä soittamaan. Minulla on tietysti omat //2// tavoitteeni, mutta minun on muistettava, että neuvottelu on onnistunut , mutta minun on muistettava, että neuvottelu on onnistunut vasta silloin, kun //3// molemmat voittavat…

 

    1. kahden kauppa
    2. tavoitteeni
    3. molemmat voittavat

     

    / Interactive narrative studio / alkuun /