Polku: Yhteisöllinen tutkiva suunnittelu

         

Sosiaalisesti hajautuneessa ymmärryksessä on kyse prosessista, jonka aikana useat ihmiset jakavat tietoon, suunnitelmiin ja tavoitteisiin liittyviä kognitiivisia ja taidollisia resursseja. Näin toimiva yhteisö pyrkii saavuttaamaan sellaista, mitä yksittäinen ihminen ei pystyisi toteuttamaan. Sosiaalisesti hajautuneen ymmärryksen tietoarvo nojautuu siihen, että epätäydellisellä tiedolla varustetut yksilöt pystyvät sosiaalisessa vuorovaikutuksessa saavuttamaan täydellisemmän, yksittäisten yksilöiden mahdollisuudet ylittävän ymmärryksen.

Käsityön ja suunnittelun opetusta on varsin vahvasti leimannut yksilökeskeisyyden korostaminen. Hyvin usein ratkaistavaksi annetut suunnittelutehtävät perustuvat opiskelijoiden omiin tarpeisiin ja hyvin yksinäisin ponnisteluin tuotettuihin ideoihin.

Yhteisöllisen suunnittelun näkökulmasta suunnittelijoita ja alan opiskelijoita tulisi ohjata ratkaisemaan todenmukaisempia ja autenttisempia yhteiskunnallisia suunnittelutehtäviä. Lisäksi suunnittelijoita tulisi ohjata työskentelemään suunnitteluryhminä, joilla on käytettävissä muita suunnittelukohteeseen liittyviä asiantuntijoita ja tuotteen todellisia käyttäjiä.

Suunnittelun opetuksessa opiskelijoita tulisi kannustaa tuottamaan suunnitteluongelmia ja uusia ideoita ja arvioimaan niitä kriittisesti yhteisen keskustelun ja syventävän tiedon varassa.

Jatka eteenpäin