Polku: Yhteisöllinen tutkiva suunnittelu
| | | | | | |||||
Johdanto | Yhteisöllinen | Hajautunut | Tutkiva | Malli | Lisätietoa |
"To think better you must have deeper understanding; to gain deeper understanding you must solve problems; to solve problems you must put forth effort and take risks." - Carl Bereiter
Tutkivassa suunnittelussa pyrkimyksenä on löytää ongelmien uniikki luonne. Suunnittelijat hahmottavat designhaastetta yhdessä ja etsivät kokeilujen kautta mahdollisia ratkaisuja löydettyyn haasteeseen. Tämä tapahtuu sekä tutkimalla aiempia haasteita ja ratkaisuja että niiden tarkastelemista uusilla tavoilla.
Suunnittelijan työssä etsitään ja hyödynnetään myös muiden
asiantuntija-alojen tuottamaa tieteellistä ja käytännöllistä tietoa, jonka perusteella
suunnittelun kontekstia ja sen rajoitteita muodostetaan. Merkittävä rooli on käyttäjillä,
jotka ovat käytön asiantuntijoita suunnitteluprosessissa. Myös ajattelun ja tiedon esittämisen,
jäsentämisen ja välittämisen apuvälineet ovat tärkeä osa suunnittelutyön
hajautettua asiantuntemusta.
Yhteisöllisessä suunnitteluprosessissa tiedon jakamista suunnittelijoiden ja käyttäjien
kesken pyritään parantamaan uusien ideoiden kehittelyvaiheesta lähtien erilaisin menetelmin.
Yhteisöllisessä tutkivassa suunnittelussa suunnittelijat eivät siis ainoastaan tutki designhaastetta
ja ratkaisuja yhdessä, vaan he kokeilevat ja kehittävät uusia suunnittelun tapoja.
Yhdessä tekemisen lisäksi myös suunnittelijan omaan tekemiseen tulee uudenlaista merkityksellisyyttä, kun esitetään, kehitetetään ja kokeillaan itselle uusia aiheita ja menetelmiä, eikä pyritä ratkomaan puhtaasti ulkoa annettuja haasteita jo tunnetuilla menetelmillä.
Työkalu: Ongelmalähtöinen
oppiminen
Teoria: Tutkiva oppiminen