Porin taiteen ja median osasto



VISUAALISEN KULTTUURIN MAISTERIOHJELMA


syyslukukausi 2006
KAIKILLE YHTEISET opinnot

JOHDATUS VISUAALISEEN KULTTUURIIN 4 (2 ov)
VK1 / P1
Opettaja: visuaalisen kulttuurin teorian professori
Kurssikuvaus: Opintojaksossa perehdytään visuaalisen kulttuurin tutkimuksen perusteisiin. Opiskelijaa kannustetaan pohtimaan itsenäisesti visuaaliseen kulttuuriin liittyviä haasteita ja arvo-ongelmia. Kurssilla käsitellään mm. representaation, katseen, taiteen, populaarikulttuurin ja kriittisen ajattelun teemoja visuaalisen kulttuurin teorian kehikossa.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%) ja tentti tai essee
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 37-41, keskiviikkoisin klo 10-13
Paikka: Taik ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat:

KONSEPTISUUNNITTELU 4 op (2 ov)
VK4
Opettaja: Marjo Mäenpää
Kurssikuvaus: Konseptisuunnittelukurssi koostuu luennoista ja opiskelijan omasta työskentelystä. Kurssin aikana opiskelijat työskentelevät ryhmissä tutkien konseptisuunnittelun yleisiä periaatteita annettujen lähdemateriaalien valossa. Kurssin aikana tai jälkeen opiskelijat työstävät myös omaa taiteellis-tuotannollista projektiaan konseptisuunnittelun tarjoamien välineiden avulla. Opiskelijoiden töiden tuloksia tarkastellaan myöhemmin pidettävän loppukatselmuksen ja palauteluennon aikana. Kurssin jälkeen opiskelijalla on ymmärrys konseptisuunnittelun erilaisista käytännöissä design- ja taidetuotannoissa. Opiskelija osaa itse aloittaa konseptisuunnittelun omassa taiteellisessa projektissaan tai mediatuotannossaan. Tavoitteena on, että opiskelija kykenee määrittelemään oman roolinsa prosessissa, joka tähtää (taiteellisen) idean tuotteistamiseen.
Opetus- ja työmuodot: luennot, ryhmätehtäviä, yhteistä käsitteenmuodostusta, opiskelijoiden omia esityksiä, oma konspetisuunnitelma
Kurssimateriaali: jaetaan kurssilla
Suoritustapa: vähintään 80% läsnäolo luennoilla, aktiivinen osallistuminen kurssin ryhmätyöskentelyyn ja yksin tai ryhmätyönä tehty konseptisuunnitelma omasta projektista
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 35-36, perjantaina 1.9. klo 9-16: Mitä on konseptisuunnittelu – määrittelyä, konseptisuunnittelun menetelmiä: skenaariot, luova ongelmanratkaisu
Maanantaina 4.9. klo 9-16: Eero Kuitunen - konseptisuunnittelija, projektisuunnittelija, multimediasuunnittelija, toimenkuva ja työkaluja
Tiistaina 5.9. klo 9-16: Käyttäjälähtöinen suunnittelu - monimediatuotannon konsepti, pelikonsepti, taidenäyttelyn konsepti
Paikka: TaiK ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: taiteellis-tuotannollisen projektin hallinta, suunnittelukäytännöt, luova ongelmanratkaisu, yhteisöllinen oppiminen, jaettu asiantuntijuus

OPINTOIHIN ORIENTOINTI 3 op (1 ov)
VK5
Opettaja: Koko henkilökunta esittäytyy Max Ryynäsen koordinoimana
Kurssikuvaus: Tutustutaan koulutusohjelmaan, henkilökuntaan ja osaston tiloihin. Opintoihin oriennoinnin yhteydessä tehdään jokaiselle opiskelijalle henkilökohtainen opintosuunnitelma ja järjestetään myös konseptisuunnittelun kurssi, jonka opettajana toimii professori Marjo Mäenpää.
Opetus- ja työmuodot: seminaari-istunnot ja henkilökohtaiset keskustelut
Kurssimateriaali: -
Suoritustapa: vähintään 80 % läsnäolo ja osallistuminen
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Aikataulu: vkot 35-36, 28.-31.8. klo 9.15-17 paitsi keskiviikkona klo 9.00-17 sekä HOPS-keskustelu (1/2 h) 6.-7.9.2006 välisenä aikana
Paikka: vaihteleva, lähtöpaikka TaiK ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: johdatus, oppilaanohjaus, orientaatio, henkilökohtainen opetussuunnitelma

”SE PYÖRII SITTENKIN”
Johdatus tieteelliseen kirjoittamiseen 4 (2 ov)
VK6
Opettaja: Max Ryynänen (+ Harri Laakso 2 kertaa)
Kurssikuvaus: Ei ole olemassa vain yhtä tieteellistä, akateemista tai oppineisuutta osoittavaa kirjoittamisen tapaa. Kurssilla opetellaan yksi mahdollinen, korrekti tapa käyttää lähteitä ja viittauksia, mutta sen jälkeen tutustutaan laajemmin kirjoittamisen mahdollisuuksiin. Mitä erilaisilla kirjoittamisen tavoilla saavutetaan? Mitä sääntöjä kannattaa noudattaa, jos haluaa tulla vakavastiotetuksi? Tutustumme myös esseistiikkaan ja lopuksi Harri Laakso perehdyttää taidekorkeakouluille ominaisen tieteellisen kirjoittamisen erityiskysymyksiin.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja harjoitustehtävät
Kurssimateriaali: jaetaan luennoilla
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%) + osallistuminen
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Aikataulu: vkot 36-41, tiistaisin klo 14-16
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: tiede, kirjoittaminen, esseistiikka, tieteellinen kirjoittaminen, oppineisuuden osoittaminen

Lopputyöseminaari 7 op (4 ov)
VK7
Opettaja: Harri Laakso, Marjo Mäenpää, visuaalisen kulttuurin teorian professori ja muu opetushenkilökunta
Kurssikuvaus: Opintojakso jatkuu keväältä 2006.
Opetus- ja työmuodot: seminaari-istunnot, luennot
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%), lopputyösuunnitelma ja sen esittely
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 37-41 ja 44-50, torstaisin klo 14-16
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot:
Asiasanat:

profiiliopinnot
KUVA, KIELTO JA POLITIIKKA 4 ov (2 ov)
VK11 / VK14 / A5 / P6
Opettaja: Max Ryynänen ja vierailijat Jussi Vilkuna, Marita Muukkonen, Sari Elfving, Anita Seppä ja Marko Pyhtilä
Kurssikuvaus: Mitä poliittisia ulottuvuuksia kuvilla on – ei vain teoriassa, vaan käytännössä? Mihin ongelmiin törmätään poliittisesti tulenarkojen kuvien kanssa ja millä tavalla? Miten politiikan asiantuntija näkee poliittisen taiteen? Minkälaisia näkymättömiä yhteyksiä esiintyy valtiovallan ja julkisen palvelun, television, välillä?
Vierailijoista: Jussi Vilkuna on ex Kaltio-lehden päätoimittaja, joka julkaisi keskustelua herättäneen Ville Rannan mm. Muhammedia käsittelevän sarjakuvan kevätalvella 2006. Marita Muukkonen on skinheadeja tutkinut valtiotieteilijä, joka on sittemmin työskennellyt mm. Pohjoismaisessa taideinstituutissa ja Suomen taiteen vientiorganisaatio Framessa. Sari Elfving tutkii suomalaista televisiohistoriaa. Anita Seppä on muun muassa taiteen ja politiikan yhteyksiin paneutunut helsinkiläinen taidefilosofi, joka Porin Taiteen ja median osaston ex teoriaprofessorina jatkaa tutkimusprojektimme ohjaajana. Marko Pyhtilä on ranskalaisen taiteellis-poliittisen avantgarde-ryhmän situationistien tuntija.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%) + essee tai luentopäiväkirja, hyvässä suorituksessa voi painottaa hyvää asianhallintaa ja lukeneisuutta tai purkaa omakohtaista näkökulmaa asiaan
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 36-41, torstaisin klo 12-14
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: politiikka, taide, yhteiskunta, visuaalinen kulttuuri

”TUNNETSÄ PORIN – TUNNEKS SÄÄ PORIN”
Kaupunkityöpaja 2 op (1 ov)
VT9 / VT10 / VT14 / VK14 / PT1 / P6
Opettaja: Minna Heikinaho
Kurssikuvaus: Tutkimme ja tutustumme itsellemme vieraaseen paikkaan, kaupunkiin nimeltä Pori. Teemme kävelyretkiä, kaupunkiseikkailuja paikkoihin, jotka ovat itsellemme vieraita mutta porilaisuuteen olennaisesti liittyviä. Hahmotamme kaupunkirakennetta, havainto- ja tunnetiloja eri näkökulmista kirjoittamalla, kuvaamalla, piirtämällä, keskustelemalla. Kutsumme retkillemme vieraita, jotka tuovat/luovat jokaiselle retkelle oman tunnelmansa.
Opetus- ja työmuodot: työpaja, luennot, harjoitustehtävät, luennot Porin Taidemuseolla tai Satakuntamuseolla, huom. tarkemmat tiedot luennoista annetaan opintojakson alussa
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%), osallistuminen, keskustelut, annettujen tehtävien suoritukset (oman taiteellisen tai teoreettisen osaamisen soveltaminen annettuihin tehtäviin), oppimispäiväkirja
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 37-41, keskiviikkoisin klo 14-17
Paikka: vaihteleva, lähtöpaikka Taik ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: ympäristö, kaupunki, estetiikka, liikkuminen, aistit, havainto, tunne

VISUAALISTEN ELEMENTTIEN KERRONNALLINEN YHDISTELY 4 op (2 ov)
VT12 / VT14 / AT3 / PT5
Opettaja: Veli Granö
Kurssikuvaus: Tavoitteena on perehtyä dramaturgian ja kerronnan historiaan ja nykykäytäntöihin sekä tutustua kuvien yhdistämisen periaatteisiin sekä “pysähtyneissä” että aikamedioissa. Harjoitustehtävissä keskitytään dramaturgisten keinojen soveltamiseen kuvayhdistelmiin perustuvassa taideteoksessa. Opeteltavia keinoja sovelletaan lähinnä valokuvayhdistelmiin, mutta käsitellään myös niiden soveltamista videokerrontaan ja installaation teoselementti- ja tilaratkaisuihin.
Opetus- ja työmuodot: luennot, harjoitustehtävät, itsenäinen työskentely, yhteinen kritiikki, mahdollisesti yhteinen näyttely
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: vähintään 80 % osallistuminen, harjoitustehtävien suorittaminen
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 40-41, 6., 7. ja 9.10.2006 ja 13.-15.10.2006 klo 9-17 ja erikseen sovittava kritiikkipäivä
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: liikkuva kuva, liikkuvan kuvan kerronta ja dramaturgia suhteessa valokuvaan
KUVA, AISTISUUS, AJATTELU 5 op (3 ov)
VK3 / VT14 / VK14
Opettaja: Harri Laakso
Kurssikuvaus: Kurssilla tarkastellaan (etenkin filosofi Jean-Luc Nancyn ajattelun perustalta) kuvien, aistisuuden ja ajattelun välistä yhteyttä taiteessa ja visuaalisessa kulttuurissa. Sisältää luento-opetusta, perehtymistä aiheeseen liittyvään taiteeseen, harjoitustyön ja/tai esseen.
Opetus- ja työmuodot: luennot, harjoitustyö ja/tai essee
Kurssimateriaali: Jean-Luc Nancy: The Ground of the Image ja Jean-Luc Nancy: The Muses, muu kurssimateriaali jaetaan luennoilla
Suoritustapa: Läsnäolo (min. 80%) + essee tai taiteellis-tuotannollinen produktio tai esseen ja produktion yhdistelmä, arvostelussa painotetaan luennoilla käsitellyn ja jaetussa tekstimateriaalissa olevan tiedon ymmärrystä ja soveltamiskykyä
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 41 ja 44-49, tiistaisin klo 10-13
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: kuvallinen ajattelu, aistit, valokuva, elokuva, kuvataide, Jean-Luc Nancy

Digitaalinen valokuvaus, valokuvailmaisu ja kuvankäsittely II 4 op (2 ov)
VT14 / AT3 / AT5
Opettaja: Juha Nenonen
Kurssikuvaus: Jatkokurssi digitaalisen valokuvauksen tai perinteisen valokuvauksen perusteet hyvin hallitseville. Kurssi syventää oppilaan valmiuksia ja tietoja valokuvailmaisusta, valokuvataiteesta, digitaalisesta valokuvauksesta ja kuvankäsittelystä. Kurssille osallistuminen edellyttää hyviä perustietoja ja -taitoja valokuvauksesta ja digitaalisesta valokuvauksesta. Opetus sisältää valokuvailmasuun painottuvia harjoitustehtäviä ja käytännön harjoituksia. Käydään läpi edistyneempiä kuvankäsittelytekniikoita. Nykyvalokuvaukseen ja valokuvataiteeseen tutustutaan taiteilija- ja teosesittelyin. Loppukritiikki
Opetus- ja työmuodot: työpaja, omalla ajalla suoritetut harjoitustehtävät, luennot, kritiikit
Kurssimateriaali: jaetaan luennoilla
Suoritustapa: Vähintään 80 % läsnäolo, harjoitustehtävien suorittaminen, kritiikkitapaamiset
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vko 42, 16.-20.10.2006 klo 9–16
Paikka: TaiK mac-luokka
Edeltävät opinnot: digitaalisen tai perinteisen valokuvauksen perusteiden hyvä hallinta
Asiasanat: valokuvailmaisu, valokuvataiteeseen tutustuminen, valokuvaus nykytaiteen kentällä, kuvankäsittely, valokuvaus, digikuvaus, käytännön harjoitustehtävät

PELIT
Poikkitieteellinen mediatuotannon opintoprojekti 4-9 op (2-4 ov)
VK3 / VT11 / VT12 / VT13 / VT14 / VK14 / AT2 / A6 / PT2 / PT5 / P6
Opettaja: Marjo Mäenpää ja vierailijat
Kurssikuvaus: Kurssi koostuu yhdestä intensiivisestä seminaariviikosta. Seminaarin aikana tutustutaan media- ja pelituotannon mahdollisimman moneen osa-alueeseen. Seminaarin opetuksesta vastaavat Taik (idean tuotteistaminen, monimediatuottajan rooli, virtuaalitilan kysymykset), TY (mediakulttuuri, mediateoria), TTY (multimediatekniikka) ja mahdollisesti TuKK (IPR, budjetointi) – sekä SAMK (virtuaalitilan teknologia).
Tavoitteena on luoda lyhyessä ajassa kuva erityisesti monimediatuotannoissa tarvittavista resursseista. Viikon aikana opiskelijat muodostavat tuotanto- ja tutkimusryhmiä, jotka lähtevät tutkimaan, konseptoimaan ja toteuttamaan FREE -peli-idean (Case: FREE – monimediatuotanto, tilallinen, virtuaaliseen ja fyysiseen tilaan sijoitettu monen pelaajan pelikonsepti, pelituottaja: Marpoly Oy) pohjalta pientä pelituotantoa, joka toteutetaan yhteistyössä SAMKin virtuaalilavastusstudion kanssa. Tuotantojakso kestää 3-4 viikkoa. Sen aikana pyritään saamaan valmiiksi pieni pelituotanto sekä monimediapelituotantoon liittyviä seminaaritöitä. Seminaarityöt ovat opintoprojektin tutkimuksellinen osio. Tarkoitus on dokumentoida ja analysoida kirjallisesti monimediatuotannon aikana nousseita kysymyksiä, pelituotantoon ja pelaamiseen liittyviä kysymyksiä, virtuaalitilan ja fyysisen tilan tuottamiseen liittyviä kysymyksiä sekä käyttäjälähtöiseen pelisuunnitteluun liittyviä kysymyksiä.
Kurssin aikana toteutetaan pieniä peli-demoja virtuaalilavastusympäristössä. Tavoitteena on yhdistää pelituotannon käytäntö ja teoria, niin että opiskelijoiden teoreettisen ja analyyttisen tarkastelun kohteena on oikea pelituotanto ja sen eri vaiheet. Kurssin jälkeen opiskelijalla on ymmärrys monimediatuotannon osa-alueista, virtuaalitilan tuottamisen erityiskysymyksistä, mediatuotannon osa-alueista sekä immateriaalioikeuksien hallinnan kysymyksistä. Tavoitteena on, että opiskelija kykenee määrittelemään oman roolinsa poikkitieteellisessä projektissa.
Kurssin tuloksena syntyy pieniä pelidemoja tai isompi pelituotanto. Tilallisen pelin esityspaikkana voi olla esimerkiksi museo. Pelituotannon yhteydessä tuotetaan esseitä pelillisyydestä, tilallisuudesta, luovan idean tuotteistamisesta sekä käyttäjälähtöisestä suunnittelusta.
Kurssin www-sivu: www.uiah.fi/~mmaenpaa/lectures/pelit.htm
Opetus- ja työmuodot: luennot, kirjallisuus, ryhmätehtävät, projektituotanto, kritiikki
Kurssimateriaali: Jaetaan luennoilla ja verkossa
Suoritustapa: läsnäolo luennoilla (min. 80%), ryhmätehtäviä, tutkimuksellisia esseitä, projektituotanto, tuotannon ja tutkimustulosten esittely, arvostelussa painotetaan luennoilla käsitellyn ja jaetussa tekstimateriaalissa olevan tiedon ymmärrystä ja soveltamiskykyä
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vko 43, 23.-27.10.2006 klo 10-16 ja 5 erikseen sovittavaa projektitapaamista, demopäivä tiistaina 12.12.2006 klo 10-16
Paikka: vaihteleva, lähtöpaikka Taik ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: peli- ja monimedia, projektin hallinta, suunnittelukäytännöt, poikkitieteellinen, yhteisöllinen oppiminen, jaettu asiantuntijuus, pelillisyyden ja tilallisuuden erityiskysymysten hallinta

NÄKEMINEN JA MUUT AISTIT
VK3 / VK14 / VT14 / A3 / P5 / P6
Opettaja: Max Ryynänen ja vierailijat Susanna Välimäki ja Sami Santanen
Kurssikuvaus: Mikä on visuaalisen kulttuurin suhde aisteihin? Pohdimme elokuvan auditiivista maisemaa ja visuaalisen kulttuurin tuottamia tuntoresponsseja. Keskustelu laajenee käytännöllisistä kysymyksistä kohti aistien filosofiaa.
Vierailijoista: Susanna Välimäki on auditiivisen kulttuurin ja elokuvamusiikin tutkija, jonka tausta on psykoanalyysissa, queer-teoriassa ja semiotiikassa. Sami Santanen on yksi maamme keskeisistä mannermaiseen ajatteluun erikoistuneista filosofeista.
Opetus- ja työmuodot: luennot, keskustelut ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: essee / luentopäiväkirja
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-50, torstaisin klo 12-14
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: visuaalinen kulttuuri, näkeminen, aistiminen, aistit, kokemus, kuva ja ääni

KAUNEUDEN TAITO
Estetiikkaa taidekoululaisille 4 op (2 ov)
VK14 / P2
Opettaja: Max Ryynänen
Kurssikuvaus: Mitä on estetiikka? Miten se syntyi ja miten estetiikan synty vaikutti modernin taidejärjestelmän syntyyn ja kehitykseen? Mikä on estetiikan suhde taiteeseen ja arkeen? Entäpä syntyihin syviin? Käytännönhakuinen johdanto filosofiseen oppialaan. Painopiste mediassa, nykykulttuurissa ja arjessa.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%), luennoilla käsitellyn ja jaetussa tekstimateriaalissa olevan tiedon ymmärrystä ja soveltamiskykyä, tentti tai essee
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-46 ja 48-50, keskiviikkoisin klo 14-16
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: filosofia, estetiikka, taidefilosofia, taide

Nykytaiteen työpaja 3 op (2 ov)
VT9 / PT1 / P6
Opettaja: Minna Heikinaho
Kurssikuvaus: Opintojaksossa perehdytään visuaalisen nykytaiteen ajankohtaisiin ilmiöihin. Vierailevat luennoitsijat esittelevät ajatteluaan ja työskentelyään. Tavoitteena on syventää opiskelijan nykytaiteen tuntemusta oman alan taiteellisen, tuotannollisen tai teoreettisen suuntautumisen mukaisesti.
Syksyn teemana ovat valokuvataiteen reuna-alueet, rajapinnat, nykyvalokuva – kuvataide. Kurssi luennoitsijavieraat ilmoitetaan kurssin alussa.
Kurssilla tutustutaan muutamiin ajankohtaisiin ja teemaan liittyviin näyttelyihin.
Seminaarit: VALOkuva – havaINTO, yhteistyössä Porin lastenkulttuurikeskuksen – Satakunnan lastenkulttuuriverkoston kanssa 15.12.2006, n. klo 10 -, Yo-keskus, luentosali, Pohjoisranta 11
Luennoitsijat: Tuula Närhinen, KuM, kuvataiteilija, maisema-arkkitehti, Harri Laakso, TaT, professori, Taik
Tarkempi ohjelma päivitetään myöhemmin!
Opetus- ja työmuodot: luennot, seminaarit ja työpaja
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: Vähintään 80 % osallistuminen luennoille ja työpajaan, oman taiteellis-tuotannollisen harjoitustyön tuottaminen
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-50, keskiviikkoisin klo 18.30-20 ja torstaisin klo 9-11
Paikka: Taik ateljee, ellei toisin sovita
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: nykytaiteen politiikat ja ajattelu, nykytaide, nykytaiteen ilmiöt, oman alan uudet ilmiöt suhteessa omaan tekemiseen

Projektiopinnot 9 op (4 ov)
VT13
Opettaja: Minna Heikinaho
Kurssikuvaus: Opiskelija toteuttaa tai tuottaa itsenäisesti, paikallisen yhteistyöverkoston kanssa taiteellis-tuotannollisen projektin. Seminaaritapaamisissa seurataan, kritisoidaan ja valmennetaan opiskelijaa toteuttamaan oman itsenäisen projektinsa. Henkilökohtaisessa ohjauksessa keskitytään opiskelijan oman osaamisalueen kehittämiseen ja syventämiseen. Tavoitteena on kehittää opiskelijan valmiuksia toimia itsenäisesti visuaalisen kulttuurin suunnittelun ja toteutukseen liittyvissä tehtävissä.
Opetus- ja työmuodot: luennot, seminaaritapaamiset, työpaja, henkilökohtainen ohjaus
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: vähintään 80 % osallistuminen, taiteellis-tuotannollisen projektin toteuttaminen, kritiikkitapaamiset
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-50 ja 2-8, keskiviikkoisin klo 10-13
Paikka: Taik ateljee
Edeltävät opinnot: Suositellaan opintojaksojen VK4 Konseptisuunnittelu ja VT11 Projektin suunnittelu ja hallinta suorittamista ennen projektiopintoja.
Asiasanat: oman taiteellisen tai tuotannollisen osaamisen vahvistaminen ja kehittäminen, uudet innovaatiot, itsenäinen työskentely, työryhmä, ryhmätyöskentely, alueellinen vuorovaikutus, itsereflektio

MULTIMODAL WORKSHOP 3 op (1 ov)
VK14 / VT14 / A6 / AT3 / P6 / PT5
Teacher: Marjo Mäenpää, visiting lecturers Slavko Milekic and Keri Knowles
Workshop description: The workshops address the complexity of interaction between human
beings and designed systems or objects. The workshop focuses especially on artefacts and museums, and it will feature professor Slavko Milekic as M.D., PhD, The University of the Arts, Philadelphia, USA, an invited visiting expert (http://www.uarts.edu/faculty/smilekic/) and Artist in Residence in Pori, Keri Knowles. During the workshop students can have a vital idea of multimodal interfaces and how media can improve accessibility when design for all –issues are taken into consideration in planning media applications for wide audiences.
Language: English
Means of study: lectures and group assignments
Evaluation: 0-5
Program: week 46, 17.-19.11.2006 intensive days from 10 to 16
Place: TaiK ateljee in Pori School of Art and Media
Previous studies: no previous studies
Keywords: museology, design for all, digitalization, new media, usability, accessibility, virtual museums, user friendly environments