JOHDATUS VISUAALISEEN KULTTUURIIN 4 (2 ov)
VK1 / P1
Opettaja: visuaalisen kulttuurin teorian professori
Kurssikuvaus: Opintojaksossa perehdytään visuaalisen kulttuurin
tutkimuksen perusteisiin. Opiskelijaa kannustetaan pohtimaan itsenäisesti
visuaaliseen kulttuuriin liittyviä haasteita ja arvo-ongelmia.
Kurssilla käsitellään mm. representaation, katseen, taiteen,
populaarikulttuurin ja kriittisen ajattelun teemoja visuaalisen kulttuurin
teorian kehikossa.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%) ja tentti tai essee
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 37-41, keskiviikkoisin klo 10-13
Paikka: Taik ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat:
KONSEPTISUUNNITTELU 4 op (2 ov)
VK4
Opettaja: Marjo Mäenpää
Kurssikuvaus: Konseptisuunnittelukurssi koostuu luennoista ja opiskelijan
omasta työskentelystä. Kurssin aikana opiskelijat työskentelevät
ryhmissä tutkien konseptisuunnittelun yleisiä periaatteita
annettujen lähdemateriaalien valossa. Kurssin aikana tai jälkeen
opiskelijat työstävät myös omaa taiteellis-tuotannollista
projektiaan konseptisuunnittelun tarjoamien välineiden avulla.
Opiskelijoiden töiden tuloksia tarkastellaan myöhemmin pidettävän
loppukatselmuksen ja palauteluennon aikana. Kurssin jälkeen opiskelijalla
on ymmärrys konseptisuunnittelun erilaisista käytännöissä
design- ja taidetuotannoissa. Opiskelija osaa itse aloittaa konseptisuunnittelun
omassa taiteellisessa projektissaan tai mediatuotannossaan. Tavoitteena
on, että opiskelija kykenee määrittelemään
oman roolinsa prosessissa, joka tähtää (taiteellisen)
idean tuotteistamiseen.
Opetus- ja työmuodot: luennot, ryhmätehtäviä,
yhteistä käsitteenmuodostusta, opiskelijoiden omia esityksiä,
oma konspetisuunnitelma
Kurssimateriaali: jaetaan kurssilla
Suoritustapa: vähintään 80% läsnäolo luennoilla,
aktiivinen osallistuminen kurssin ryhmätyöskentelyyn ja
yksin tai ryhmätyönä tehty konseptisuunnitelma omasta
projektista
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 35-36, perjantaina 1.9. klo 9-16: Mitä on konseptisuunnittelu
– määrittelyä, konseptisuunnittelun menetelmiä:
skenaariot, luova ongelmanratkaisu
Maanantaina 4.9. klo 9-16: Eero Kuitunen - konseptisuunnittelija,
projektisuunnittelija, multimediasuunnittelija, toimenkuva ja työkaluja
Tiistaina 5.9. klo 9-16: Käyttäjälähtöinen
suunnittelu - monimediatuotannon konsepti, pelikonsepti, taidenäyttelyn
konsepti
Paikka: TaiK ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: taiteellis-tuotannollisen projektin hallinta, suunnittelukäytännöt,
luova ongelmanratkaisu, yhteisöllinen oppiminen, jaettu asiantuntijuus
OPINTOIHIN ORIENTOINTI 3 op (1 ov)
VK5
Opettaja: Koko henkilökunta esittäytyy Max Ryynäsen
koordinoimana
Kurssikuvaus: Tutustutaan koulutusohjelmaan, henkilökuntaan ja
osaston tiloihin. Opintoihin oriennoinnin yhteydessä tehdään
jokaiselle opiskelijalle henkilökohtainen opintosuunnitelma ja
järjestetään myös konseptisuunnittelun kurssi,
jonka opettajana toimii professori Marjo Mäenpää.
Opetus- ja työmuodot: seminaari-istunnot ja henkilökohtaiset
keskustelut
Kurssimateriaali: -
Suoritustapa: vähintään 80 % läsnäolo ja
osallistuminen
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Aikataulu: vkot 35-36, 28.-31.8. klo 9.15-17 paitsi keskiviikkona
klo 9.00-17 sekä HOPS-keskustelu (1/2 h) 6.-7.9.2006 välisenä
aikana
Paikka: vaihteleva, lähtöpaikka TaiK ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: johdatus, oppilaanohjaus, orientaatio, henkilökohtainen
opetussuunnitelma
”SE PYÖRII SITTENKIN”
Johdatus tieteelliseen kirjoittamiseen 4 (2 ov)
VK6
Opettaja: Max Ryynänen (+ Harri Laakso 2 kertaa)
Kurssikuvaus: Ei ole olemassa vain yhtä tieteellistä, akateemista
tai oppineisuutta osoittavaa kirjoittamisen tapaa. Kurssilla opetellaan
yksi mahdollinen, korrekti tapa käyttää lähteitä
ja viittauksia, mutta sen jälkeen tutustutaan laajemmin kirjoittamisen
mahdollisuuksiin. Mitä erilaisilla kirjoittamisen tavoilla saavutetaan?
Mitä sääntöjä kannattaa noudattaa, jos haluaa
tulla vakavastiotetuksi? Tutustumme myös esseistiikkaan ja lopuksi
Harri Laakso perehdyttää taidekorkeakouluille ominaisen
tieteellisen kirjoittamisen erityiskysymyksiin.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja harjoitustehtävät
Kurssimateriaali: jaetaan luennoilla
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%) + osallistuminen
Arviointi: hyväksytty / hylätty
Aikataulu: vkot 36-41, tiistaisin klo 14-16
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: tiede, kirjoittaminen, esseistiikka, tieteellinen kirjoittaminen,
oppineisuuden osoittaminen
Lopputyöseminaari 7 op (4 ov)
VK7
Opettaja: Harri Laakso, Marjo Mäenpää, visuaalisen
kulttuurin teorian professori ja muu opetushenkilökunta
Kurssikuvaus: Opintojakso jatkuu keväältä 2006.
Opetus- ja työmuodot: seminaari-istunnot, luennot
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%), lopputyösuunnitelma
ja sen esittely
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 37-41 ja 44-50, torstaisin klo 14-16
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot:
Asiasanat:
profiiliopinnot
KUVA, KIELTO JA POLITIIKKA 4 ov (2 ov)
VK11 / VK14 / A5 / P6
Opettaja: Max Ryynänen ja vierailijat Jussi Vilkuna, Marita Muukkonen,
Sari Elfving, Anita Seppä ja Marko Pyhtilä
Kurssikuvaus: Mitä poliittisia ulottuvuuksia kuvilla on –
ei vain teoriassa, vaan käytännössä? Mihin ongelmiin
törmätään poliittisesti tulenarkojen kuvien kanssa
ja millä tavalla? Miten politiikan asiantuntija näkee poliittisen
taiteen? Minkälaisia näkymättömiä yhteyksiä
esiintyy valtiovallan ja julkisen palvelun, television, välillä?
Vierailijoista: Jussi Vilkuna on ex Kaltio-lehden päätoimittaja,
joka julkaisi keskustelua herättäneen Ville Rannan mm. Muhammedia
käsittelevän sarjakuvan kevätalvella 2006. Marita Muukkonen
on skinheadeja tutkinut valtiotieteilijä, joka on sittemmin työskennellyt
mm. Pohjoismaisessa taideinstituutissa ja Suomen taiteen vientiorganisaatio
Framessa. Sari Elfving tutkii suomalaista televisiohistoriaa. Anita
Seppä on muun muassa taiteen ja politiikan yhteyksiin paneutunut
helsinkiläinen taidefilosofi, joka Porin Taiteen ja median osaston
ex teoriaprofessorina jatkaa tutkimusprojektimme ohjaajana. Marko
Pyhtilä on ranskalaisen taiteellis-poliittisen avantgarde-ryhmän
situationistien tuntija.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%) + essee tai luentopäiväkirja,
hyvässä suorituksessa voi painottaa hyvää asianhallintaa
ja lukeneisuutta tai purkaa omakohtaista näkökulmaa asiaan
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 36-41, torstaisin klo 12-14
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: politiikka, taide, yhteiskunta, visuaalinen kulttuuri
”TUNNETSÄ PORIN – TUNNEKS SÄÄ PORIN”
Kaupunkityöpaja 2 op (1 ov)
VT9 / VT10 / VT14 / VK14 / PT1 / P6
Opettaja: Minna Heikinaho
Kurssikuvaus: Tutkimme ja tutustumme itsellemme vieraaseen paikkaan,
kaupunkiin nimeltä Pori. Teemme kävelyretkiä, kaupunkiseikkailuja
paikkoihin, jotka ovat itsellemme vieraita mutta porilaisuuteen olennaisesti
liittyviä. Hahmotamme kaupunkirakennetta, havainto- ja tunnetiloja
eri näkökulmista kirjoittamalla, kuvaamalla, piirtämällä,
keskustelemalla. Kutsumme retkillemme vieraita, jotka tuovat/luovat
jokaiselle retkelle oman tunnelmansa.
Opetus- ja työmuodot: työpaja, luennot, harjoitustehtävät,
luennot Porin Taidemuseolla tai Satakuntamuseolla, huom. tarkemmat
tiedot luennoista annetaan opintojakson alussa
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%), osallistuminen, keskustelut,
annettujen tehtävien suoritukset (oman taiteellisen tai teoreettisen
osaamisen soveltaminen annettuihin tehtäviin), oppimispäiväkirja
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 37-41, keskiviikkoisin klo 14-17
Paikka: vaihteleva, lähtöpaikka Taik ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: ympäristö, kaupunki, estetiikka, liikkuminen,
aistit, havainto, tunne
VISUAALISTEN ELEMENTTIEN KERRONNALLINEN YHDISTELY 4 op (2 ov)
VT12 / VT14 / AT3 / PT5
Opettaja: Veli Granö
Kurssikuvaus: Tavoitteena on perehtyä dramaturgian ja kerronnan
historiaan ja nykykäytäntöihin sekä tutustua kuvien
yhdistämisen periaatteisiin sekä “pysähtyneissä”
että aikamedioissa. Harjoitustehtävissä keskitytään
dramaturgisten keinojen soveltamiseen kuvayhdistelmiin perustuvassa
taideteoksessa. Opeteltavia keinoja sovelletaan lähinnä
valokuvayhdistelmiin, mutta käsitellään myös niiden
soveltamista videokerrontaan ja installaation teoselementti- ja tilaratkaisuihin.
Opetus- ja työmuodot: luennot, harjoitustehtävät, itsenäinen
työskentely, yhteinen kritiikki, mahdollisesti yhteinen näyttely
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: vähintään 80 % osallistuminen, harjoitustehtävien
suorittaminen
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 40-41, 6., 7. ja 9.10.2006 ja 13.-15.10.2006 klo 9-17
ja erikseen sovittava kritiikkipäivä
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: liikkuva kuva, liikkuvan kuvan kerronta ja dramaturgia
suhteessa valokuvaan
KUVA, AISTISUUS, AJATTELU 5 op (3 ov)
VK3 / VT14 / VK14
Opettaja: Harri Laakso
Kurssikuvaus: Kurssilla tarkastellaan (etenkin filosofi Jean-Luc Nancyn
ajattelun perustalta) kuvien, aistisuuden ja ajattelun välistä
yhteyttä taiteessa ja visuaalisessa kulttuurissa. Sisältää
luento-opetusta, perehtymistä aiheeseen liittyvään
taiteeseen, harjoitustyön ja/tai esseen.
Opetus- ja työmuodot: luennot, harjoitustyö ja/tai essee
Kurssimateriaali: Jean-Luc Nancy: The Ground of the Image ja Jean-Luc
Nancy: The Muses, muu kurssimateriaali jaetaan luennoilla
Suoritustapa: Läsnäolo (min. 80%) + essee tai taiteellis-tuotannollinen
produktio tai esseen ja produktion yhdistelmä, arvostelussa painotetaan
luennoilla käsitellyn ja jaetussa tekstimateriaalissa olevan
tiedon ymmärrystä ja soveltamiskykyä
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 41 ja 44-49, tiistaisin klo 10-13
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: kuvallinen ajattelu, aistit, valokuva, elokuva, kuvataide,
Jean-Luc Nancy
Digitaalinen valokuvaus, valokuvailmaisu ja kuvankäsittely II
4 op (2 ov)
VT14 / AT3 / AT5
Opettaja: Juha Nenonen
Kurssikuvaus: Jatkokurssi digitaalisen valokuvauksen tai perinteisen
valokuvauksen perusteet hyvin hallitseville. Kurssi syventää
oppilaan valmiuksia ja tietoja valokuvailmaisusta, valokuvataiteesta,
digitaalisesta valokuvauksesta ja kuvankäsittelystä. Kurssille
osallistuminen edellyttää hyviä perustietoja ja -taitoja
valokuvauksesta ja digitaalisesta valokuvauksesta. Opetus sisältää
valokuvailmasuun painottuvia harjoitustehtäviä ja käytännön
harjoituksia. Käydään läpi edistyneempiä
kuvankäsittelytekniikoita. Nykyvalokuvaukseen ja valokuvataiteeseen
tutustutaan taiteilija- ja teosesittelyin. Loppukritiikki
Opetus- ja työmuodot: työpaja, omalla ajalla suoritetut
harjoitustehtävät, luennot, kritiikit
Kurssimateriaali: jaetaan luennoilla
Suoritustapa: Vähintään 80 % läsnäolo, harjoitustehtävien
suorittaminen, kritiikkitapaamiset
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vko 42, 16.-20.10.2006 klo 9–16
Paikka: TaiK mac-luokka
Edeltävät opinnot: digitaalisen tai perinteisen valokuvauksen
perusteiden hyvä hallinta
Asiasanat: valokuvailmaisu, valokuvataiteeseen tutustuminen, valokuvaus
nykytaiteen kentällä, kuvankäsittely, valokuvaus, digikuvaus,
käytännön harjoitustehtävät
PELIT
Poikkitieteellinen mediatuotannon opintoprojekti 4-9 op (2-4 ov)
VK3 / VT11 / VT12 / VT13 / VT14 / VK14 / AT2 / A6 / PT2 / PT5 / P6
Opettaja: Marjo Mäenpää ja vierailijat
Kurssikuvaus: Kurssi koostuu yhdestä intensiivisestä seminaariviikosta.
Seminaarin aikana tutustutaan media- ja pelituotannon mahdollisimman
moneen osa-alueeseen. Seminaarin opetuksesta vastaavat Taik (idean
tuotteistaminen, monimediatuottajan rooli, virtuaalitilan kysymykset),
TY (mediakulttuuri, mediateoria), TTY (multimediatekniikka) ja mahdollisesti
TuKK (IPR, budjetointi) – sekä SAMK (virtuaalitilan teknologia).
Tavoitteena on luoda lyhyessä ajassa kuva erityisesti monimediatuotannoissa
tarvittavista resursseista. Viikon aikana opiskelijat muodostavat
tuotanto- ja tutkimusryhmiä, jotka lähtevät tutkimaan,
konseptoimaan ja toteuttamaan FREE -peli-idean (Case: FREE –
monimediatuotanto, tilallinen, virtuaaliseen ja fyysiseen tilaan sijoitettu
monen pelaajan pelikonsepti, pelituottaja: Marpoly Oy) pohjalta pientä
pelituotantoa, joka toteutetaan yhteistyössä SAMKin virtuaalilavastusstudion
kanssa. Tuotantojakso kestää 3-4 viikkoa. Sen aikana pyritään
saamaan valmiiksi pieni pelituotanto sekä monimediapelituotantoon
liittyviä seminaaritöitä. Seminaarityöt ovat opintoprojektin
tutkimuksellinen osio. Tarkoitus on dokumentoida ja analysoida kirjallisesti
monimediatuotannon aikana nousseita kysymyksiä, pelituotantoon
ja pelaamiseen liittyviä kysymyksiä, virtuaalitilan ja fyysisen
tilan tuottamiseen liittyviä kysymyksiä sekä käyttäjälähtöiseen
pelisuunnitteluun liittyviä kysymyksiä.
Kurssin aikana toteutetaan pieniä peli-demoja virtuaalilavastusympäristössä.
Tavoitteena on yhdistää pelituotannon käytäntö
ja teoria, niin että opiskelijoiden teoreettisen ja analyyttisen
tarkastelun kohteena on oikea pelituotanto ja sen eri vaiheet. Kurssin
jälkeen opiskelijalla on ymmärrys monimediatuotannon osa-alueista,
virtuaalitilan tuottamisen erityiskysymyksistä, mediatuotannon
osa-alueista sekä immateriaalioikeuksien hallinnan kysymyksistä.
Tavoitteena on, että opiskelija kykenee määrittelemään
oman roolinsa poikkitieteellisessä projektissa.
Kurssin tuloksena syntyy pieniä pelidemoja tai isompi pelituotanto.
Tilallisen pelin esityspaikkana voi olla esimerkiksi museo. Pelituotannon
yhteydessä tuotetaan esseitä pelillisyydestä, tilallisuudesta,
luovan idean tuotteistamisesta sekä käyttäjälähtöisestä
suunnittelusta.
Kurssin www-sivu: www.uiah.fi/~mmaenpaa/lectures/pelit.htm
Opetus- ja työmuodot: luennot, kirjallisuus, ryhmätehtävät,
projektituotanto, kritiikki
Kurssimateriaali: Jaetaan luennoilla ja verkossa
Suoritustapa: läsnäolo luennoilla (min. 80%), ryhmätehtäviä,
tutkimuksellisia esseitä, projektituotanto, tuotannon ja tutkimustulosten
esittely, arvostelussa painotetaan luennoilla käsitellyn ja jaetussa
tekstimateriaalissa olevan tiedon ymmärrystä ja soveltamiskykyä
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vko 43, 23.-27.10.2006 klo 10-16 ja 5 erikseen sovittavaa
projektitapaamista, demopäivä tiistaina 12.12.2006 klo 10-16
Paikka: vaihteleva, lähtöpaikka Taik ateljee
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: peli- ja monimedia, projektin hallinta, suunnittelukäytännöt,
poikkitieteellinen, yhteisöllinen oppiminen, jaettu asiantuntijuus,
pelillisyyden ja tilallisuuden erityiskysymysten hallinta
NÄKEMINEN JA MUUT AISTIT
VK3 / VK14 / VT14 / A3 / P5 / P6
Opettaja: Max Ryynänen ja vierailijat Susanna Välimäki
ja Sami Santanen
Kurssikuvaus: Mikä on visuaalisen kulttuurin suhde aisteihin?
Pohdimme elokuvan auditiivista maisemaa ja visuaalisen kulttuurin
tuottamia tuntoresponsseja. Keskustelu laajenee käytännöllisistä
kysymyksistä kohti aistien filosofiaa.
Vierailijoista: Susanna Välimäki on auditiivisen kulttuurin
ja elokuvamusiikin tutkija, jonka tausta on psykoanalyysissa, queer-teoriassa
ja semiotiikassa. Sami Santanen on yksi maamme keskeisistä mannermaiseen
ajatteluun erikoistuneista filosofeista.
Opetus- ja työmuodot: luennot, keskustelut ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: essee / luentopäiväkirja
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-50, torstaisin klo 12-14
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: visuaalinen kulttuuri, näkeminen, aistiminen, aistit,
kokemus, kuva ja ääni
KAUNEUDEN TAITO
Estetiikkaa taidekoululaisille 4 op (2 ov)
VK14 / P2
Opettaja: Max Ryynänen
Kurssikuvaus: Mitä on estetiikka? Miten se syntyi ja miten estetiikan
synty vaikutti modernin taidejärjestelmän syntyyn ja kehitykseen?
Mikä on estetiikan suhde taiteeseen ja arkeen? Entäpä
syntyihin syviin? Käytännönhakuinen johdanto filosofiseen
oppialaan. Painopiste mediassa, nykykulttuurissa ja arjessa.
Opetus- ja työmuodot: luennot ja kirjallisuus
Kurssimateriaali: jaetaan opintojakson aikana
Suoritustapa: läsnäolo (min. 80%), luennoilla käsitellyn
ja jaetussa tekstimateriaalissa olevan tiedon ymmärrystä
ja soveltamiskykyä, tentti tai essee
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-46 ja 48-50, keskiviikkoisin klo 14-16
Paikka: Porin taidekoulu
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: filosofia, estetiikka, taidefilosofia, taide
Nykytaiteen työpaja 3 op (2 ov)
VT9 / PT1 / P6
Opettaja: Minna Heikinaho
Kurssikuvaus: Opintojaksossa perehdytään visuaalisen nykytaiteen
ajankohtaisiin ilmiöihin. Vierailevat luennoitsijat esittelevät
ajatteluaan ja työskentelyään. Tavoitteena on syventää
opiskelijan nykytaiteen tuntemusta oman alan taiteellisen, tuotannollisen
tai teoreettisen suuntautumisen mukaisesti.
Syksyn teemana ovat valokuvataiteen reuna-alueet, rajapinnat, nykyvalokuva
– kuvataide. Kurssi luennoitsijavieraat ilmoitetaan kurssin
alussa.
Kurssilla tutustutaan muutamiin ajankohtaisiin ja teemaan liittyviin
näyttelyihin.
Seminaarit: VALOkuva – havaINTO, yhteistyössä Porin
lastenkulttuurikeskuksen – Satakunnan lastenkulttuuriverkoston
kanssa 15.12.2006, n. klo 10 -, Yo-keskus, luentosali, Pohjoisranta
11
Luennoitsijat: Tuula Närhinen, KuM, kuvataiteilija, maisema-arkkitehti,
Harri Laakso, TaT, professori, Taik
Tarkempi ohjelma päivitetään myöhemmin!
Opetus- ja työmuodot: luennot, seminaarit ja työpaja
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: Vähintään 80 % osallistuminen luennoille
ja työpajaan, oman taiteellis-tuotannollisen harjoitustyön
tuottaminen
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-50, keskiviikkoisin klo 18.30-20 ja torstaisin
klo 9-11
Paikka: Taik ateljee, ellei toisin sovita
Edeltävät opinnot: ei edeltäviä opintoja
Asiasanat: nykytaiteen politiikat ja ajattelu, nykytaide, nykytaiteen
ilmiöt, oman alan uudet ilmiöt suhteessa omaan tekemiseen
Projektiopinnot 9 op (4 ov)
VT13
Opettaja: Minna Heikinaho
Kurssikuvaus: Opiskelija toteuttaa tai tuottaa itsenäisesti,
paikallisen yhteistyöverkoston kanssa taiteellis-tuotannollisen
projektin. Seminaaritapaamisissa seurataan, kritisoidaan ja valmennetaan
opiskelijaa toteuttamaan oman itsenäisen projektinsa. Henkilökohtaisessa
ohjauksessa keskitytään opiskelijan oman osaamisalueen kehittämiseen
ja syventämiseen. Tavoitteena on kehittää opiskelijan
valmiuksia toimia itsenäisesti visuaalisen kulttuurin suunnittelun
ja toteutukseen liittyvissä tehtävissä.
Opetus- ja työmuodot: luennot, seminaaritapaamiset, työpaja,
henkilökohtainen ohjaus
Kurssimateriaali: ilmoitetaan opintojakson alussa
Suoritustapa: vähintään 80 % osallistuminen, taiteellis-tuotannollisen
projektin toteuttaminen, kritiikkitapaamiset
Arviointi: 0-5
Aikataulu: vkot 44-50 ja 2-8, keskiviikkoisin klo 10-13
Paikka: Taik ateljee
Edeltävät opinnot: Suositellaan opintojaksojen VK4 Konseptisuunnittelu
ja VT11 Projektin suunnittelu ja hallinta suorittamista ennen projektiopintoja.
Asiasanat: oman taiteellisen tai tuotannollisen osaamisen vahvistaminen
ja kehittäminen, uudet innovaatiot, itsenäinen työskentely,
työryhmä, ryhmätyöskentely, alueellinen vuorovaikutus,
itsereflektio
MULTIMODAL WORKSHOP 3 op (1 ov)
VK14 / VT14 / A6 / AT3 / P6 / PT5
Teacher: Marjo Mäenpää, visiting lecturers Slavko Milekic
and Keri Knowles
Workshop description: The workshops address the complexity of interaction
between human
beings and designed systems or objects. The workshop focuses especially
on artefacts and museums, and it will feature professor Slavko Milekic
as M.D., PhD, The University of the Arts, Philadelphia, USA, an invited
visiting expert (http://www.uarts.edu/faculty/smilekic/) and Artist
in Residence in Pori, Keri Knowles. During the workshop students can
have a vital idea of multimodal interfaces and how media can improve
accessibility when design for all –issues are taken into consideration
in planning media applications for wide audiences.
Language: English
Means of study: lectures and group assignments
Evaluation: 0-5
Program: week 46, 17.-19.11.2006 intensive days from 10 to 16
Place: TaiK ateljee in Pori School of Art and Media
Previous studies: no previous studies
Keywords: museology, design for all, digitalization, new media, usability,
accessibility, virtual museums, user friendly environments