|
Luennon pääkohtia
- informaatioyhteiskuntakeskustelun
fokuksen siirtymä tietoyhteiskunnan käsitteestä sisältötuotantoon ja
kulttuuriteollisuuteen
- käsitteellisellä tasolla siirtymä käsitteistä tieto käsitteeseen
luovuus
- tiedon klassinen määritelmä: "hyvin perusteltu tosi
uskomus" riittämätön?
- tieto aina suhteessa kontekstiin ja käyttöarvoon, päämääriin,
tarpeisiin (pragmaattinen tiedon käsite)
- Aristoteles & tiedon järjestelmät aina perustuvat joihinkin
kyseenalaistamattomiin ennakko-oletuksiin: maailmankuvan ydinelementit
- tieto sana etymologisesti sanasta tie: tien löytäminen,
perille pääseminen
- tieto mytologiassa
- "media
is the message"
- Platon kirjoittamisen mediasta
- tieto osana ihmisluonnon eri puolia: Thiodolf Rein: tieto,
tunne, tahto
- tieto, tunne ja tahto & modernin erottelu tiede, taide,
moraali
- sisältötuotanto digitaalisessa interaktiivisessa mediassa:
syy ja seuraussuhteiden design
- sisällöntuotanto kokemuksen tuottamista
- esimerkkivideo interaktiivisesta teoksesta, jossa osallistujalla
"ramppikuume" iskee (Ylitalo: Floor of Confusion 1999)
- interaktiivisuuden mahdollisuudet: Feldman: valitseminen,
"päätökset" (kontrollin paradigma)
- sisällöntuotanto
= S-P-R (Sensing-processing-response) aistimustaso (input), prosessointitaso
(processing), palautetaso (response)
- S-P-R
= HSI (Human-sign-interface)
- HSI vs. HCI
- syy ja seuraussuhteiden mieltäminen etiikan perustana
- vuorovaikutuksen periaate: klikkaus ja suorasuhteutus: hiiren
liike, suunta, energia
- voiko luovuutta oppia?
- ajattelun ergonomia, luovuuden ergonomia
- muisti, ruumiin muisti
|
|
|