Mala Luna

Uutiset Yhtye Bio Keikat Musiikki Kuvat Tarinat Yhteystiedot Linkit Vieraskirja

in english

Mala Luna Puu


Mala Luna - studiosessio 1.- 6.12.
OUBS, Espoo, Suomi


Henkilöstö:
Panu Kontkanen - kitara, laulu, intoilu
Jussi Niiles - rummut, ilkoilu
Janne Nikula - basso, oleilu

sekä
Heikki Niiranen - äänitys, kolvailu


Perjantai 2.12.

Jussi kirjoittaa näin ekax kun poijjaat on tekemässä rumpujen päälle bassoja. Joo, kahteen biisiin saatiin tehtyä tänään perjantaina rumpupohjat ja aikaa ei mennyt kuin 8 tuntia. Suurin osa ajasta meni yleiseen säätämiseen niinkuin aina on tapana hyvän lopputuloksen aikaan saamiseksi. Rumpusoundien lisäksi aina yhtä luotettava Heikki päätyi hiomaan myös piuhasoundia - tai paremminkin soundien puhtautta, tällä kertaa kolvaamalla tukun uusia piuhoja epäluotettavien tilalle. Tänään saadaan(ja perkele saadaan!) rumpujen ja basson osalta aikaiseksi tzipaleet Journey ja Mortality. Huomenna loput rumpupohjat ja sitten on meikän vuoro ojentaa poikia ja ähertää lähinnä tuotannon puolella (ja kapustan varressa keittiössä, esiliina päällä, toim. huom).

Tulipas kuuma tuossa soitellessa että piti ottaa oikein paitaa pois. Saa paremmin fiilistä kun ei farkut hierrä:) Jannen soitellessa bassoa hoitelin tuossa samalla noita dj:n hommia. Voe helevetti mitä levyjä!!!


Lauantai 3.12.

Eipä tullu tzipaleet purkkiin eilisessä sessiossa. Bassoraidoissa tärvääntyi yllättävän paljon aikaa ja tällä hetkellä ollaan siinä pisteessä, että kolme biisiä on saanut rummut alleen (klo 17:21). Pieni kahvi- ja eväspaussi ja soitto jatkuu (Janne).

Juu, kello tikittää (21:45). Rumpupohjat on saatu valmiiksi ja Janne tykittää bassoja. Jussi laittoi tulista meksikon pataa. Maistuu hyvin oluen kanssa.

Klo 23:23 Bassot on työn ja tuskan jälkeen valmiit. Kaljat on loppu ja osa niistä varastettu, mutta ilta jatkuu vielä. Panun pitäis alkaa rääpiin kitaroita, jos se nyt enään tänään jaksaa siihen paneutua - ainakin nyt istuu olohuoneen puolella gt-lasi kädessä...

Jussi lähti kotiin. Sille riitti tältä päivältä, ja mikäs siinä, hoiti hommansa mallikkaasti.

Kuvia sessioista on jo nyt aimo nippu ja konsa vain löydämme riittävän helpon keinon lisätä niitä päiväkirjan päivityksen yhteydessä nettiin, niin pikimmin sen teemme.

Panu: Kello on miltei neljä sunnuntaiaamuna, viime tunnit olemme Heikin kanssa hioneet kitarasoundeja uomiinsa. - Käsittämätöntä, miten paljon puolentoista senttimetrin muutos mikrofonin asemoinnissa voikin muuttaa nauhalle tarttuvaa ääntä. Yhtä kaikki, vallan rapsakalta kuulostaa jo tässä vaiheessa - hienosäätöä odotellessa, siis...

Samalla kiitoksen sana OUBS-teknikko Tapiolle, jonka kärsivällisyys riitti tuon kyseisen mikrofonin siirtämiseen sen puolitoista senttimetriä kerrallaan näin pikkutunteina sunnuntain vastaisena yönä.

Kitaroiden nauhalle raapiminen alkaa huomenna - tai siis tänään, jos kelloa katsoo tarkkaan. Ensin kuitenkin laskemme levolle toviksi. Palataan huomenna.


Sunnuntai 4.12.

Jussi valistaa: Pojat olivat sitten nauttineet virvokkeita ja viritelleet soundeja aamuneljään. Janne oli poistunut taksilla, muut vetäytyivät nukkumaan paikan päälle.

Tänään siis vuorossa Panun kitarointeja. Journey-biisiä on tässä nyt rrukattu muutama tunti. Janne lähti kotiin koska töitäkin on välillä tehtävä.

Ruokapuoltakin ollaan hoideltu: tämän illaan spesziaalimättönä persoonalliset nakit ja ranskalaiset. Ääääääääh. Kellohan on jo 20.48 ja Pete Seppälä vetää Idols-karsintoja. Disco inferno!

Panu: Juuri pääsimme yli puolen yön, muut ovat poistuneet jo useampi tunti sitten, paraikaa pidämme toast-taukoa Heikin kanssa. Kitaroita on rapsutettu jo aimo nippu, Journey on kitaroiden osilta melodiakitaraa vaille valmis, samoin kuin Scapegoat?kin. Seuraavana käymme Jatsi-työotsakkeisen räminäkitaroiden kimppuun, tämän jälkeen enää herkistelyä Mortalityn akustisen kitaroinnin muodossa.

Ja huomenna avaamme äänijänteemme.


Maanantai 5.12.

Jussi : Tulin käymään sessioissa. Pojat olivat taas valvoneet puoli kasiin aamulla. Sellaista se on kun menee rytmit oikein. Panu runttaa vielä kitaroita narulle. Kuulosta hyvältä. Siinä Jyväskylän-mummokin lentäisi seinään jos kuulisi tulevaa tuotantoa.
klo 19.37 sähköiset kitarat purkkiin, nyt alkaapi akustiset osuudet.

Panu: Kello osoittaa 23.10:tä, viimeiset äänitetyt kitararaidat hyväksyttiin juuri Heikin kanssa kuuntelutuokiossa - kielisoittimet voidaan siis pakata tälläerää sangen tyytyväisin mielin laukkuihinsa.

Laakereille ei kuitenkaan auta jäädä lepäämään, vaan mirkofonin korkeutta nostetaan saman tien puolella ja on aika kaivaa laukusta musta, laulettavaksi tarkoitettua runoutta sisältävä muistikirja.

Klo 4:15 yöllä, vielä tänään uuden tekstin mukaansa saanut "Jatsi"-työnimellä pitkään kulkenut, "Welcome to the Night" -otsakkeen kasteessa saanut teos on stemmoja lukuunottamatta purkissa, samoin Mortality.

OUBS-henkilökunta, Heikkiä lukuunottamatta, saapui juuri kollektiivisesta illanvietosta takaisin, nyt kilpailemme äänitilasta mm. Led Zeppelin -kyllästämistä vastaan...

Heikki halusi herättää viime yönä henkiin perinteisen sävellä-ja-sanoita-teos-nyt-ja-heti -tradition henkiin, jonka seurauksena syntyi akustinen, Go to Sleep -otsakkeinen kappale, jonka kimppuun aiomme vielä näin yösydännä käydä.


Tiistai 6.12.

Panu: Suomi juhlii itsenäisyyttään, me - ainakin toivottavasti - äänitysten valmistumista. Hyvältä näyttää, ainakin tällä kohtaa: "Mortality" ja studion hämyssä syntynyt "Go to Sleep" ovat kokonaan valmiita, seuraavaksi käymme "Jatsi"-työnimellä pitkään kulkeneen, "Welcome to the Night" -otsakkeen saaneen teoksen stemman kimppuun, jonka jälkeen voimme sulkea äänityslokin myös kyseisen kappaleen osilta. Tämän jälkeen enää "Scapegoat?":in kertosäe sekä "Journey":n kertosäe ja stemma huutavat poissaoloaan.

Klo 2:27, keskiviikon vastainen yö: Studion kuulokkeisiin tuli juuri miellyttävä lause tarkkaamossa istuvan Heikin suusta: "Purkissa on." Viimeisenä taltoidut Journey-teoksen kertosäkeet stemmoineen kyllä sitten repivätkin äänen sellaiseksi, ettei hirveän paljoa enempää olisikaan pystynyt antamaan, siksi paljon kurkkua kaivaa ja puheäänen saaminenkin tuottaa jonkinasteista vaivaa.

Yhtä kaikki, mieli on väsymyksestä huolimatta täynnä huojennuksen sekaista voitonriemua: nyt taltioidut kappaleet kun eivät olleet siitä helpoimmasta päästä soitoltaan tai laulultaan. Viisi päivää käymättä välillä kotona, tehden studiolla töitä vähintään pikkutunneille, yleensä normi-ihmisten heräämisaikaan saakka, viisi äänitettyä kappaletta takana. Kappaletta, joiden takana pystyy seisomaan ylpeänä, niin sävellys-, sanoitus- ja sovitustyön kuin taltiointisuoritustenkin puitteissa. Kappaletta, jotka ovat jo hyvän aikaa tuntuneet parhaimmilta ja omimmilta mitä Mala Lunaan tulee.

Ja tässä ne ovat, sanoin selvitettynä, viisi tuotosta viiden päivän ajalta:

1. Journey

Nopea rock-rypistys, joka kulkee meille ominaiseen, äkkivääräilevään malliin. Säkeistöosien melodiassa kaikuja kalevalaisesta perimästä, jotka saavat väistyä vapauttavan kertosäkeen tieltä. Otsake kiteyttää tekstimaailman.


2. Welcome to the Night

Vielä vokaalien äänityspäivänä uuden tekstin mukaansa saanut nyrjähtänyt jazz-rock-pala, joka flirttailee kertosäkeen svengaavalla melodialla miltei pop-musiikin kanssa. Teksti vie meidät kieltolakiaikakaudelle.


3. Scapegoat?

Sessioissa äänitetyistä kappaleista vanhin - idea perusriffiin syntyi yöllisellä bussimatkalla matkalla kotiin edellisistä Mala Luna -sessioista huhtikuussa 2005. Keväinen kehitystyö poiki kappaleen jota olemme esittäneet muutamalla keikalla setin viimeisenä. Kappale etenee - toki - suurimmilta osin 7/8 -tahtilajissa eikä melodiakaan päästä kuulijaansa helpolla. Eepoksenomainen viisiminuuttinen päättyy uusien ja taas uusien mutkien kautta rokkaavaan loppurypistykseen. Teksti kertoo henkilöistä joiden on vaikeaa myöntää omia virheitään - siis meistä kaikista.


4. Mortality

Mala Lunan ensimmäinen akustiseen kitaraan pohjaava kappale. Säkeistöosuuksia kuljettava kitarakuvio syntyi kesällä toisiin tarkoituksiin, mutta valjastettiin Mala Lunan käyttöön syksyllä kun huomattiin yhtyeen muunkin uuden materiaalin hakevan vaikutteita kalevalaisesta kansanperinteestä. Tekstissä liikutaan maailmassa, jossa pohditaan, jatkaako eteenpäin vai antautuako kylmäkuolemalle. Pysäyttävää tekstiä säestää painostava sävellyskokonaisuus.


5. Go to Sleep

Sessioissa perinteen mukaan aamuviideltä työpäivän päätteeksi sävelletty ja sanoitettu, yhdellä liveotolla taltioitu raita, joka tekee seuraa Mortalitylle.


Espoossa, Suomessa, joulukuun seitsemäntenä, Herran vuonna 2005,

Panu Kontkanen.