Polku: Yhteiskunnalliset ongelmat suunnittelussa

             

”Each generation mistakenly believes the world is designed. The older generation gets blamed, as if it had some control. We control whether Santa Claus shows up, but little else. Living is a controlled fall and is never by careful design. Many youngsters stupidly believe the world is a product.” David McCusker

Yhteiskunnallisten ongelmien ratkominen

Oppimisen kannalta yhteiskunnallisten ongelmien käsitteleminen tuo mukanaan useita pedagogisia hyötyjä, kuten monitahoiset ongelmakuvaukset, opiskelijoiden sisäisen motivaation mahdollisuuden ja heidän yhteiskunnallisen herkkyytensä kehittymisen.

Yhteiskunnalliset ongelmat ovat erinomaisia suunnitteluharjoituksia, koska ne tarjoavat rikkaan ja moninaisen kontekstin, josta ammentaa sekä tietoa että haasteita suunnittelulle. Osa ongelmista on niin arkkityyppisiä, että jokaisella ihmisellä on niistä henkilökohtaisia kokemuksia.

Henkilökohtainen kokemus ongelmasta tuo kokemuksellisen tiedon lisäksi mukanaan myös suuremman mahdollisuuden sisäsyntyiseen motivaatioon: mikä onkaan mielekkäämpi ongelma ratkottavaksi, kuin sellainen, jonka on itsekin huomannut harmilliseksi. Oppimisen kannalta sisäisen motivaation osuus on tärkeä, koska se auttaa kehittämään omia taitoja myös sellaisille alueille, joilla ei ennestään olla vahvoja.

Yhtä merkityksellistä on myös opiskelijoiden yhteiskunnallisen suunnitteluherkkyyden kehittyminen ja ryhmätyökykyjen parantuminen. Yhteiskunnalliset ratkaisut ovat aina muutakin kuin visuaalisesti miellyttävä muoto tai suunnittelijan omaa mieliteko: niiden kautta voidaan tutkia yhteiskunnallisia asioita, oppia niistä ja muokata niitä. Erityisesti monialaisessa suunnittelijaryhmässä toteutettuna tämä kehittää yhteiskunnallista herkkyyttä, jota suunnittelijalta odotetaan, kun hänelta pyydetään uusia kulttuurituotteita ja ihmisläheisempiä ratkaisuja.

Jatka eteenpäin