Jukka Ylitalo home > kurssit > Kuvallinen retoriikka

Katso myös Kuva-analyysimuut kurssit


Kurssin sisältö:

Kurssi koostuu luennoista, keskusteluista, esimerkkikuvien katselusta, kuvien arvioimisesta ja kuvallisista tehtävistä, joissa kuvallisen retoriikan keinoja kokeillaan käytännössä. Esimerkkeinä toimivat kuvat  painotuotteissa, mainoksissa, internetissä, taiteessa, journalismissa.

Kuvallinen retoriikka 

Turun AMK Digital Arts 4.11.-9.12.05

Luennoitsija Jukka Ylitalo


Ohjelma:

4.11. Intro: kuvallisen retoriikan käsite, ethos, pathos, logos ja maailmankuvat

11.11. Kuva-analyysin käsitteet ppt

25.11. Mediatutkimuksen paradigma

2.12. Modernin/klassisen taiteen retoriikka

9.12. symboliikka

Kuvallisesta retoriikasta: 

Retoriikka tarkoittaa puhuttelemisen, vakuuttamisen ja suostuttelun taitoa.   Retoriikan käsitettä voidaan myös soveltaa kuvalliseen viestintään. Kuvat puhuttelevat katsojaa vetoamalla älyyn ja tunteisiin ja kuvista voimme myös usein lukea kuinka "uskottava" kuvan viesti on (esim. totuudenmukainen, eettisesti kestävä). Muotikuvat, mainoskuvat, sarjakuvat, taidekuvat, luontokuvat, julkkiskuvat puhuttelevat meidä monin retorisin keinoin.

 

 

Tehtäviä:

1 kuva-analyysi väh 0,5 A4 : DL 10.11. email jylitalo (miau) uiah . fi
a) "Kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa." Valitse kuva ja kirjoita ne sanat (ja lauseet), jotka mielestäsi ovat olennaisimat kuvan sisällön kuvaamisessa.
(b) Mitä uskomuksia katsojalla on oltava, jotta kuvan viesti olisi vakuuttava? Mitä sellaisia uskomuksia katsojalla saattaa olla, jotka tekevät kuvan viestistä epäuskottavan?)

2) kuva-analyysi väh 1 A4. DL 18.11. email Valitse kuva ja kirjoita ne sanat (ja lauseet), jotka mielestäsi ovat olennaisimat kuvan sisällön kuvaamisessa. Käytä myös hyväksi 11.11. läpi käytyjä kuva-analyysin käsitteitä.

3) kuva-tehtävä: valitse yksi seuraavista DL 24.11.

a) ”Vastamainos”
(esim. valitse joku mainos ja arvioi millä tavalla se tekee valintaa, jossa esillä on vain mainostettavan tuotteen tai palvelun edulliset puolet: tee mainos, joka ”mainostaa tuotetta” tuomalla esille myös vaihtoehtoiset näkökulmat)

b) Luo kuva, joka dokumentoi ihmeen

c) Luo kuva, joka tuottaa jännitteellisen tilanteen, jossa seuraavassa hetkessä jotain … voisi tapahtua

4) kuva-tehtävä: valitse yksi edellisistä tai yksi seuraavista DL 1.12.

d) Omakuva. (Toteutus vapaa.)

e) "paradigmaattinen" kuvasarja: ota jokin kuva, keksi "paradigma" kuvan jollekin elementille ja manipuloi vaihtoehtoisia kuvia (3-4)

(esim. tästä ideasta oli tunnilla nähty "kotieläimen paradigma", jossa postimainoksessa robokoira/oikea koira)

 

 

linkkejä:

kuva-analyysejä: noblesse keksit, nokia communicator

http://www.delfim.info/retorica/imagem.htm

http://adbusters.org/spoofads/index.php

http://en.wikipedia.org/wiki/Rhetoric

http://humanities.byu.edu/rhetoric/silva.htm

http://www.pomona.edu/Academics/courserelated/classprojects/Visual-lit/intro/intro.html



Katso myös Kuva-analyysimuut kurssit