Polku: Luovuus ja design
• • | • | • | • • | • • • | • | |||||
Johdanto | Ryhm�ss� | Historia | Nykyk�sitys | Virhek�sitykset | Lis�tietoa |
Ryhm�ss� mietittyn� peruskartoitus ja ongelman alkum��rittely ovat l�hes poikkeuksetta moniulotteisempia kuin yksin��n tehdyt, jo pelk�st��n useiden n�kökulmien ansiosta. Ryhm�työskentelyss� ensimm�iset ajatukset puhutaan, piirret��n tai kirjoitetaan auki muiden tutkittavaksi, mik� heti alkuvaiheessa auttaa kehitt�m��n ideoita pidemm�lle. T�m�nkaltaisessa tilanteessa on jo hyvin vaikea puhua, kuka on luova tai kenen ansiosta luova tuotos syntyi.
Muotoiluhaasteen tai l�htöongelman ja varsinaisten ratkaisuehdotusten v�linen suhde on harvoin yksisuuntainen: ongelma m��ritt�� mahdollisia ratkaisuja, joiden jatkoideointi puolestaan rajaa ongelmaa lis�� tai voi jopa tehd� sen yhdentekev�ksi. Ratkaisuja etsitt�ess� toimii useiden l�pik�ytyjen vaihtoehtojen ja n�kökulmien lis�ksi myös leikin ja kokeilun periaate: ota v�lill� yksi idea ja kehittele sit� ilman liiallista itsekritiikki� eteenp�in, mik�li se tuntuu oikealta. Ratkaisujen v�lill� valitsemisessa piileekin yksi luovan designtoiminnan suurista haasteista: moni suunnittelija tai ryhm� osaa m��ritell� lukuisia designhaasteita ja niihin l�hes loputtoman m��r�n ratkaisuja. Vaikeampaa on sen sijaan löyt�� ongelmista oleellisin ja ratkaisuista lupaavimmat, joiden jatkokehitt�miseen kannattaa k�ytt�� eniten aikaa.
Valinnassa hiljainen tieto ja asiantuntemus suunniteltavasta alueesta ovat usein suureksi hyödyksi: suunnittelija tuntee, ett� tietty ratkaisun l�htöidea on lupaavin, vaikka ei osaa sit� t�ysin viel� pukea sanoiksi. Vasta, kun ideaa on kehitelty eteenp�in ja se on saanut konkreettisemman muodon, on sit� yleens� mahdollista verrata muihin. Valintatilanteen kriittisyys ratkaisuehdotuksia karsittaessa ei kuitenkaan tarkoita sit�, ett� luova suunnittelija perehtyy aiheeseen, kehitt�� ongelman ja sitten kuin tyhj�st� usein vet�� erinomaisen ratkaisun haasteeseen. L�hes poikkeuksetta onnistuneen ratkaisun löyt�minen edellytt�� uupumatonta eri vaihtoehtojen l�pik�ynti�, arviointia ja jatkokehitt�mist�. Voidaankin sanoa, ett� luovuus on usein enemm�n työt� ja hike� kuin vain inspiraatiota.