Polku: Designtoiminta prosessina

         

Designtoiminta prosessina

Design on suunnittelutoimintaa, joka eroaa perinteisestä suunnittelusta eikä rajaudu pelkäksi tuotteen muotoiluksi. Se voidaan määritellä ongelmanratkaisuprosessiksi, jonka pyrkimyksenä on tuottaa toimiva ratkaisu tiettyyn tarpeeseen.

Design on ongelmalähtöistä suunnittelua, jossa pyritään hahmottamaan käytön ongelmia ja löytämään niihin sopivia ratkaisuja.
Toimintana design on kuitenkin muutakin kuin ajatustyötä: se on materiaalien, kokeilujen ja testaamisen vuorovaikutusta ajattelun kanssa. Suunnittelijan työ on käytännöllistä eikä varsinaista design-ajattelua ja materiaalista kokeilua voida selkeästi erottaa toisistaan.

Design on kautta aikojen määritelty eri tavoin. Siksi designille käsitteenä ei tämän takia ole yhtä yleisesti hyväksyttyä merkitystä, vaan useita hieman poikkeavia määritelmiä.

Useimmat designin määritelmät sisältävät kuitenkin seuraavat osat: ajattelutyö, haaste ja ratkaisu. Näistä yhdistämällä voidaan todeta, että design on ajattelutyötä, jossa pyritään hahmottamaan tietty designhaaste ja esittämään siihen ratkaisu.

Perinteisestä ongelmanratkaisusta, esimerkiksi matemaattisista tehtävistä, design eroaa siinä, että sen käsittelemät ongelmat ovat lähes poikkeuksetta avoimia ja monimutkaisia. Niihin löytyy hyvin harvoin yksi oikea ratkaisu: hyviä ja huonoja vaihtoehtoja on useita ja näiden keskinäinen paremmuus on kiinni tilanteesta.

Moni hahmottaa designtoiminnan myös erilleen taiteista. Design nähdään usein toimintana, joka pyrkii ratkaisemaan (arkipäiväisen) käytön ongelmia esittelemällä ratkaisuja ihmisten käyttöön.

Designtoiminta pyrkii synnyttämään tuotteita, kuten erilaisia apuvälineitä, laitteita tai koneita, joiden tehtävä on helpottaa tietyn tehtävän suorittamista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että design olisi luonteeltaan vain hyötyä tavoittelevaa, vaan se voi olla puhtaasti myös iloa ja mielihyvää tuottavaa muodon antoa.

Designtoiminta kohdistuu fyysisten tuotteiden suunnittelua laajemmalle. Ohjelmistot, elämykset, yritysprofiilit ja monet aineettomat asiat ovat designtoiminnan kohteena.

Jatka eteenpäin