Polku: Designtoiminta prosessina

         

”Tell me, I will forget. Show me, I may remember. Involve me and I will understand.” A Chinese proverb

Designtoiminnan kohteet ja rajoitteet

Designtoiminta ulottuu ongelmanratkaisun ja tuotteen ideointia laajemmalle. Suunnittelija joutuu ratkaisua miettiessään ottaamaan huomioon myös tuotteen ergonomian, ulkomuodon, materiaalit, rakenteen ja valmistuksen.

Useat näistä tarjoavat suunnittelulle rajoitteita, joiden määrittämän alueen sisältä ratkaisun on löydyttävä. Rajoitteet ovat kuitenkin keskeinen osa suunnittelua, ja ne määrittävät suunnittelijan työsarkaa: niiden ansiosta suunnittelija ei joudu käymään läpi kaikkia mahdollisuuksia, vaan hänen on löydettävä sopivin ratkaisu, joka täyttää myös rajoitteet.

Ongelmanratkaisun kannalta tärkeimpiä rajoitteita on käyttötarkoituksen määrittely. Käyttötarkoitus kertoo, kuka suunniteltavaa laitetta käyttää, milloin ja mihin tarkoitukseen.

Käyttötarkoituksen ja käyttäjän määrittelyn kautta löytyvät usein myös ergonomiset rajoitteet. Ergonomiset rajoitteet määrittävät tuotteen fyysisten ulottuvuuksien lisäksi myös sen kognitiivisia ominaisuuksia.

Kognitiivinen ergonomia (usein puhutaan käytettävyydestä) on erityisen tärkeä varsinkin tietoa esittävien tai tuottavien design-tuotteiden suunnittelussa. Suunnittelijan tulee huomioida ihmisen muistin, huomiokyvyn, reaktioajan ja yleisen ajan hahmotuksen rajoitteet.

Jatka eteenpäin