Polku: Designtoiminta prosessina

         

Seuraavaksi suunnittelija lähtee tutkailemaan mielessään ja paperilla erilaisia lähestymistapoja esitettyyn haasteeseen. Usein tätä vaihetta kutsutaan hautomisvaiheeksi, koska tuntuu, että mitään valmista ei synny. Suunnittelija vain hautoo erilaisia ratkaisumalleja.

Yleensä hautomisvaihe päättyy, kun suunnittelija löytää ratkaisuehdotuksen, joka tuntuu riittävän kiinnostavalta. Erilaisia ehdotuksia saattaa syntyä useita satoja, ennen kuin tietyt ehdotukset valitaan karsinnan kautta jatkokehittelyyn.

Suunnitteluideat karsitaan usein vertaamalla niitä taustaselvityksessä esiin nousseisiin rajoitteisiin. Tämän lisäksi suunnittelijat usein suosivat henkilökohtaisesti jotain ratkaisumallia ilman, että osaavat perustella suosion syitä.

Karsintavaiheen jälkeen seuraa usein jatkokehittely, jonka aikana tuoteideaa valmistellaan prototyyppien kautta testikelpoiseksi, ja sen jälkeen se testataan ja tuotteistetaan valmistuskelpoiseksi.

Vaikka designprosessin eri osat onkin usein listattu peräkkäisinä vaiheina, eivät ne esiinny näin selkeinä osina todellisessa designtapahtumassa. Designissa työvaiheet toteutuvat usein samanaikaisesti, ja niihin palataan uudestaan myöhemmin saman prosessin aikana.

Hyvä esimerkki tästä on ongelman määrittelyn tapahtuminen monen eri vaiheen aikana. Ongelman määrittelylle on luonteenomaista, että se määrittyy paremmin vasta silloin, kun jonkinlainen ratkaisu on jo esitelty. Ratkaisu siis määrittää ongelmaa, joka määrittää ratkaisunkin uudelleen.

Teoria: Luonnostelu ja visualisointi
Teoria: Visualization and visual representations
Teoria: Suunnitteluprosessin teoriaa

Jatka eteenpäin