Polku: Yhteiskunnalliset ongelmat
suunnittelussa
Design eli muotoilu tarkoittaa ”muodon antoa”, niin fyysisessä
kuin käsitteellisessäkin merkityksessä. Muotoilu
edellyttää aina suunnittelua. Suunnittelun ja designin
tavoitteeksi on usein määritelty pyrkimys tuottaa
sosiaaliseen, kulttuuriseen ja psyykkiseen ympäristöön
sopivia tuotteita ja ihmisläheisempiä
toimintaympäristöjä. Suunnittelussa ja muotoilussa on
kyse myös tietoisista yrityksistä ratkaista
suunnitteluongelmia siten, että käytetään erilaisia
suunnittelumetodeja ja suunnittelutietoutta.
Muotoilu ja suunnittelu kattavat sekä perinteiset alat, kuten
käsityön, taidekäsityön, taideteollisuuden ja
teollisen muotoilun että nykyisin myös uuden median ja
ohjelmistosuunnittelun alueet. Muotoilu ei siis ole tiukasti yhden
ammattinimikkeen työtä, vaan sitä tehdään
jatkuvasti eri aloilla, eri koulutustaustoilla ja lähes
poikkeuksetta ympärillä olevaan yhteiskuntaan samalla
vaikuttaen.
Design ei tapahdu tyhjiössä. Sen haasteet, aiheet ja
ratkaisut ovat aina ympäristönsä tuloksia. Toisaalta
onnistuneet muotoilutuotokset leviävät yhteiskuntaan ja
muokkaavat sen toimintaa, toisinaan jopa ennalta arvaamattomaan
suuntaan.
”I propose solutions that nobody wants, to
problems that don't exist.” Alvin Lustig
Muotoilu on yhteiskunnallista toimintaa, niin
kauan kuin sen tavoitteena on tuottaa ratkaisuja erilaisiin haasteisiin
tai tarpeisiin, joita yhteiskunnan toimijoilla on. Useimmiten
tämä tarkoittaa ongelmien hahmottamista ja ratkaisemista
yksilöiden, ryhmien tai organisaatioiden näkökulmasta.
Muotoilijan työstämä suunnitteluongelma voidaankin
muodostaa sen monen eri tason, henkilökohtaisen,
yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen tason, kautta.
Henkilökohtaiselta tasolta hahmottuva ratkaisu voi olla avuksi ja
hyödyksi yksittäisille ihmisille.
Yhteisöllisellä tasolla henkilökohtainenkin ratkaisu
voi muuttua merkityksellisemmäksi useammille ihmisille ja muokata
yhteisön toimintaa erilaiseksi. Esimerkiksi digitaalisessa
muodossa toimiva henkilökohtainen muistikirja voi monen
käyttäjän versiona edesauttaa tiedon kulkua
yhteisössä aivan uudella tavalla.
Useimmilla muotoiluongelmilla on myös yhteiskunnallinen
taso: mitä tapahtuu, jos muotoilijan ratkaisu leviää
yleiseen käyttöön yhteiskuntaan? Näitä
pitkäkantoisia vaikutuksia on usein hyvin vaikea arvioida
ennakkoon, puhumattakaan, että muotoilija pystyisi ohjailemaan
niitä itsevaltaisesti.
Teoria: Avoimet ongelmat
Yhteiskunnallisia haasteita voi ratkoa muotoilussa kuitenkin
käytännönläheisemmällä tasolla. Me kaikki
näemme ympärillämme päivittäin erilaisia
asioita, joihin reagoimme arvottamalla. Jostain asioista pidämme,
toisista emme.
Usein suunnittelijat kertovatkin puuttuvansa aiheisiin, jotka ovat
heitä itseään lähellä tai heille
tärkeitä. Tämä tarkoittaa yleensä sitä,
että he pyrkivät korjaamaan asioita, jotka itse kokevat
epäkohdiksi omassa tai läheistensä
arkielämässä.
Hyvä lähtökohta aitoihin
yhteiskunnallisiin ongelmiin pureutumiselle onkin
päivittäisten toimintojen tai rutiinien havainnointi.
Kun muotoilija löytää toistuvan kaltaisista
arkipäiväisistä haasteista yhteisen
nimittäjän, pystyy hän parhaimmillaan
eristämään muotoiluhaasteen, jolla on laajempaa
yhteiskunnallista merkitystä.
Yhteiskunnallisten ongelmien ei siis tarvitse olla aina
elämää suurempia haasteita, joiden ratkaiseminen tuntuu
toivottomalta jo lähtökohtaisesti. Päinvastoin on usein
mielekkäämpää ajatella koko ongelmavyyhtiä
laajalti, mutta pyrkiä ratkaisemaan se hyvin vaikka pienen
ryhmän näkökulmasta.
Lisätietoa: Design tehtävätyypit
Työkalu: Kysymyslistat
Törmäämme yhteiskunnallisiin haasteisiin
päivittäin sekä työssämme että
vapaa-aikanamme. Usein olemme vain tottuneet niiden olemassaoloon niin
perustavanlaatuisesti, ettemme osaa hahmottaa niitä ja
määritellä niistä muotoiluhaasteita.
Hyvä lähtökohta yhteiskunnallisen ongelman
hahmottamiseksi on usein omien arvojen käyttäminen
lähtökohtana. Kun muotoilija huomaa arvottavansa ja
suhtautuvansa tiettyyn asiaan intohimoisesti tai muuten voimakkaasti,
saattaa asiaan liittyä muotoiluhaaste. Usein muotoiluhaaste voikin
olla osa laajempaa yhteiskunnallista ongelmaa.
Suunnittelijan kannattaakin luottaa valinnoissaan itseensä ja
lähteä tutkimaan ongelmia, jotka ovat hänelle itselle
tärkeitä ja aiheuttavat voimakkaita tuntemuksia. Jo asioiden
arvottaminen huonoksi tai vääriksi voi kertoa ristiriidasta
omien arvojemme ja kokemamme ratkaisun tai käytännön
välillä.
Pyrkimällä suunnittelemaan uusia ratkaisuja, joihin
uskomme ja jotka rakentavat omien toiveidemme kaltaista yhteiskuntaa,
teemme tietoista yhteiskunnallista suunnittelua. Vaikka modernistinen
maailmankuva täydellisen maailman rakentamisesta tuskin on
saavutettavissa, voimme silti pyrkiä kohti omien arvojemme
kaltaista mallia.
Kannattaa kuitenkin huomata, että tämä prosessi ei ole ennakoitava ja yksisuuntainen.
Kaikki mitä pidämme hyvänä ei
välttämättä ole sitä muiden mielestä.
Olemassaolevan yhteiskunnallisen ongelman ratkaiseva muotoiluinnovaatio
voi puolestaan johtaa uuteen ennakoimattomaan ongelmaan.
Tästä johtuen muotoilijat joutuvat
myös muuttamaan omia käsityksiään ja arvojaan
ratkoessaan yhteiskunnallisia suunnitteluongelmia.
Suunnittelijan omat arvot eivät suinkaan aina ole
suunnitteluhaasteen lähtökohtana. Usein haaste tulee
alustavasti muotoiltuna ulkopuoliselta taholta. Taustalla on kuitenkin
tällöinkin arvoja: sekä työn tilaajan että
suunnittelijan omat arvot. Tilaajan arvot
määrittävät alkuperäistä ongelmaa ja
suunnittelijan arvot sen ratkaisua.
Tästä näkökulmasta suunnittelutyö
on siis aina arvoihin pohjautuvaa yhteiskunnallista työtä,
teimme sitä sitten tietoisina suunnittelua
ympäröivistä arvoista tai emme. Arvojen käyttö
alkaa jo ongelman määrittelystä.
Teoria: Values and Design
Mikäli suunnittelija ottaa suunnitteluhaasteen
lähtökohdaksi jonkin havaitsemansa epäkohdan,
täytyy ongelma hahmottaa tarkasti. Usein suunnittelija lähtee
selvittämään suunnittelukontekstia eri tavoin ja pyrkii
rakentamaan itsellensä käsitteellisen kartan tai
ymmärryksen alueesta.
Ongelman hahmottamisen kannalta hyödyllisiä
menetelmiä ovat mm. haastattattelut, kirjallisuuskartoitus,
havainnointi ja käsitekartat. Näiden avulla suunnittelija
pystyy usein muodostamaan peruskuvan nykytilasta eli ongelmasta ja
ihannetilasta eli siitä mihin tilaan ratkaisulla pitäisi
pyrkiä. Suunnittelijan kehittämän ratkaisun tulisi olla
keino, jolla päästään nykytilasta
lähemmäs ihannetilaa.
Ongelmanratkaisun kannalta onkin tärkeää tunnistaa,
mikä suunnitteluhaasteen kannalta toiminnan tai tuotteen nykytila
on ja minkälainen tulisi ihannetilan olla. Varsinainen ratkaisu
syntyykin usein suunnitelmana, joka kuljettaa suunnittelijan
nykytilasta kohti toivottua tilaa. Usein vaikea ongelma tarkoittaa
tilannetta, jossa nykytila ja tavoitetila eivät ole
riittävän hyvin selvillä.
Yhteiskunnalliset suunnitteluongelmat ovat
kuitenkin luonteeltaan monimutkaisia (engl. ”wicked problems”): ongelman selkeä määritttäminen voi
usein olla vaikeaa, eikä ihannetila ole yksiselitteinen.
Tällöin ratkaisuja on useita ja niiden keskinäinen hyvyys
riippuu mitä suuremmassa määrin arvioijasta.
Monimutkaisten yhteiskunnallisten ongelmien ymmärtäminen
ja ratkaiseminen edellyttää
suunnittelulta lähes poikkeuksetta monialaisuutta ja
moniarvoisuutta: ongelma ja ratkaisu hahmottuvat syvemmin ja
laajemmin, jos suunnittelutyö tehdään
ryhmätyönä. Vaikeasti määrittyvä ongelma
ja sen ratkaisut kehittyvät käsi kädessä useiden
suunnittelu- ja arviointikierrosten aikana.
Ongelman hahmottaminen ja ratkaisuehdotusten arvioiminen kannattaa
omien arvojen lisäksi tehdä myös yhteiskunnallisesti
laajemmasta näkökulmasta.
Teoria: Complex design
problems
Työkalu: Seinakarttatekniikka
Ryhmätyönä tehtävä suunnittelu takaa jo
lähtökohtaisesti ongelman ja ratkaisuehdotuksen
yhteiskunnallisen arvioinnin: useat suunnittelijat tuovat
ongelmanratkaisuun ja suunnitteluun omien taitojensa lisäksi
myös omat arvonsa. Näin suunnittelusta tulee moniarvoista ja
ratkaisulla on useampia toimivia yhteiskunnallisia ulottuvuuksia.
Suunnitellun ratkaisun muita kuin toiminnallisia ulottuvuuksia voi
olla aluksi vaikea arvioida. Henkilökohtaisten arvojen avulla voi
kuitenkin helpottaa ratkaisuehdotuksen arviointia. Arvopohjaisessa
arvioinnissa kuvitellaan minkälaisia käyttäjiä
ratkaisu ihmisistä muovaa ja näiden käyttäjien
toiminnan mielekkyyttä arvioidaan sitten omien arvojen pohjalta.
Arvopohjaisen arvioinnin perustana on siis ajatus, että
vaikka ihmiset tuottavat ratkaisuja omiin ongelmiinsa, niin
nämä ratkaisut muokkaavat puolestaan tapaa jolla ihmiset
toimivat ja ovat osaltaan synnyttämässä uusia ongelmia.
Käytännön tasolla ratkaisuehdotusten
arvioiminen on helpompaa, jos suunnittelu on
käyttäjäkeskeistä ja osallistuvaa – eli
mukana suunnitteluprosessissa on myös suunniteltavan ratkaisun
käyttäjät. Osallistuva suunnittelu oikeiden
käyttäjäryhmän ihmisten kanssa helpottaa
huomattavasti yksilötason vaikutusten arviointia, koska palaute on
välitöntä suunnitteluprosessin sisällä.
Ryhmän tasolla suunnitteluehdotuksia voidaan arvioida
suljetun koekäytön avulla. Ratkaisusta rakennetaan toimiva
versio ja koeryhmää opastetaan käyttämään
ratkaisua. Ryhmän toimintaa seuraamalla ja ihmisiä
haastattelemalla muodostetaan kuva siitä, mitä ongelmia
ratkaisu poistaa, miten se muokkaa ryhmän toimintaa ja mitä
uusia ongelmia se luo.
Yhteiskunnallisella tasolla tapahtuvat muutokset ovat
yleensä hyvin hitaita ja ajallisesti pitkäkestoisia. Niiden
arvioiminen ei ole mahdollista aina edes suunnittelijoiden eliniän
aikana. Yhteiskunnallista arviointia voi kuitenkin pyrkiä
tekemään erilaisten projisointityökalujen avulla.
Tällainen työkalu on esimerkiksi mediateoreetikko Marshall
McLuhanin median yhteiskunnallisia vaikutuksia ja muutoksia tutkivan
neljän kysymyksen sarja, tetradi, jonka avulla voi kuvitella, eli
toisin sanoen projisoida tulevaisuuteen, tilanteen, jossa alustava
ratkaisu on levinnyt yleiseen käyttöön. Jo sen
miettiminen, mitä muutoksia ratkaisu yhteiskunnassa mahdollistaa
ja mitä asioita se poistaa, voi viedä suunnittelijan
perustavanlaatuisten kysymysten äärelle.
Lisätietoa: Käyttäjälähtöinen
suunnittelu
Lisätietoa: Ethics
primer
Työkalu: Systeeminen
ajattelu
Työkalu: Tetradi
”Each generation mistakenly believes the
world is designed. The older generation gets blamed, as if it had some
control. We control whether Santa Claus shows up, but little else.
Living is a controlled fall and is never by careful design. Many
youngsters stupidly believe the world is a product.” David McCusker
Oppimisen kannalta yhteiskunnallisten ongelmien käsitteleminen
tuo mukanaan useita pedagogisia hyötyjä, kuten monitahoiset
ongelmakuvaukset, opiskelijoiden sisäisen motivaation
mahdollisuuden ja heidän yhteiskunnallisen herkkyytensä
kehittymisen.
Yhteiskunnalliset ongelmat ovat erinomaisia suunnitteluharjoituksia,
koska ne tarjoavat rikkaan ja moninaisen kontekstin, josta ammentaa
sekä tietoa että haasteita suunnittelulle. Osa ongelmista on
niin arkkityyppisiä, että jokaisella ihmisellä on
niistä henkilökohtaisia kokemuksia.
Henkilökohtainen kokemus ongelmasta tuo kokemuksellisen tiedon
lisäksi mukanaan myös suuremman mahdollisuuden
sisäsyntyiseen motivaatioon: mikä onkaan
mielekkäämpi ongelma ratkottavaksi, kuin sellainen, jonka on
itsekin huomannut harmilliseksi. Oppimisen kannalta sisäisen
motivaation osuus on tärkeä, koska se auttaa
kehittämään omia taitoja myös sellaisille alueille,
joilla ei ennestään olla vahvoja.
Yhtä merkityksellistä on myös opiskelijoiden
yhteiskunnallisen suunnitteluherkkyyden kehittyminen ja
ryhmätyökykyjen parantuminen. Yhteiskunnalliset ratkaisut
ovat aina muutakin kuin visuaalisesti miellyttävä muoto tai
suunnittelijan omaa mieliteko: niiden kautta voidaan tutkia
yhteiskunnallisia asioita, oppia niistä ja muokata niitä.
Erityisesti monialaisessa suunnittelijaryhmässä toteutettuna
tämä kehittää yhteiskunnallista herkkyyttä,
jota suunnittelijalta odotetaan, kun hänelta pyydetään
uusia kulttuurituotteita ja ihmisläheisempiä ratkaisuja.